روغن پالم چیست؟

اصل و ریشه روغن پالم از کشور مالزی است در واقع بزرگ ترین پخش کننده روغن پالم این کشور است و اما روغن پالم از چه چیزی تولید می شود؟ در اصل روغن پالم از مغز میوه درخت نخل گرفته می شود. درخت نخل میوه ای شبیه به خرما دارد که در کشورهای آفریقایی طرفداران بسیاری دارد. البته این روغن میزان چربی بسیار بالایی دارد و استفاده مداوم از آن می تواند برای سلامتی مضر باشد. به همین علت استفاده از این روغن گیاهی در رده ی آخر از تمام روغن ها توصیه می شود. در ادامه با بکردانه همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در رابطه با روغن پالم در اختیار شما قرار دهیم. همچنین برای اطلاع از قیمت دستگاه ارده گیر و دیگر دستگاه ها می توانید با کارشناسان ما در بکردانه در ارتباط باشید.

آیا روغن پالم مفید است یا مضر است؟

روغن پالم را به دو صورت می توان تهیه کرد. یکی روغن پالم خام است که همان روغنی است که در مصارف خوراکی بیشتر از آن استفاده می شود و از میوه گوشتی درخت نخل گرفته می شود و یک روغن هم از هسته داخلی میوه نخل گرفته می شود که به آن روغن هسته پالم می گویند. این درختان اصالتا درختان منطقه آفریقایی هستند و زادگاه آن ها آفریقا بوده است که حدود 100 سال پیش به عنوان درخت زینتی به آسیای شرقی انتقال یافته و از آن زمان تا کنون تقریبا 85 درصد عرضه جهانی روغن پالم به سراسر دنیا توسط مالزی و اندونزی انجام می شود.

و اما فواید روغن پالم به شرح زیر است:

  • یکی از فواید این روغن دمای ذوب نسبتا پایین ان است. که باعث می شود در دمای اتاق نیمه جامد باشد و باعث می شود محصولاتی که این روغن در آن ها وجود دارد بتوانند در دمای اتاق نرم و قابلیت فرم پذیری داشته باشد.
  • یکی دیگر از فواید این روغن ماندگاری اش در برابر اکسیداسیون است که باعث می شود محصولاتی که این روغن در آن ها استفاده شده است ماندگاری بالاتری پیدا کنند.
  • دیگر فایده این روغن، مقاومت بالا در برابر حرارت است به همین علت در سرخ کردن خیلی نتیجه خوبی می توان از این روغن دریافت کرد.
  • و یکی دیگر از خوبی های این روغن بی بو و رنگ بودن آن است. که باعث می شود در ظاهر، طعم و بوی محصولات تاثیری نگذارد.

چرا انقدر تبلیغات منفی علیه پالم توی تلویزیون می شنویم؟

اما جدایی از فوایدی که در بالا برای شما مطرح کردیم این روغن عوارض بیشتری به نسبت فوایدش دارد که همین سبب می شود تبلیغات منفی در رسانه ها درباره آن انجام گیرد. چربی انباشته شده در این روغن بسیار بالا است به شکلی که می توان گفت تمام کالری روغن پالم از چربی گرفته می شود. که صد البته زمانی که روغن پالم را تفکیک می کنند قسمت جامد باقی مانده دارای چربی اشباع بیشتری می شود و حتی دمای ذوب بالاتری نیز پیدا می کند و به همین علت خیلی سریع تر کلسترول را در بدن افزایش می دهد و به بدن آسیب می زند. در یکی از مصاحبه های تلوزیونی با دکتر زهرا عبداللهی وی به مضرات این روغن اشاره می کند و بیان می کند که: چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند. چربی انباشته در این روغن بالای 50 درصد است و چربی انداشته موجود در دیگر روغن ها که به بدن آسیب نمی رسانند 2.5 درصد است. 

عکس درخت پالم

روغن پالم از میوه درخت کاج گرفته می شود اما این درخت کاج با انواع درخت کاجی که شما تا کنون دیده ید متفاوت است. این نوع درخت کاج در کشورهای آسیای شرقی بیشتر یافت می شود. روغنی که از گوشته این میوه می گیرند قرمز رنگ است و بیشتر در مصارفی همچون تهیه کاکائو، خوراکی و ... استفاده می شود اما روغنی که از هسته این میوه گرفته می شود سفید رنگ بوده و بیشتر در تهیه مواد شوینده، صابون و از این قبیل کالاها مورد استفاده قرار می گیرد.

عکس درخت پالم

عوارض روغن پالم چیست؟

متاسفانه این روزها در بیش از نیمی از محصولات خوراکی که روزانه مصرف می کنیم روغن پالم استفاده شده است که این هم به علت ارزان قیمت بودن این روغن به نسبت دیگر روغن های طبیعی است. البته از مضرات این روغن بسیار است. روغن پالم باعث افزایش کلسترول خون و انسداد عروق و ایجاد مشکلات قلبی و سکته می شود. همچنین سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا اعلام کرده است که این روغن به علت دارا بودن یک سری آلاینده ها می تواند سرطان زا نیز باشد.
شما همراهان همیشگی بکردانه می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روغن پالم، با کارشناسان ما در بکردانه در ارتباط باشید و به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید