لطفا توجه بفرمایید! گروه تولیدی و صنعتی بکردانه، دستگاه میوه خشک کن خورشیدی ارائه نمی هد. اطلاعات ارائه شده در این صفحه به منظور ارتقا دانش کاربران عزیز می باشد.

ساخت میوه خشک کن خورشیدی

خشک کردن محصولات تر مثل میوه و سبزیجات یکی از بهترین راه های افزایش ماندگاری آنها است که از قدیم الایام انجام می شد. نور خورشید انرژی لازم برای خشک کردن میوه ها را فراهم می‌کند و ضمن حفظ کردن مواد و ویتامین های آنها باعث ماندگاری بیشتر آنها نیز می شود. اما خشک کردن میوه ها در فضای باز باعث آلوده شده مواد با گرد و غبار و حشرات می شود، بنابراین باید دستگاهی ساخته شود تا در عین استفاده از نور خورشید و خشک کردن میوه ها، معایب خشک کردن سنتی را نداشته باشد. در ادامه این مقاله از بکردانه در مورد ساخت میوه خشک کن خورشیدی صحبت خواهیم کرد.

میوه خشک کن خورشیدی چیست

دستگاه میوه خشک کن خورشیدی نوعی دستگاه برای خشکاندن میوه و سبزیجات است که تنها از انرژی خورشیدی برای تامین برق خود استفاده می‌ کند. میوه های تازه با قرارگیری در معرض هوای گرم و درون قفسه های این دستگاه در عرض چهار الی پنج ساعت خشک شده و آماده مصرف می شوند‌. میوه ها به هنگام خشک شدن به این روش مواد و ویتامین های خود را از دست نمی دهند و علاوه بر آن برخی ویتامین ها با انجام واکنش های جدید در طی فرآیند خشک شدن، ارزش غذایی میوه یا سبزی خشک شده را افزایش می دهند. تولید لواشک با دستگاه میوه خشک کن یکی از کاربردهای میوه خشک کن های خورشیدی است.

اجزای تشکیل دهنده میوه خشک کن خورشیدی

میوه خشک کن های خورشیدی در انواع مختلفی تولید می شوند ولی همگی آنها تقریبا در برخی اجزا مشترک هستند. اجزای تشکیل دهنده آن شامل سینی های توری برای قرار دادن میوه ها، محفظه اصلی که سینی ها در آن قرار می گیرند، فن مکنده، فیلتر هوا جهت تصفیه هوای ورودی و پانل خورشیدی برای تامین برق فن مکنده می باشند. میوه خشک کن خورشیدی شامل یک صفحه جاذب نور خورشید است که به آن کلکتور collector می گویند. این صفحه جاذب نور، خورشید را به حرارت تبدیل کرده و حرارت از طریق فن مکنده به محفظه میوه ها می رسد تا رطوبت آنها را بگیرد. میوه خشک کن خورشیدی در ابعاد و سایزهای مختلف تولید شده و سینی های آن برای جلوگیری از زنگ زدگی معمولا از جنس آلومینیوم طراحی می شود.

اجزای تشکیل دهنده میوه خشک کن خورشیدی

مزایای میوه خشک کن خورشیدی

این نوع میوه خشک کن مزایای بی شماری نسبت به روش سنتی دارد. از جمله مزایای این میوه خشک کن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم آلوده شدن میوه ها از گرد و خاک و حشرات
  • سرعت بالا در تولید میوه خشک
  • عدم نیاز به سوخت‌ های فسیلی و در نتیجه دوستدار محیط زیست
  • کیفیت بالای محصول به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی
  • بازدهی بالا و سود زیاد در صورت شروع یک کسب و کار

نور خورشید یک انرژی پایان ناپذیر بوده که استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است. میوه خشک کن خورشیدی می تواند مقدار زیادی میوه را در روز خشک کند، به شرطی که در آب و هوای همیشه آفتابی قرار بگیرد. اگر در مناطق غیر آفتابی زندگی می کنید برای کار دائمی با این میوه خشک کن نیاز به یک سیستم مکمل الکتریکی خواهید داشت تا به دستگاه شما اضافه شود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید