مقدار مصرف سیاه دانه در روز

سیاه دانه یکی از ادویه‌جات کاملا طبی بوده و مصرف درست آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بسیاری از افرادی که از ضعف سیستم ایمنی خود رنج می‌برند، توانسته‌اند با مصرف این دانه‌های ریز و سیاه، درمان شوند. اما فراموش نکنید که مصرف بی‌رویه هر چیزی عوارضی را به همراه دارد. مقدار مصرف سیاه دانه در روز بستگی به عملکرد سیستم ایمنی هر شخص دارد و نباید بیش از حد مجاز مصرف شود.

مقدار مجاز مصرف سیاه دانه در روز

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است کمی در خصوص این دانه شگفت‌انگیز صحبت کنیم. سیاه دانه نوعی دانه سیاه با طعم تلخ است که به عنوان ادویه در مواد غذایی استفاده می‌شود. این دانه بیشتر در مناطق جنوب غربی آسیا کشت می‌شود و کاربردهای زیادی نظیر انگل‌ضدایی دارد. سیاه دانه دارای نام‌های مختلفی از قبیل شونیز، سنوخ سیاه، سیاه تخمه و کمون آسود است، اما بیشتر با همین نام شناخته می‌شود.
مصرف سیاه دانه به زنان شیرده بسیار توصیه شده و ویتامین‌های موجود در آن برای درمان بیماری‌های سل، دیابت، میگرن، کم‌خونی و بیماری‌های عروقی مفید است. از دیگر خواص سیاه دانه می‌توان به ضد سرطان بودن، رفع یبوست و رفع مسمومیت‌های خونی نیز اشاره کرد. اما سوال اصلی این است که چه مقدار باید از این دانه معجزه‌بخش مصرف کرد؟ در واقع، میزان مصرف سیاه دانه بستگی به نوع بیماری دارد؛ به گونه‌ای که نحوه و میزان مصرف سیاه دانه برای بهبود سرماخوردگی با میزان مصرف برای درمان مشکلات گوارشی متفاوت است.

مقدار مصرف سیاه دانه در روز

مصرف سیاه دانه برای درمان سرماخوردگی

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف مرتب سیاه دانه در هنگام سرماخوردگی به بهبود آن کمک می‌کند. همانطور که گفتیم سیاه دانه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ بنابراین، دشمن سرسخت بیماری‌های ویروسی به ویژه سرماخوردگی می‌باشد. پس، هنگام ابتلا به سرماخوردگی این محصول را روزانه چندین مرتبه میل کنید.

مصرف سیاه دانه برای مقابله با خستگی‌های مزمن

برخی از افراد اغلب مواقع را با خستگی سر می‌کنند. خستگی می‌تواند به خاطر ضعف سیستم ایمنی و عملکرد ضعیف بدن باشد. راه‌های زیادی برای بهبود شرایط خستگی وجود دارد که مصرف سیاه دانه یکی از بهترین راه‌کارهاست. برای این که روز خود را عاری از هرگونه خستگی آغاز کنید، صبح‌ها یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را به همراه یک قاشق عسل و چند پر نعنا به چای خود اضافه و آن را بنوشید. این کار را به مدت دو هفته انجام دهید تا کم کم آثار خستگی مزمن از بدن شما خارج شود.

مقدار مصرف سیاه دانه در روز

مصرف سیاه دانه برای درمان آکنه

آکنه‌های صورت، مهمانانی ناخوانده هستند که هر گاه بخواهند سر و کله‌شان در صورت پیدا می‌شود. معمولا، آکنه‌ها درمانی ندارند، اما می‌توان با مصرف برخی محصولات، روند تکثیر آن‌ها را کاهش داد. کافیست مقداری از روغن سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کنید. سپس، کمی پودر سیاه دانه را به آن اضافه کنید تا به حالت خمیر در بیاید. اکنون، خمیر را بر روی صورت خود بمالید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. این کار را 3 بار در هفته انجام دهید تا پوست شما از شر آکنه‌ها خلاص شود.

مصرف سیاه دانه برای درمان ناراحتی معده

اگر از ناراحتی معده رنج می‌برید، می‌توانید از روغن سیاه دانه جهت تسکین درد معده و برطرف کردن نفخ استفاده کنید. مصرف سیاه دانه به همراه چای باعث می‌شود تا میکروب‌های معده از بین بروند و از بروز نفخ جلوگیری شود. روغن سیاه دانه موجب تقویت فلور روده شده و گازهایی که توسط نفخ معده در روده تولید می‌شود را از بین می‌برد.

مقدار مصرف سیاه دانه در روز

پاسخ به چند سوال مهم در خصوص مصرف سیاه دانه

بسیاری از افراد در خصوص مقدار مصرف روزانه سیاه دانه و عوارض آن سوالاتی مطرح می‌کنند که جواب‌های زیادی در رابطه با آنها وجود دارد.

یکی از این سوالات این است که آیا پودر سیاه دانه سمی است و مصرف بیش از اندازه آن موجب مرگ می‌شود؟ پاسخ به این سوال منفی است. سیاه دانه هرگز سمی نبوده و مصرف درست آن می‌تواند بسیاری از امراض را درمان کند.

سوال بعدی نحوه مصرف آن است که اغلب به صورت جوشانده یا روغن توصیه می‌شود. بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر و همچنین برطرف کردن طعم تلخ سیاه دانه آن را دم کرده و با چای میل کنید. سوال بعدی نحوه روغن‌ گیری سیاه دانه  است. فرایند روغن‌کشی این دانه‌ها با دستگاه‌ روغن گیری سیاه دانه انجام می‌شود که طعم روغن آن‌ها با طعم دانه آن بسیار متفاوت است.
به طور کلی، مصرف بیش از اندازه هر چیزی، هرگز توصیه نشده و ممکن است بدن را دچار اختلالات جدی کند. از این رو، در مصرف هر چیز باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کرد، تا مشکلی از این بابت سلامتی را تهدید نکند. امیدواریم که خواندن این مطلب توانسته باشد شما را در یافتن جواب سوالات خود کمک کرده باشد.

طریقه مصرف سیاه دانه

سیاه دانه می تواند به صورت خام یا به صورت روغن و کپسول مصرف شود. در زیر روش های مختلف مصرف سیاه دانه را بررسی می کنیم:

  • مصرف خام: می توان سیاه دانه را به صورت خام به مواد غذایی خود اضافه کرد. برای مثال، می توان آن را به سالاد، نان، سوپ یا دسر اضافه کرد.
  • استفاده از روغن سیاه دانه: روغن سیاه دانه می تواند در آشپزی و پخت غذاها به عنوان یک روغن خوشمزه و سالم استفاده شود. همچنین، می توان از آن برای ماساژ پوست و مو استفاده کرد.
  • مصرف کپسول: کپسول های سیاه دانه نیز در دسترس هستند که می توانند به صورت مکمل مصرف شوند. قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • دم کردن سیاه دانه: می توان سیاه دانه را به همراه آب داغ دم کرد و به صورت چای مصرف کرد. این روش به خصوص برای آرامش بخشی و کاهش استرس مفید است.

توجه داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرف آن برای شما مناسب است

دیدگاه‌ها  
حیدری
لطفا مقدار نصرف روغن سیاه دانه را برای درمان دیابت توضبح بدید در روز چند قطره استفاده شودبا سپاس
مریم بنایی
سلام ببخشید سیاه دانه رو چقدر د روز میتوان مصرف کرد؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید