مکانیزم دستگاه میوه خشک کن

دستگاه‌های میوه خشک کن بهترین گزینه انتخاب برای خشک کردن انواع میوه، سبزیجات، لواشک، صیفی‌جات و حتی غذا هستند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی بوده و در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند. مکانیزم دستگاه میوه خشک کن به گونه‌ای است که با حرارت دادن یکنواخت، میوه‌ها را بدون آن که بسوزند، خشک می‌کند. البته، برخی از دستگاه‌ها حرارت را کمتر ساطع می‌کنند تا مواد معدنی داخل میوه‌ها از بین نروند. در این مقاله از بکردانه مکانیزم دستگاه میوه خشک کن را بررسی می کنیم با ما تا انتها همراه باشید.

چگونگی مکانیزم دستگاه میوه خشک کن

از سال‌ها قبل که طرفداران میوه‌های خشک شده در ایران افزایش یافتند، این دستگاه‌ها نیز به صورت انبوه وارد بازار شدند. مصرف میوه‌های خشک شده آنقدر زیاد شد که برخی از افراد تصمیم گرفتند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک عدد از دستگاه‌های میوه خشک کن را خریداری کنند. این کار باعث شد تا در خشک کردن میوه‌ها به خود کفایی کامل برسند. به طور کلی، دستگاه‌های میوه خشک کن دارای 3 سیستم اصلی تحت عنوان المنت‌های حرارتی، فن، بدنه اصلی و سینی‌ می‌شوند.
در فرایند خشک کردن میوه‌ها ابتدا المنت‌های حرارتی روشن می شود. حرارت به کمک فن به طور یکنواخت درون دستگاه پخش و موجب خشک شدن رطوبت میوه‌ها می‌شود. سپس، این رطوبت از طریق فن ها به خارج دستگاه هدایت می‌شود. اکنون فرایند حرارت‌دهی تا چند ساعت به صورت یکنواخت انجام می‌شود تا میوه‌ها کاملا خشک شوند. اکنون که میوه‌ها خشک شده‌اند، بهتر است به مدت چند ساعت در هوای آزاد قرار داده شوند تا آماده خوردن شوند. 
برای کسب اطلاعات در مورد دستگاه میوه خشک کن می توانید به بخش مقالات بکردانه مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجرب بکردانه تماس بگیرید.

مکانیزم دستگاه میوه خشک کن

آشنایی با تجهیزات دستگاه میوه خشک کن

اکنون که با مکانیزم دستگاه‌ میوه خشک کن آشنا شدیم، نوبت به معرفی قطعات این دستگاه می‌رسد.

  • فن ها

 فن‌ها وظیفه پخش کردن حرارت به میوه‌ها و خارج کردن رطوبت از دستگاه را برعهده دارند. این ابزار کلیدی‌ترین وظایف دستگاه‌های میوه خشک کن را برعهده دارند. اگر گردش هوا به صورت افقی در دستگاه به جریان باشد، سیستم تهویه باید در انتهای آن قرار بگیرد؛ و اگر گردش هوا به صورت عمودی در دستگاه قرار گیرد سیستم گردش هوا در قسمت بالایی دستگاه قرار خواهد گرفت.

  • سینی‌ها

 این سینی‌ها وظیفه نگهداری میوه‌ها در دستگاه را برعهده دارند.جنس سینی‌ها از آلومینیوم است . دلیل استفاده از جنس‌های آلوینیومی جلوگیری از چسبیده شدن میوه‌ها به کف سینی می‌باشد.

  • حرارت دستگاه

سیستم حرارت که اصلی‌ترین بخش در خشک کردن میوه‌ها محسوب می‌شود که باید میوه‌ها را طوری خشک کنند که هیچ رطوبتی درون آن‌ها باقی نماند؛ به گونه‌ای که اگر میزان حرارت نتواند درون میوه‌ها را خشک کند، هرگز نمی‌توان این فرایند را عمل خشک کردن میوه خطاب کرد. پس در هنگام خرید دستگاه‌های میوه خشک کن حتما به این موضوع توجه کنید تا کلاه سرتان نرود.

مکانیزم دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن چگونه کار میکند

دستگاه میوه‌خشک کن به واسطه المنت‌های حرارتی که دارای وظیفه تولید هوای گرم و خشک است، عملیات خشک کردن را آغاز می‌کند. هوای داغ و خشک ساخته شده توسط این المنت‌ها، به محفظه اصلی دستگاه منتقل می‌شود. در محفظه اصلی، هوای گرم به طور پیوسته و پویا به چرخه‌ای عملی می‌پردازد. این چرخه آغاز خود را از بالای محفظه به پایین آن آغاز می کند و به این ترتیب، هوای گرم با سرعت به سمت میوه‌ها و سبزیجات در حال خشک شدن حرکت می‌کند. یکی از ویژگی‌های قابل تنظیم در دستگاه، سرعت فن‌ها است. با استفاده از یک کنترلر، می‌توان سرعت حرکت هوا را تنظیم کرد. این ویژگی اهمیت بسیاری دارد، چرا که سرعت مناسب حرکت هوا به خوبی خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات را تضمین می‌کند، همچنین دما و زمان خشک کردن نیز توسط کنترلر دستگاه قابل تنظیم است. این ویژگی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند دما و مدت زمان مناسب برای هر نوع میوه یا سبزیجات را انتخاب کنند. این تنظیمات دقیق به میوه‌ها کمک می‌کنند تا به بهترین شکل و بهینه خشک شوند و خواص آن ها حفظ شود. نتیجه نهایی این فرآیند فوق‌العاده مهم است. میوه‌ها و سبزیجات پس از اتمام عملیات خشک کردن دارای وزنی کمتر و ماندگاری بیشتر هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که محصولات خشک شده به عنوان یک راه حل عالی برای نگهداری طولانی مدت و استفاده در مصارف مختلف در اختیار مردم قرار گیرند. از جمله مزایای این فرآیند می‌توان به افزایش مدت زمان نگهداری محصولات، حفظ ویتامین‌ها و مواد معدنی و کاهش فساد و ضایعات اشاره کرد. این دستگاه به عنوان یک ابزار حیاتی در کشاورزی و خانه‌های خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد و نقش بسیار مهمی در محافظت از محصولات کشاورزی و تغذیه سالم انسان‌ها ایفا می‌کند.

قبل از خرید دستگاه میوه خشک کن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از خرید این محصولات باید به مکانیزم دستگاه میوه خشک کن، نوع سوخت مصرفی آن، جنس بدنه و سینی، استاندارد بودن، گارانتی و غیره توجه کرد. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که سوخت مصرفی هر کدام بسته به نوع کاربرد آن‌ها متفاوت است؛ به گونه‌ای که مدل‌های صنعتی برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از دستگاه‌های میوه‌ خشک کن گازی استفاده می‌کنند. سوخت مصرفی این دستگاه های صنعتی گاز طبیعی است و اندازه آن نسبت به سایر مدل‌ها بزرگ‌تر می‌باشد.
در خرید دستگاه‌های میوه خشک کن خانگی نیز باید ابتدا به توان مصرفی آن‌ها توجه کرد؛ به گونه‌ای که هر چه توان مصرفی آن‌ها کمتر باشد، مصرف سوخت آن‌ها نیز به طبع کمتر خواهد بود. توجه به ابعاد این دستگاه‌ها نیز بسیار مهم بوده و باید متناسب با نیاز آقایان و خانم‌های خانه خریداری شوند. توجه داشته باشید که هر چه اندازه دستگاه بیشتر شود، مصرف انرژی آن نیز بالا خواهد رفت.
توسط دستگاه های میوه خشک کن می توانید هر نوع ماده غذایی از جمله میوه، سبزی و بسیاری از موارد دیگر را خشک و مصرف کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر راهنمای خرید میوه خشک کن خوب را مطالعه نمائید.مکانیزم دستگاه میوه خشک کن
در این مطلب شما را با مکانیزم دستگاه میوه خشک کن آشنا کردیم. این دستگاه‌ها بهترین گزینه برای خشک کردن اتومات میوه‌ها هستند و به لطف آن‌ها دیگر نیازی به پهن کردن میوه زیر آفتاب نیست. این دستگاه‌ها باعث شده‌اند تا در تمام فصول سال بتوان میوه‌ها را خشک کرد و از خوردن آن‌ها در کنار خانواده لذت برد. توجه داشته باشید که قبل از خرید این محصولات باید به توان مصرفی آن‌ها توجه کنید تا بسته به نیاز آن‌ها را تهیه کنید. هر چه توان مصرفی آن‌ها بیشتر باشد مصرف برق یا سوخت گازی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. بهترین مارک میوه خشک کن چیست؟ پس برای تهیه این دستگاه قبل از خرید به طور کامل تحقیقات لازم را انجام دهید تا در آینده پشیمان نشوید. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید