توجه داشته باشید دستگاه های روغن گیری سری 65 اکو ،85 اکو ،65 شاسی ،85 شاسی ، 90 ، 135 و 160 بکردانه تنها قادر به استخراج روغن از زیتون خشک شده برای مصارف دارویی و بعضا خوراکی هستند.

ضمنا گروه تولیدی و صنعتی بکردانه، دستگاه روغن گیری از زیتون برای استفاده خانگی ارائه نمی هد.

چه زیتونی برای روغن گیری مناسب است؟

برای فهمیدن اینکه چه زیتونی برای روغن گیری مناسب است، باید فاکتورهای مختلفی را در مورد زیتون در نظر داشته باشید و از طرفی بخشی از تمرکز خود را بر روی روند روغن گیری زیتون بگذارید تا بیشترین استفاده را از زیتون های مرغوب خود برده باشید. کیفیت و نوع زیتون مورد استفاده برای تولید روغن زیتون بسیار مهم و تاثیر گذار است و به همین دلیل است که گفته می‌شود شما در زمان خرید زیتون مورد نظر برای روغن کشی باید موارد و نکات مختلفی را به یاد داشته باشید که در ادامه به بررسی این کار می پردازیم:

• منطقه پرورش زیتون: شرایط محیطی یکی از موارد بسیار تاثیر گذار بر روی کیفیت نهایی زیتون می باشد و باید سعی کنید که زیتون مورد نظر خود را از باغدار هایی بخرید که مطمئن اید درختان‌شان در آب و هوا و شرایط خوبی است.

• رسیدگی‌های انجام شده روی درخت و زیتون: قطعاً قسمت نگهداری و مراقبت از هر میوه ای باعث تاثیر زیادی بر روی کیفیت نهایی آن میشود و این قضیه در مورد زیتون ها نیز صدق می کند. هرچقدر باغدار مورد نظر شما رسیدگی های اصولی و درستی در خصوص درختان زیتون خود انجام داده باشد میوه نهایی رو بهتر شده و در پایان شما می‌توانید روغن زیتون مرغوب تری تهیه کنید. علاوه بر این افراد باتجربه در این عرصه بر این عقیده اند که مواردی مانند روش های برداشت و حمل و نقل زیتون نیز تاثیر بسیار زیادی در کیفیت روغن زیتون خواهند داشت.

چه زیتونی برای روغن گیری مناسب است؟
• رسیده بودن و یا بالغ بودن زیتون: یکی از مهمترین مواردی که بر روی طعم و کیفیت نهایی روغن زیتون شما تاثیر زیادی میگذارد، رسیده بودن میوه زیتون می باشد. موردی که در این قسمت باید مد نظر داشته باشید این است که زیتون های مورد استفاده برای روغن گیری را دیرتر از سایر زیتون ها برداشت می کنند. می توان گفت وقتی زیتون های شما به طور کامل رسیده اند و نقطه های تیره بر روی آنها پیدا شد، می توانید آن ها را برداشت کنید و عملیات روغن گیری را انجام دهید، به همین دلیل است که گفته می‌شود زیتون مخصوص روغن گیری حدود دو تا سه ماه دیرتر از زیتون های مخصوص کنسروسازی برداشت می شوند. به همین دلیل است که کشاورزان می گویند زیتون شهریورماه برای روغن گیری مناسب نیست و بهتر است برای این کار از زیتون آذر ماه که رسیده تر است استفاده کنید.

• نوع روغن زیتون مورد نظر شما: اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که می‌خواهید روغن زیتونی که میگیرید چه ویژگی هایی داشته باشد، بعد از پاسخ دادن به این سوال شما قطعاً بهتر می توانیم زیتون مناسب روغن گیری را پیدا کنید.

• نوع زیتون: یکی دیگر از مهمترین موارد موثر بر روی کیفیت نهایی روغن زیتون شما، نوع زیتونی است که برای روغن گیری استفاده می کنید. این نکته می‌تواند تمام ویژگی های روغن زیتون شما را تحت تاثیر قرار دهند.

چه زیتونی برای روغن گیری مناسب است؟

هر کیلو زیتون چقدر روغن می دهد

برای دانستن اینکه هر کیلو زیتون چقدر روغن میدهد شما می توانید از تجربیات افرادی که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته اند استفاده کنید. اما در شرایط مشابه و ثابت می توان گفت که پاسخ این سوال تا حد بسیار زیادی به نوع زیتون مورد نظر شما دارد. انواع زیتون می‌توانند بازده ۷ درصد روغن تا ۲۲ درصد روغن دهی داشته باشند. معمولاً نمونه‌های شنگه استخوانی بین ۷ تا ۱۲ درصد روغن دارند، اما زیتون‌های زرد گاهی می‌توانند تا ۲۲ درصد روغن بدهند. البته بعضی از زیتون ها نیز در موارد استثنایی ۲۵ درصد روغن دارند که البته باز هم این مورد را باید در نظر داشته باشید که چنین شرایطی کم پیش می آید و می توان گفت که حالت ایده آل برای یک زیتون این است که ۲۲ درصد روغن بدهد.

چه زیتونی برای روغن گیری مناسب است؟

چند کیلو زیتون یک کیلو روغن می دهد

برای بررسی این مورد که چند کیلو زیتون یک کیلو روغن میدهد، شما می توانید درصد هایی که در قسمت بالا گفتیم را به سادگی در یک مثال فرضی جایگذاری کنید، به عنوان مثال اگر شما ۱۰۰ کیلوگرم از زیتونی در اختیار داشته باشید که ۱۰ درصد روغن در اختیار شما قرار می دهد، در پایان عملیات روغن گیری ۱۰ لیتر روغن زیتون خالص در اختیار خواهید داشت. از طرفی در صورتی که زیتون شما بسیار مرغوب، تا حدی که ۲۲ درصد آن روغن باشد؛ در پایان عملیات روغن گیری شما شاهد این خواهید بود که ۲۲ لیتر روغن زیتون خالص از ۱۰۰ کیلوگرم زیتون گرفته اید.

 

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید