موتور دستگاه کره گیر
موتور دستگاه کره گیر

شاید برای شما سوال باشد که طریقه کار کردن دستگاه کره گیر چگونه است و اصلا با آنها می شود چکار کرد. از دستگاه های کره گیر برقی برای تولید کره گیر استفاده می شوند. این دستگاه ها چربی موجود در ماست و شیر را به کره تبدیل کرده و از آب آن دوغ می گیرند. این روزها با وچود پیشرفت زیاد در حوزه مواد غذایی و به خصوص مواد لبنی، همچنان خیلی از افراد به مواد غذایی ارگانیک اشتیاق نشان می دهند. برای تولید کره ارگانیک این روزها افراد بجای تولید آن با مشک که کار طاقت فرسایی است، از دستگاه ها استفاده می کنند و کار آنها را بسیار راحت کرده است.

انواع موتور دستگاه کره گیر

دستگاه های کره گیری که با آن کره تولید می کنند، از لحاظ موتور به دو دسته تقسیم می شوند:
• دستگاه کره گیر موتور بالازن
• کره گیر موتور پایین زن
هر کدام از این دستگاه ها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند و هنگام استفاده دارای ویژگی های مختلفی هستند. به همین دلیل کارکرد آنها را از هم متفاوت کرده است. نکته مهمی که برای تمام این دستگاه ها باید رعایت کرد، فارغ از اینکه موتورشان بالا زن یا پایین زن باشد، این است که باید این دستگاه ها کاملا بهداشتی درست شود و جوش بخورد. شیوه جوشکاری دستگاه های کره گیر مخصوص است و فقط برای دستگاه های خط تولید فراوری مواد غذایی استفاده می شود.
اگر جوشکاری این دستگاه ها به درستی انجام نشود، باعث آلودگی و خراب شدن مواد در دستگاه می شود. همچنین برای خالی کردن دوغ حاصل از کره گیری دستگاه، باید از شلنگ های مخصوصی که آنتی باکتریال هستند و باکتری و قارچ در آن رشد نمی کند استفاده کرد.

 

موتور دستگاه کره گیر بالازن 

دستگاه کره گیر بالازن

دستگاه کره گیر بالازن مدلی دیگر از دستگاه های کره گیر است که در ظرفیت های مختلف مختلف ساخته می شوند. ظرفیت دستگاه های کره گیر بالا زن از دستگاه های کره گیر پایین زن کمتر است و نمی توان از آنها در تولیدی های بزرگ استفاده کرد و برای مغازه ها و فروشگاه های لبنیاتی مفید است.
یکی دیگر از تفاوت های کره گیر بالازن با پایین زن جنس بدنه آن است. جنس بدنه کره گیر بالا زن از آلومنیوم با درصد خلوص بالاست. دلیل انتخاب آلومینیوم برای بدنه دستگاه، مقاومت بالای آن نسبت به رطوبت و مقاومت در برابر پوسیدگی و زنگ ضدگی است. وزن این دستگاه زیاد نیست و به راحتی می توان آن را حمل و جابجا کرد. موتور این دستگاه در بالای آن قرار گرفته و بر روی درب دستگاه کار گذاشته شده است.

 

دستگاه کره گیر پایین زن

دستگاه کره گیر پایین زن

در این دستگاه ها موتور الکتریکی آنها در کف و زیر مخزن قرار گرفته است. دستگاه های پایین زن فروشگاه چشمه از جنس استیل است و در زیر مخزن آن پوششی ساخته شده تا ماست و دوغ از ریر آن نفوذ نکند. در این دستگاه ها هیچ ذره ای چه درشت و چه ریز نفوذ نمی کند و فرآورده های لبنی را آلوده نمی کند. کار کردن با دستگاه کره گیر پایین زن بسیار راحت است. کافی است آن را روشن کنید و ماست را داخل آن بریزید. هنگامی که موتور را روشن می کنید، همزن شروع به کار کرده و می چرخد. با چرخش مداوم همزن، چربی های موجود در ماست از آن چدا شده و در سطح انباشته می شوند.

دستگاه های کره گیر پایین زن در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شوند. بدنه این دستگاه ها از جنس استیلی ضد زنگ و نسوز است و طول عمر بالایی دارند.
روند کره گیری در دو دستگاه تقریبا شبیه هم است و تفاوت آنچنانی ندارد.

جمع بندی

دستگاه های کره گیر جانشین بسیار مناسبی برای مشک ها هستند تا فرد را از تکان دادن مداوم و طاقت فرسا نجات دهند. این دستگاه در دو نوع پایین زن و بالا زن تولید می شوند و علاوه بر ساختار متفاوت، کارایی متفاوتی نیز دارند. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید