تفاوت روغن گیری از کنجد به روش ارده و پرس سرد

از کنجد به دو روش روغن گیری می کنند که به آن ها پرس گرم و پرس سرد می گویند و هر کدام از این روش ها خصوصیات و خواص خود را دارد. در ادامه برای تفهیم بهتر تفاوت روغن گیری از کنجد به روش ارده (پرس گرم) و پرس سرد این دو روش را به صورت جداگانه برای شما توضیح می دهیم.

 

تفاوت روغن گیری به روش پرس گرم (ارده) و پرس سرد

 

روغن گیری از کنجد به روش پرس گرم یا Hot press

در روغن کشی به  روش پرس گرم روغن کنجد تا بالای 100 درجه گرم می شود و همین باعث می شود که راندمان تولید بالاتر برود. اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد این است که خواص روغن کنجدی که از این روش به دست می آید به دلیل حرارت بالا کم می شود و در بعضی موارد به طور کلی از بین می رود و جای خود را به مواد مضری می دهند که باعث بروز بیماری هایی مانند مشکلات گوارشی و عروقی و سرطان های کبد و سینه می شود. برای برطرف کردن این مشکلات این روغن به دست آمده از کنجد به  روش ارده یا پرس گرم را باید به صورت صنعتی تصفیه کنند که این کار هم دردسرها و هزینه بالایی دارد و به همین علت روغن کنجد نامرغوب و حتی مضر را در قالب روغن کنجد عالی و با کیفیت به  فروش می رسانند.

 

روغن گیری از کنجد به روش پرس سرد یا Cold press

این روش بهترین روش روغن گیری از کنجد از نظر حفظ ترکیبات و خواص آن است. در این روش که حرارت خواص روغن کنجد خالص و طبیعی را از بین نمی برد محصول نهایی حاوی اسید های چرب ضروری به ویژه امگا 3، آنتی اکسیدان های طبیعی و ویتامین های مختلف است. از طرفی روغن کنجدی که به روش پرس سرد تهیه می شود عطر، طعم و رنگ طبیعی خود را حفظ می کند. دمای روغن در این روش نهایتا زیر 40 درجه سانتی گراد است که در بیشتر موارد نیز به 30 درجه هم نمی رسد و همین باعث می شود که ماهیت طبیعی روغن حفظ شود. ولی باید در نظر داشته باشید که راندمان روغن گیری از کنجد در این روش کمتر از پرس گرم می باشد.
در ادامه مزایای روغن کنجد که با استفاده از روش پرس سرد تولید می شود را با هم بررسی می کنیم. در تصویر زیر یک دستگاه روغن گیری پرس سرد را مشاهده می کنید.

 دستگاه روغن کنجد گیری پرس سرد

مزیت های روغن کنجد تولید شده به روش پرس سرد:

  • از آنجایی که در زمان روغن گیری حرارت نمیبیند، برای مصارف سرخ کردن بهترین گزینه می باشد. با استفاده از این روغن شما با خیال راحت خواهید دید که با کمترین میزان روغن بیشترین غذا را می توانید سرخ کنید. همچنین تحمل حرارت این نوع روغن کنجد بسیار بالاست و همین کیفیت سرخ کردن را افزایش و زمان آن را کاهش خواهد داد.
  • روغن کنجد مرغوب که با استفاده از روش پرس سرد تولید شده باشد عطر و بوی تند و زننده ای ندارد و جدای از این مسئله بسیار خوش طعم و خوش بو است و به راحتی می توان آن را جایگزین استفاده از روغن های مایع که در بازار عرضه می شوند، کرد. در صورتی که تجربه منفی در خصوص بوی بد روغن کنجد در ذهن خود دارید یا از کسی شنیده اید بدانید که روغن کنجد نامرغوب بوده است.
  • روغن کنجد به دست آمده با استفاده از پرس سرد با نداشتن ناخالصی و از طرفی داشتن اسید های چرب ضروری برای بدن می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی تا حد قابل توجهی جلوگیری کند و همچنین شما بعد از خوردن غذایی که با استفاده از این روغن طبخ شده به هیچ عنوان احساس کرختی و کسلی نخواهید کرد.
  • روغن کنجد مرغوب زمان سرخ کردن غذا به هیچ عنوان کف نمی کند.از دیگر محصولات بکردانه دستگاه تصفیه روغن می باشد.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید