تفاوت روغن و چربی

برای مقایسه چربی و روغن ابتدا باید تعریفی جامع را از آنها ارائه دهیم و سپس یک نتیجه کلی از آنها برآورد کنیم.

چربی چیست

درباره علم شیمی چربی به ترکیبی گفته می شود که از جنس تری گلیسیرید ایجاد شود. این ترکیبات شامل استرهای بدون بار الکل هستند؛ به طوری که هیچگاه در دمای اتاق به صورت مایع در نخواهند آمد. ترکیبات تری گلیسیرید ای در گروه مولکول های بیولوژیکی تحت عنوان لیپیدها قرار گرفته و هرگز در آب حل نمی شود.اما در حلال‌های آلی به طور کامل حل خواهند شد. وظیفه اصلی تری گلیسریدها تامین انرژی مورد نیاز در حیوانات است. به طوری که می‌توانند به شکل ذخایر انرژی در تمامی قسمتهای بدن یک حیوان قرار بگیرند. تری گلیسریدها در بسیاری از گونه های گیاهی نظیر زیتون، آووکادو و دانه‌های آجیل به وفور یافت می شوند. نقش دیگر چربی ها حفاظت از اندام‌های بدن در برابر شوک های محیطی و آسیب های فیزیکی است. به طوری که به حفظ دمای پایدار بدن کمک کرده ویتامین های محلول در آن به تشکیل استخوان و لخته شدن خون کمک می‌کند. البته اگر میزان چربی در اندام های بدن بیش از حد معمول باشد مشکلاتی نظیر چاقی و دیابت را برای انسان‌ها به وجود می آورد.

روغن چیست

به کلیه مواد معدنی، مصنوعی، گیاهی و همچنین چربی های حیوانی قابل اشتعال و چسبناک روغن گفته می شود. روغن ها در دمای اتاق به صورت مایع بوده و در حلال های آلی نظیر اتر حل میشوند. البته روغن هرگز در آب حل نشده که در غیر این صورت جزو چربی ها قرار می گیرد. روغن ها به چهار نوع آشپزی، روغن موتور، نفت و رنگ روغن تقسیم می شوند.

  • روغن آشپزی: روغن آشپزی یا خوراکی از طریق تسویه برخی از چربی های گیاهی یا حیوانی تهیه شده و در دمای اتاق مایع هستند. روغن های گیاهی معمولاً از دانه ها و بزهای میوه ها تهیه می شوند. 
  • روغن موتور: روغن موتور نقش خون در رگ های موتور را داشته و وظیفه روان سازی قطعات موتور و سایر نقاط ماشین را بر عهده دارد.
  • نفت: ارزان ترین و مهم ترین روغن موجود در جهان.
  • رنگ روغن: روغن هایی که از راه های مختلفی نظیر جوشاندن بذر گیاه کتان به دست می آیند. این روغن ها پس از مخلوط شدن با ماده های رنگی در صنعت پلیمر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روغن چیست

مقایسه روغن و چربی

عمده ترین تفاوت بین چربی ها و روغن ها نقطه ذوب آنهاست. در حالت عادی چربی به صورت جامد و روغن به شکل مایع در طبیعت یافت می شود. دلیل جامد بودن چربی ها در حالت عادی وجود زنجیره های هیدروکربنی به میزان زیاد است. به طوری که با قرار گرفتن این زنجیره ها در کنار هم میزان برهم‌کنش بین آنها افزایش می یابد. در مقابل روغن ها شامل زنجیره های هیدروکربنی غیر اشباع هستند. این زنجیره ها اغلب به شکل پیوندهای دوگانه بوده و همین امر موجب خمیدگی هایی در زنجیره ها و در نتیجه کاهش فشردگی و تماس بین آنها می شود. کاهش جاذبه بین زنجیره‌های روغن نقطه ذوب آنها را نیز کاهش می‌دهد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید