فواید روغن های ارگانیک

علم مواد غذایی تا به جایی رسیده است که دیگر نمی‌توان از اهمیت آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها غافل بود. در کشور‌های توسعه یافته، حساسیت بسیاری برای مجوز دادن به مواد خوراکی و دارویی، اعمال می‌شود. به این صورت که افراد جامعه اطمینان دارند موادی که در فروشگاه‌ها در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد، صد در صد مطمئن و بدون عوارض جانبی است. حتی در این موارد هم باید به دستور العمل استفاده از محصولات خوراکی و دارویی توجه کرد و در صورت بروز حساسیت برای آن چاره‌ای اندیشید. یکی از مواد مورد استفاده در زمینه غذا و دارو، روغن است. سال‌های زیادی است که انسان از روغن ها برای پخت و پز و مصارف دارویی استفاده می‌کند، حتی در زمان فعلی هم بسیاری از مواقعی که از روغن ها استفاده می‌کنیم بر پایه علم و یا اصطلاحاً طب سنتی پیش می‌رویم در اکثر مواقع تأثیرات این مواد طبیعی و ارگانیک شگفت انگیز است. روغن‌های ارگانیک از دسته روغن‌هایی هستند که از دانه‌ها، میوه‌ها یا گیاهان کشت‌شده با روش‌های ارگانیک استخراج می‌شوند. در روش‌های ارگانیک، از مواد شیمیایی مصنوعی نظیر کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و به جای آن از روش‌های طبیعی برای کشت و پرورش محصولات استفاده می‌شود. باید توجه داشته باشید که مواد ارگانیک و طبیعی هم ممکن است عوارض خاص خود را داشته باشند و در استفاده از آن‌ها هم باید جانب احتیاط را گرفت. یکی از مواد گیاهی و ارگانیک که همیشه مورد توجه قرار گرفته و جز اقلام جدا نشدنی از زندگی همه ما انسان ها است، روغن ها هستند. مخصوصا حالا که در بازار انواع مختلفی از روغن‌ها که از دانه‌های مختلف استخراج شده اند، در دسترس است. بعضی از آن‌ها مصارف دارویی و بعضی مصارف خوراکی و گاهی هم هر دو را با هم دارند. در این مطلب می‌خواهیم درباره فواید روغن های گیاهی و ارگانیک بیشتر بدانیم و ببینیم چه نوع روغنی و در چه شرایطی می‌تواند بهترین نتیجه را برای سلامت بدن ما به همراه داشته باشد.

 

فواید روغن های ارگانیک

خواص و فواید روغن های ارگانیک چیست؟

 روغن‌های ارگانیک از جمله محصولاتی هستند که به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های مثبت خود، جایگاه ویژه‌ای در مراقبت از سلامتی و زیبایی افراد به خود اختصاص داده‌اند. در زیر، به برخی از فواید روغن‌های ارگانیک اشاره می‌کنم:

  • کمترین عوارض جانبی: روغن‌های ارگانیک معمولا از تجربه‌های کمتری در ایجاد عوارض جانبی برخوردارند، زیرا در فرآیند تولید از مواد شیمیایی و آفت کش‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود که می‌تواند به ریزموجودات و سیستم‌های زیستی آسیب برساند.
  • فاقد آفت کش: یکی از ویژگی‌های اصلی روغن‌های ارگانیک این است که در تولید آن‌ها از آفت کش‌ها، کودهای شیمیایی و مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا محصولات نهایی خالص‌تر و مورد اعتمادتری باشند.
  • کمترین چربی مضر: روغن‌های ارگانیک معمولا دارای میزان چربی‌های اشباع کمتری هستند که به افراد کمک می‌کند تا مصرف چربی‌های مضر را کاهش دهند و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

خواص و فواید روغن های ارگانیک چیست؟

  • حفاظت از محیط زیست: تولید روغن‌های ارگانیک با استفاده از روش‌های پایدار و بدون استفاده از مواد شیمیایی، به حفظ تنوع زیستی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کمک می‌کند.
  • کیفیت بالا: روغن‌های ارگانیک معمولا از مواد اولیه با کیفیت بالا تولید می‌شوند و فرآیند تولید دقیق و کنترل‌شده‌ای را طی می‌کنند تا محصول نهایی با کیفیت واقعی تولید شود.
  • غنی از مواد مفید: اکثر روغن‌های ارگانیک حاوی مواد مفیدی همچون ویتامین‌ها، اسیدهای چرب ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی می‌باشند که به سلامتی پوست، مو، قلب و سایر اعضا و اندام‌ها کمک می‌کنند.
  • قابل اطمینان: به عنوان محصولاتی که با رعایت استانداردهای ارگانیک تولید می‌شوند، روغن‌های ارگانیک قابل اطمینان‌تر از روغن‌هایی هستند که از منابع ناشناخته و تولیدات صنعتی به دست می‌آیند.

لطفاً توجه داشته باشید که هر محصولی ممکن است ویژگی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

خواص و فواید روغن های ارگانیک چیست؟

بهترین روغن های ارگانیک

انتخاب بهترین روغن‌های ارگانیک به میزان زیادی به نیاز‌ها و مورد استفاده‌های مختلف افراد بستگی دارد. در زیر، به چند نوع از روغن‌های ارگانیک معروف و با فواید برجسته اشاره می‌کنم:

  • روغن بادام: روغن بادام از دانه‌های بادام استخراج می‌شود. دو نوع بادام وجود دارد. بادام تلخ و بادام شیرین که درخت آن‌ها تقریبا در تمام نقاط جهان وجود دارد و پرورش داده می‌شود. بادام تلخ مصارف خوراکی ندارد، زیرا دارای مقادیری سیانید می‌باشد ولی روغنی که از آن استخراج می‌شود فواید بسیاری دارد. اگر مو های بلندی دارید و انتهای آن دچار موخوره شده است می‌توانید از روغن بادام استفاده کنید و با ماساژ مو ها حداقل دوبار در هفته توسط روغن بادام تلخ، مو ها را براق کرده و موخوره را به مرور از بین ببرید. غیر از اینها، از روغن بادام تلخ می‌توان برای آبرسانی کردن به پوست استفاده کنید و همچنین با ماساژ دادن اطراف ناخن‌ها، خشکی و پوسته پوسته شدن آن را درمان کنید. حال نوبت به خواص و فواید روغن بادام شیرین می‌رسد. از روغن بادام شیرین در پخت و پز و به‌خصوص قنادی بسیار استفاده می‌شود. روغن بادام شیرین همچنین خواص دارویی دارد که به صورت یک ملین طبیعی عمل کرده و یبوست را درمان می‌کند. با این که روغن بادام شیرین می‌تواند دارای فواید بسیاری باشد ولی بهرحال استفاده زیاد از آن به صورت خوراکی می‌تواند عوارضی مانند اضافه وزن و نفخ داشته باشد همچنین روغن بادام شیرین ممکن است با بعضی از دارو ها، مانند آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی ایجاد کند. 
  • روغن کنجد: روغن بعدی که می‌خواهیم در مورد خواص آن بدانیم، روغن کنجد است. یکی از بهترین و پر فایده ترین روغن هایی که در حال حاضر در کشور ما به صورت طبیعی و ارگانیک وجود دارد، روغن کنجد است. روغن کنجد تا حد زیادی می‌تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند پس بسیاری از پخت و پز‌ها را می‌توانید با آن انجام دهید. همچنین برای از بین بردن درد و ورم در پا‌ها می‌توانید با این روغن، عضلات را ماساژ دهید. این روغن دارای ترکیباتی مانند زینک است که تا حد زیادی می‌تواند به بازسازی پوست شما کمک کند. به دلیل وجود زینک روغن کنجد برای مو‌ها هم مفید است و می‌توانید با ماساژ دادن کف سر با روغن کنجد، به رشد بیشتر مو ها و قوی‌تر شدن ریشه آن‌ها کمک کنید. در ضمن روغن کنجد یک مصرف دارویی مهم هم دارد و آن اینکه از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند چون دارای مقدار زیادی کلسیم است.
  • روغن زیتون: روغن زیتون، بی‌شک جز خوشمزه ترین روغن هاست که در تمام دنیا و بین تمام ذائقه ها، طرفداران بسیاری دارد. روغن زیتون دارای مقدار زیاد امگا ۳ و امگا ۹ و همچنین چندین آنتی اکسیدان که از پیری زودرس جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که تمام این خواص روغن زیتون تنها زمانی می‌تواند در آن وجود داشته باشد که روغن در شرایط استاندارد و به صورت ارگانیک به دست آمده باشد. 

بهترین روغن های ارگانیک

  • روغن آرگان ارگانیک: روغن آرگان از هسته‌های درخت آرگان استخراج می‌شود و غنی از ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این روغن برای مراقبت از پوست، مو و ناخن‌ها بسیار مفید است.
  • روغن جوجوبا ارگانیک: این روغن از دانه‌های درخت جوجوبا به دست می‌آید و برای ترطیب پوست، مراقبت از مو و تسکین پوست حساس بسیار مناسب است.
  • روغن خراطیم ارگانیک: این روغن از دانه‌های گیاه خراطیم به دست می‌آید و دارای اسیدهای چرب اشباع نشده مفیدی است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
  • روغن نارگیل ارگانیک: روغن نارگیل ارگانیک دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ترطیب‌کننده است. معمولاً برای مراقبت از پوست و مو، همچنین در آشپزی و تهیه غذاهای سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید