طرز تهیه کشمش به روش صنعتی

کشمش همان انگور خشک شده است که به روش های مختلفی خشک می شود، از قدیم میوه انگور به صورت دستی و طبیعی خشک می شد و مورد استفاده قرار می گرفت. با پیشرفت علم و فناوری و افزایش تقاضا برای تولید کشمش دستگاه های مختلفی برای این امر ساخته شد که در کمترین زمان با کیفیت ترین کشمش را تولید می کنند. دستگاه های تولید کشمش انواع گوناگونی دارند که اغلب شرکت ها این دستگاه را به صورت خانگی و صنعتی تولید می کنند که بسته به نیاز می توان بهترین آن ها را تهیه کرد. کشمش یکی از خشکبارهای پر مصرف است که به دلیل خواص بالا و طعم خوب طرفداران بسیاری دارد، علاوه بر این کشمش در برخی از غذاها قابل استفاده می شود؛ با این تفاسیر تولید صنعتی این محصول توجیه اقتصادی دارد. در کارخانه های صنعتی که کشمش تولید می کنند باید دستگاه های به روز و با کیفیتی استفاده شود تا محصول نهایی کیفیت و طعم مطلوبی داشته باشد، از این رو اکثر تولید کنندگان کشمش بهترین و مجهزترین دستگاه ها را خریداری می کنند. برای تهیه کشمش به روش صنعتی از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده می شود و مراحل تهیه آن به ترتیب شامل بوجاری اولیه، شستن انگور، گوگرد زنی، خشک کردن، غربالگری کشمش ها، طبقه بندی و سورتینگ و بسته بندی می شود.

طرز تهیه کشمش به روش صنعتی

طرز تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک کن

امروزه دستگاه های جدیدی وارد بازار شده اند که به وسیله آن ها می توان انواع میوه را با بهترین کیفیت در کوتاه ترین زمان خشک کرد. با توجه به مصرف بالای کشمش برخی افراد از دستگاه میوه خشک کن برای این امر استفاده می کنند، زیرا با میوه خشک کن کیفیت نهایی محصول بالا است و در زمانی کوتاه می توان حجم بالایی کشمش تولید کرد. میوه انگور انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز باید مدل مورد نظر خود را تهیه و با روشی صحیح بدون از دست دادن ویتامین در دستگاه میوه خشک کنی آن ها را خشک کرد. استفاده از دستگاه میوه خشک کن برای تهیه کشمش مزایای بسیاری به همراه دارد و می تواند با انتقال گرما به تمام بخش های انگور آن را با ظاهری شیشه ای و براق خشک کند. در واقع از دیرباز تا به امروز از روش خشک کردن برای نگهداری بیشتر میوه ها، سبزیجات و ... استفاده می کردند و با گذشت زمان روش های آسان تری برای این کار جایگزین شده است، دستگاه میوه خشک کن نیز یکی از روش های مناسب برای خشک کردن انگور و تهیه کشمش است که در ادامه به مراحل طرز تهیه آن در دستگاه میوه خشک کنی اشاره شده است:

  • انگور مورد نیاز خود را تهیه نمایید
  • در وان مناسب انگورها را کامل شستشو دهید
  • انگورها را از آب خارج کنید
  • انگورها را در دستگاه میوه خشک کنی بریزید
  • دستگاه را روشن کرده و زمان خشک کردن انگور را از روی دستگاه انتخاب کنید
  • تقریبا 18 ساعت زمان دهید تا انگور به کشمش تبدیل شود (این مدت زمان بسته به مقدار انگور، نوع دستگاه و ... بستگی دارد)

طرز تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک کن

نکات مهم در مراحل تولید کشمش

همانطور که در بالا اشاره شد روش های متفاوتی برای تهیه کشمش وجود دارد که به طور کلی به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می شوند. در روش های صنعتی حجم تولید بالا است و اغلب مراحل به صورت اتوماتیک توسط دستگاه های مجهز انجام می شوند، اما اغلب در روش های خانگی از دستگاه خاصی استفاده نمی شود و انگور توسط نور خورشید، سایه و ... به کشمش تبدیل می شود. روش خانگی خود به چند دسته تقسیم می شود که هر فرد متناسب با نوع انگور، آب و هوای منطقه، میزان تولید و ... می تواند بهترین روش را انتخاب نماید. به طور کلی تهیه کشمش در خانه به روش های خشک کردن در آفتاب، خشک کردن در سایه، خشک کردن به روش تیزاب و خشک کردن با گوگرد انجام می شود. در ادامه نکات مهم حین فرآوری کشمش را ذکر کرده ایم:

  • دقت کنید هنگام شستشو انگور تمام آلودگی ها، چسبندگی و ... میوه از بین برود.
  • پس از مرحله شستشو باید حداقل 4 ساعت انگورها دودزنی شوند.
  • انگور را بعد از شستن سریع خشک کنید.
  • بهتر است برای جلا بخشیدن به کشمش مقدار کمی روغن به آن ها اضافه نمایید.
  • اصول خشک کردن را با دقت و به بهترین شکل انجام دهید که طعم و مزه محصول نهایی خوب شود.
  • با توجه به نیاز مدل درست انگور را تهیه کنید.
  • از روش مناسبی برای تهیه کشمش استفاده کنید تا ویتامین های موجود و خواص انگور از بین نرود.
  • برای خشک کردن انگور از مواد شیمیایی و مضر مانند تیزاب استفاده نکنید.
  • از انگور رسیده برای تهیه کشمش استفاده کنید.
  • انگورهای نارس و کپک زده هنگام شستشو جدا کنید.
  • برای تهیه کشمش انگورهای گوشتی با بافت نرم را خریداری نمایید.
  • در تمام مراحل کار بهداشت را کامل رعایت کنید.
  • برای نگهداری از انگور و کشمش آفات انبار، انواع میکروارگانیسم ها و ... را از بین ببرید.

نکات مهم در مراحل تولید کشمش

طرز تهیه کشمش با آب جوش

تهیه کشمش با آب جوش یک فرآیند ساده و خانگی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از تازگی و خواص مغذی آن بهره‌ ببرید. برای این کار  ابتدا انگورها را با دقت انتخاب کنید. انگور باید تازه و بدون علائم فاسد باشد. در یک قابلمه بزرگ، آب را به جوش آورید و انگورها را به آب جوش داخل قابلمه اضافه کنید. این کار به معنای کوتاه کردن مدت زمان مورد نیاز برای تهیه کشمش است. توجه کنید که مقدار آب باید کافی باشد تا انگور ها را بپوشاند و تا حدود 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. این مدت کوتاه به انگورها کمک می‌کند که پوستشان آسان‌تر جدا شود، سپس آن ها را از آب جوش جدا کنید و آن ها را بر روی صفحه‌های خشک‌کن یا دستمال کاغذی خشک کنید تا آب مازاد از آن ها تخلیه شود. در مرحله آخر سینی ها را در معرض نور آفتاب قرار دهید و به مدت چند روز (حدود 7 تا 10 روز) کشمش های تازه و خشک شده داشته باشید.

طرز تهیه کشمش با آب جوش

طرز تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک کن خانگی

کشمش از پرطرفدارترین مغزیجات خانواده های ایرانی است، اما خشک کردن انگور و به دست آمدن آن یکی از مسائلی است که ممکن است برای همه ما پیش آید. چند سالی است که دستگاه میوه خشک کن خانگی به بازارها راه پیدا کرده است و محبوبیت شگفت انگیزی را به دست آورده است. با کمک چنین دستگاهی می توانید به راحتی و در مدتی کوتاه کشمش بی نظیری را تهیه کنید. کشمش به دست آمده از این طریق نه طعم و مزه اصیل خود را از دست می دهد، نه بیش از حد خشک می شود. بلکه همان کشمشی را به دست می آورید که در نظر داشته اید. برای تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک کن خانگی، کافی است انگور ها را به خوبی بشویید و کمی صبر کنید تا آب آن ها گرفته شود؛ پس از آن به طور مرتب خوشه های انگور را به قسمت های کوچک تبدیل کنید (همچنین می توانید انگور خود را دانه دانه کنید) و آن ها را بر روی سینی های مخصوص دستگاه میوه خشک کن خانگی قرار دهید. اکنون وقت آن است که سینی ها را در طبقات قرار داده و دستگاه را روشن و کارکرد آن را تنظیم کنید. طرز تهیه کشمش با دستگاه میوه خشک کن خانگی باعث می شود که حرارت به طور مساوی به همه انگورها برسد و به طور ملایم و یکنواخت آب اضافی آن ها را بگیرد و رنگ آن ها را طلایی کند و کشمش موردنظر شما را تحویل دهد. از مزیت های طرز تهیه کشمش با این دستگاه، راحتی بیش از اندازه انجام شدن سریع آن است. اگر تجربه این کار را داشته اید، با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید