روغن شاهدانه

روغن شاهدانه از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. گیاه شاهدانه به شکل بوته است و ظاهری مانند گیاه گزنه دارد، همچنین نوع مونث شاهدانه، دارای غنچه و دانه‌هایی است که از دانه آن، روغن شاهدانه گرفته می‌شود. شاید نام شاهدانه در ذهن شما به عنوان یک ماده روانگردان شناخته شده باشد، برای این که اطلاعات دقیق‌تری در این باره به دست بیاورید ادامه مطلب را بخوانید. بر اساس مطالعات دانشمندان، گیاه شاهدانه ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، توسط انسان‌ها کشت می‌شده و خواص مختلف دارویی این گیاه همواره مورد توجه بوده است. در شاهدانه مقداری ماده روانگردان THC وجود دارد ولی باید بدانید این مقدار به هیچ وجه باعث ایجاد توهم و حالات دیگر نخواهد شد. شاهدانه‌ای که برای استخراج ماری جوانا و مواد روانگردان دیگر پرورش داده می‌شود متفاوت است، همچنین همان‌طور که می‌دانید از دیرباز ایرانیان از دانه شاهدانه به عنوان آجیل استفاده می‌کردند و هچنین این دانه جز خوراک‌های اصلی پرندگان زینتی است، پس با خیال راحت می‌توانید از شاهدانه یا روغن شاهدانه استفاده کنید. در کشور چین از دوران‌های گذشته تا به امروز از روغن شاهدانه برای آشپزی استفاده می‌شده است، زیرا این روغن دارای خواص بسیاری است. برای مثال اسید‌های چرب مهمی در آن وجود دارند که در روغن‌های خوراکی دیگر تا این میزان یافت نمی‌شود. مخصوصا نوع روغن شاهدانه که با دستگاه‌های پرس سرد بدست می‌آید خواص بیشتری داشته و حتی تا مدت ۱۴ انقضا دارد، یعنی شما می‌توانید دانه‌های شاهدانه را تهیه کرده و با پرس سرد، روغن خالصی را به دست آورده و استفاده کنید. در ادامه این مطلب خواص بیشتری از روغن شاهدانه را نام می‌بریم.

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه برای چی خوبه؟

 یکی از خواص مهم روغن شاهدانه این است که التهاب را در بدن کاهش می‌دهد، زیرا دارای ماده‌ای به نام گاما لینولنیک اسید است، همچنین وجود گاما لینولنیک اسید به نوعی به سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. تاثیرات روغن شاهدانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن به‌قدری قابل توجه است که پزشکان برای بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس آن را تجویز می‌کنند. پاسخ به سوال روغن شاهدانه برای چی خوبه؟ محدود به این خواص نیست. همان‌طور که می‌دانید یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود، کلسترول است. آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند که مصرف تنها اندکی روغن شاهدانه به طور روزانه، میزان جذب کلسترول را به شدت کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که بیماری‌ها و مشکلات قلبی برطرف گردند. این خاصیت از روغن شاهدانه به خاطر وجود امگا ۳ و امگا ۶ است، همچنین ترکیبات زیست فعالی در این روغن وجود دارند که مانع جذب کلسترول می‌شوند. یکی دیگر جواب‌هایی که می‌توانیم برای روغن شاهدانه برای چی خوبه؟ پیدا کنیم این است که تمام مشتقاتی که از شاهدانه یا کانابیس گرفته می‌شوند، دارای خواص ضد سرطانی است. دلیل آن هم وجود مقدار زیاد آنتی اکسیدان و اسید‌های چرب است. با این حساب روغن شاهدانه از تکثیر سلول‌های سرطانی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، شاهدانه به طور کلی دارای خواصی آرامش بخش است، زیرا موادی که در آن وجود دارد بر گیرنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارد. روغن شاهدانه هم که در‌واقع عصاره‌ای از شاهدانه است، این ترکیبات را در خود حفظ کرده و تا میزان زیادی اضطراب را کاهش می‌دهد. به علاوه با استنشاق روغن شاهدانه نیز می‌توان آثار آرامش بخش آن را مشاهده کرد. یکی دیگر از فوائد مهم استفاده از روغن شاهدانه این است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد. مصرف تنها چند قطره از روغن شاهدانه به صورت روزانه به دلیل فیبر فراوان در آن باعث می‌شود که حرکت روده‌ها بهتر باشد و همچنین وجود امگا ۳ و امگا ۶ در این روغن به ترشح بهتر هورمون‌ها کمک می‌کند، زیرا این دو ماده برای تولید شبه هورمون‌ها ضروری هستند، همچنین شبه هورمون‌ها تولید شیره معده و جذب غذا را آسانتر می‌کنند. فایده بعدی روغن شاهدانه این است که علایم PMS یا همان درد‌های پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. کافی است در هنگام بروز درد‌های پریود، چند قطره از روغن شاهدانه را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و بنوشید.

در کنار تمام موارد مثبتی که از روغن شاهدانه نام بردیم باید توجه داشته باشید که این روغن هم مانند تمام مواد خوراکی دیگر، در صورتی که در مصرف آن زیاده روی کنید، عوارضی را به همراه خواهد داشت، همچنین یکی از خواص مهم روغن شاهدانه این است که خون را رقیق می‌کند پس با دارو‌هایی که برای انعقاد خون، تجویز شده‌اند، تداخل دارد، همچین یکی دیگر از عوارضی که زیاده روی در مصرف روغن شاهدانه به همراه دارد این است که به دلیل وجود فیبر زیاد، باعث یبوست و نفخ یا اسهال خواهد شد. پس قبل از مصرف این روغن با پزشک یا داروساز مشورت کنید و برای مصارف و درمان‌های خانگی تنها مقدار اندکی را مصرف نمایید.

روغن شاهدانه برای چی خوبه؟

تشخیص روغن شاهدانه اصل

تشخیص روغن شاهدانه اصل یکی از نکته‌هایی است که در خرید این روغن باید به آن توجه کنیم. البته تمام روغن‌هایی که مصرف می‌کنیم باید اصل و خالص باشند و در محیطی بهداشتی و شرایطی مناسب به دست بیایند، در غیر این صورت مصرف یک روغن آلوده، نا خالص یا تقلبی نه تنها مفید نیست بلکه اثرات منفی به همراه خواهد داشت. یکی از نکاتی که برای تشخیص روغن شاهدانه اصل به شما معرفی می‌کنیم این است که روغن شاهدانه‌ای که با استفاده از دستگاه پرس سرد به دست آمده و روغن گیری شده است، دارای رنگی سبز خواهد بود. حالا بسته به نوع دانه‌ای که از آن روغن گرفته می‌شود رنگ این روغن از سبز روشن تا تیره متغیر است، همچنین برای این که تشخیص روغن شاهدانه اصل در بعضی مواقع تنها با آزمایش‌های دقیق و در محیط‌های آزمایشگاهی ممکن است توصیه می‌کنیم که از فروشگاه‌های معتبر این روغن را تهیه کنید تا خیالتان از بابت ماده‌ای که مصرف می‌کنید راحت باشد. 

فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت

فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت بسیار گسترده است، برای مثال برای آبرسانی کردن به پوست خود می‌توانید بعد از حمام این روغن را به کل بدن خود بزنید و ماساژ دهید. در کمتر از یک ماه تفاوت قابل توجهی را حس خواهید کرد، زیرا به دلیل وجود فیبر و آنتی اکسیدان‌های فراوان در این روغن، پوست شما، روشن‌تر و شاداب‌تر خواهد بود. از دیگر فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت این است که روغن شاهدانه منافذ پوست را نمی بندد، بلکه با کنترل سبوم پوست و میزان ترشح چربی، از بوجود آمدن آکنه و جوش‌های سر سیاه و سر سفید جلوگیری می‌کند. از فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت می‌توانیم به خواص درمانی این روغن هم اشاره کنیم، برای مثال بیماری اگزما در بسیاری از موارد به دلیل خشکی شدید پوست رخ می‌دهد و به همین دلیل چرب کردن ناحیه‌ای که دچار اگزما شده است باعث می‌شود که این حسایت پوستی تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کند. در ادامه، به برخی دیگر از فواید روغن کنجد برای پوست صورت می‌پردازم:

  • ضد التهاب و آرامش پوست: خواص ضد التهابی روغن کنجد می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوستی، احتقان‌ها، و آکنه‌های سطحی کمک کند و به پوست آرامش بخشد.
  • بازسازی و تجدیدسلولی: روغن کنجد حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب مفید است که به تجدید و بازسازی سلول‌های پوست کمک کنند. این فرآیند می‌تواند باعث کاهش چین و چروک‌های ریز شود.
  • پیشگیری از آسیب‌های محیطی: ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد می‌توانند پوست را از آسیب‌های محیطی نظیر تابش مضر نور آفتاب و آلودگی‌های محیطی محافظت کنند.
  • کاهش اثرات پیری: خواص آنتی‌اکسیدانی و ویتامین E می‌تواند به کاهش اثرات پیری پوست، از جمله چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی کمک کند.
  • رفع خشکی و خارش: اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد به خشکی و خارش پوست کمک می‌کنند و به تسکین این مشکلات کمک می‌کنند.
  • تقویت نشاط و درخشندگی: استفاده منظم از روغن کنجد می‌تواند به پوست درخشندگی و نشاط بدهد و آن را متجدد و جذاب‌تر نماید.
  • کاهش لکه‌های پوستی: برخی مواد موجود در روغن کنجد مانند اسید فیتیک و ویتامین E ممکن است به کاهش لکه‌های پوستی ناشی از مشکلاتی مانند آکنه‌ها و آسیب از آفتاب کمک کنند.

بهتر است پیش از استفاده از روغن کنجد برای پوست صورت، پوست خود را تمیز کنید و از تست ضربه‌ای روی یک قسمت کوچک از پوست اطمینان حاصل کنید تا اطمینان حاصل کنید هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌شود. همچنین، در صورت داشتن مشکلات پوستی خاص، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت

روغن شاهدانه برای دور چشم

روغن شاهدانه برای دور چشم می‌تواند مفید باشد زیرا به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان، استعمال آن در اطراف چشم به جوانسازی این ناحیه کمک می‌کند. روغن شاهدانه برای دور چشم کمک می‌کند که چروک‌های ریز از بین بروند و همچنین از بوجود آمدن چروک‌های جدید جلوگیری خواهد کرد. روغن شاهدانه برای دور چشم زمانی مفید خواهد بود که شما به این ماده حساسیت نداشته باشید زیرا پوست اطراف چشم بسیار نازک است و همین باعث می‌شود که روغن شاهدانه به سرعت جذب شود و اگر آلرژی به این ماده وجود داشته باشد، امکان قرمزی و التهاب در این ناحیه بیشتر خواهد بود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید