چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

انجیر میوه‌ای آسیایی است که مدل خشک آن خاصیت بیشتری از انجیر تازه دارد. در واقع انجیر خشک کلسیم و ویتامین زیادی به بدن می‌رساند و میان وعده‌ای مقوی به ویژه برای کودکان محسوب می‌شود. انجیر تازه مانند بسیاری از میوه‌های دیگر حاوی مقدار زیادی آب است؛ به همین دلیل اگر قصد نگهداری آن را برای مدت طولانی دارید، باید آن را به نحوی خشک کنید که سیاه نشود. اگر از شیوه‌ای صحیح برای خشک کردن انجیرها استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها ویتامین خود را از دست نخواهند داد.
بدین ترتیب شما می‌توانید در فصولی که به انجیر تازه دسترسی ندارید، از انجیر خشک مقوی و لذیذ تغذیه کنید. خشک کردن انجیر به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه خشک‌کن میوه است. در این مقاله از گروه تولیدی بکردانه به این پرسش که چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود، پاسخ می‌دهیم. اگر به این مبحث علاقه دارید، تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

آیا انجیر را با دستگاه میوه خشک کن خشک می کنند؟

در گذشته برای خشک کردن میوه‌های مختلف مانند انجیر آن‌ها را زیر نور آفتاب پهن می‌کردند. این عمل علاوه بر اینکه نیاز به مکان بزرگی برای پهن کردن میوه‌ها داشت، زمان بیشتری نیز طول می‌کشید. اما امروزه انواع مختلف دستگاه میوه خشک کن در ابعاد مختلف در بازار موجود است که فضای کمی را اشغال کرده و قابل استفاده در آپارتمان‌ها نیز هستند. این دستگاه‌ها با کنترل رطوبت میوه و میزان گرما در محفظه خود میوه‌ها را به صورتی خشک می‎کنند که ظاهری زیبا و خوش رنگ داشته باشند. در شهرهایی که حجم زیادی از انجیر به صورت سالیانه تولید می‌شود، خشک کردن آن امری دشوار و طاقت‌فرسا است. بنابراین کشاورزان می‌توانند با خرید دستگاه خشک‌کن انجیر و فروش تولیدات خود به سود زیادی دست یابند.
امروزه نمونه‌های خانگی این دستگاه‌ها به دو حالت مینی کابین و تک کابین نیز وجود دارند. در صورتی که قصد خشک کردن انجیر در مقیاس زیاد را دارید، بهتر است که خشک‌کن میوه دو کابین یا خشک‌کن تونلی را برای بازدهی بیشتر خریداری نمایید. لازم به ذکر است که نحوه کار با تجهیزات خشک‌کن میوه بسیار آسان است و شما می‌توانید به تنهایی اقدام به خشک کردن انجیرها کنید.
شما می‌توانید انواع دستگاه‌های میوه خشک‌کن خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی را از گروه تولیدی بکردانه با قیمت مناسب خریداری کنید. کارشناسان ما در مجموعه مشاوره‌های لازم را در خصوص این تجهیزات به شما ارائه می‌دهند.

آیا انجیر را با دستگاه میوه خشک کن خشک می کنند؟

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

همانطور که بیان شد، یکی از روش‌های خشک کردن انجیر استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن میوه است. در این روش ابتدا باید این میوه پرخاصیت را با آب سرد شسته و سپس برای خارج شدن آب اضافی آن، میوه‌ها را در آبکش بریزید. همچنین بهتر است که میوه‌های خراب را از سالم جدا کنید. برای حفظ ظاهر و رنگ انجیرها و جلوگیری از سیاه شدن آن‌ها نیز می‌توانید مقداری آبلیمو روی آن‌ها اسپری نمایید. در نهایت میوه‌ها را پس از روشن کردن دستگاه خشک‌کن انجیر روی سینی‌های آن قرار دهید. با استفاده از تایمر این دستگاه‌ها امکان تعیین مدت زمان خشک کردن میوه انجیر وجود دارد. این مدل از تجهیزات عملیات تولید چیپس میوه را آسان می‌سازند. همچنین خشک‌کن‌های میوه علاوه بر رعایت تمام موازین بهداشتی از لهیدگی و پوسیدگی انجیرها جلوگیری به عمل می‌آورند. در ادامه برخی دیگر از روش‌های خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن آن شرح داده شده است.
خشک کردن انجیر با نور خورشید
در این روش در ابتدا میوه‌های کاملا رسیده را با آب بشویید. سپس انجیرها را از وسط ساقه ببرید، به طوری که مقداری از ساقه به انجیر متصل باشد. میوه‌ها را به یک سمت روی صفحه توری مشبکی بچینید و توری را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم خورشید بر آن می‌تابد. البته بهتر است که یک پارچه توری سفید روی انجیرهای پهن شده در زیر نور آفتاب بکشید که حشرات روی میوه‌ها ننشینند. پروسه خشک کردن انجیر به این روش حدود 2 الی 3 روز طول می‌کشد. به یاد داشته باشید که پس از تاریک شدن هوا توری‌های حاوی انجیرهای نیمه خشک را به داخل منزل ببرید و دوباره با طلوع خورشید آن‌ها را به بیرون منتقل کنید. در این بین میوه‌ها را به جهت‌های مختلف بچرخانید که همه طرف میوه به صورت یکسان خشک شود. زمانی که سطح خارجی انجیر کالا خشک و چروکیده شده و هیچ شیره‌ای در آن باقی نماند، انجیر خشک شما آماده است. این روش به دلیل طولانی کردن روند خشک کردن میوه باعث نشستن گردو‌غبار روی آن‌ها و کثیفی انجیر خشک می‌شود.
خشک کردن انجیر در ماکروفر
در این روش انجیرهای برش خورده به شکل دلخواه را با فاصله مناسب روی سینی ماکروفر قرار می‌دهند. البته برای اینکه میوه‌ها بعد از خشک شدن به راحتی از سینی جدا شوند، زیر آن‌ها را کاغذ روغنی پهن کنید. سپس ماکروفر خود را با درجه حرارت 360 درجه سانتیگراد روشن کرده و سینی را درون آن قرار دهید و زمان را روی 5 دقیقه تنظیم کنید. در طول این مدت لازم است که گاهی انجیرها را زیر و رو نمایید که از سوختن آن‌ها جلوگیری شود. در نهایت چیپس میوه‌های خوش رنگ و زیبا خواهید داشت.
خشک کردن انجیر روی بخاری یا شوفاژ
یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن در خانه استفاده از بخاری یا شوفاژ است. البته این در صورتی است که برای خشک کردن میوه‌ها عجله‌ای نداشته باشید. این روش به صورت زیر انجام می‌شود:
روی بخاری یا شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و سپس پارچه‌ای نازک و تمیز روی آن پهن کنید. پارچه باعث می‌شود که دیگر نیازی به زیر و رو کردن انجیرها در حین خشک شدن نداشته و آن‌ها به صورت یکنواخت خشک شوند. انجیرهای برش خورده را با فاصله از هم روی پارچه بچینید. مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه در این روش به ضخامت انجیرها و درجه حرارت دستگاه گرمایشی بستگی دارد. اما به طور معمول این زمان بیشتر از یک روز نیست. دقت کنید که برای عدم از دست رفتن شکل زیبای میوه‌ها بخاری یا شوفاژ درجه حرارت مناسبی داشته باشد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید