توجه داشته باشید دستگاه های روغن گیری سری 65 اکو ،85 اکو ،65 شاسی ،85 شاسی ، 90 ، 135 و 160 بکردانه تنها قادر به استخراج روغن از زیتون خشک شده برای مصارف دارویی و بعضا خوراکی هستند.

ضمنا گروه تولیدی و صنعتی بکردانه، دستگاه روغن گیری از زیتون برای استفاده خانگی ارائه نمی هد.

روغن زیتون فرابکر چیست؟

این روز ها همه با روغن زیتون آشنا هستند ولی اطلاع دقیقی از انواع آن ندارند و ممکن است که با خود فکر کنند که یک نوع روغن زیتون بیشتر نیست که با کیفیت های مختلف به بازار عرضه می شود. این در صورتی است که ما به طور کلی سه نوع روغن زیتون معمولی، روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر داریم. انواع مختلف این روغن با توجه به دستگاه روغن گیری زیتون، نوع مواد افزودنی و سطح اسید اولئیک آزاد مشخص می شود. در ادامه این مطلب از بکردانه توضیح مختصری در مورد این سه نوع روغن زیتون می دهیم تا شما را با تفاوت های آنها بیشتر آشنا کنیم و سپس توضیحاتی این که روغن زیتون فرابکر چیست در اختیار شما قرار می دهیم.

 

انواع روغن زیتون

 

روغن زیتون خالص یا معمولی

این روغن زیتون را با استفاده از مواد شیمیایی و فرآیند های حرارتی تولید می کنند و کیفیت آن از دو نوع دیگر کمتر می باشد. رنگ این نوع روغن زیتون روشن تر و اولئیک اسید موجود در آن حدود 3 تا 4 درصد می باشد و بیشترین کاربرد آن در پخت و پز می باشد.

برای تهیه این روغن از مواد شیمیایی و فرآیندهای حرارتی استفاده شده است. کیفیت آن از روغن زیتون فوق بکر کمتر است. رنگ روشن تر و اولئیک اسید بیشتری (3-4 درصد) دارد و برای اهداف پخت و پز مناسب می باشد و طعم خاصی ندارد.

 

روغن زیتون بکر

در این روش برای استخراج روغن از میوه زیتون از گرما و مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تا حدودی می توان گفت که این روغن تصفیه شده نیست. این روغن دارای خلوص و طعم واقعی زیتون است و تا حد زیادی به روغن فرابکر تشابه  دارد و تفاوت این دو نوع روغن در این است که روغن زیتون بکر دارای میزان اولئیک اسید بیشتری است و از طرفی طعم ملایم تری هم دارد. البته گفتنی است که این روغن بسیار کمیاب است و به  سختی یافت می شود.

 

روغن زیتون فرابکر

این نوع روغن زیتون که به آن روغن زیتون فوق بکر نیز می گویند با کیفیت ترین نوع روغن زیتون می باشد و روند استخراج این روغن به  گونه ای است که وقتی شما روغن تولید شده را مصرف می کنید طعم واقعی زیتون را احساس خواهید کرد. همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی موجود در زیتون در این روغن موجود است و نسبت به  دو نوعی که در قسمت بالا گفتیم اولئیک اسید کمتر دارد (کمتر از 1 درصد.)، برای روغن گیری زیتون و استخراج این روغن از هیچ گونه مواد شیمیایی یا حرارتی استفاده نشده است و رنگ آن سبز طلایی می باشد. عطر و طعم این نوع روغن زیتون متفاوت است و وقتی میخورید در پایان مزه آن به تندی ختم می شود. بیشترین استفاده از این روغن برای تهیه سس ها و غذای سرد است.

 روغن زیتنونی ارگانیک فرابکر

خواص روغن زیتون فرابکر

مقدار ویتامین های محلول در چربی در روغن های زیتون فرابکر بیشتر از سایر روغن هاست و همچنین اسید های چرب ضروری موجود در این روغن ها برای بدن بسیار مفید هستند. 100 گرم روغن زیتون فرابکر حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین K: 75 درصد نیاز هر شخص در روز
  • ویتامین E: 72 نیاز هر فرد در روز
  • امگا 3: 76.0 درصد
  • امگا 6: 7.9 درصد
  • 73  درصد چربی تک اشباع نشده (که معمولا اولئیک اسید است.)
  • 8.13 درصد چربی اشباع

سایر خواص درمانی و دارویی روغن زیتون فرابکر عبارتند از:

  • کاهش بیماری های قلب و عروقی
    این روغن به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید های چرب اشباع نشده، ویتامین E، ویتامین D و امگا 3 باعث کاهش خطرات ابلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. این مواد به  طور دقیقتر باعث می شوند که فشار خون، کلسترول، لخته های خونی، LDL و التهاب در سیستم گردش خون کاهش یابد و آندوتلیال بهتر عمل کند و احتمال ابتلا به  بیماری های قلبی عروقی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
  • پیشگیری از بیماری های مزمن با استفاده از روغن زیتون فرابکر
    بسیاری از پزشکان بر این باورند که علت اصلی بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، سندرم متابولیک، آرتریت و آلزایمر؛ التهاب های مزمن هستند. روغن زیتون با داشتن خاصیت ضد التهاب باعث می شود که احتمال بروز این اختلالات و بیماری ها در فرد کاهش یابد و از طرفی با مصرف مداوم و صحیح آن می توانید از پیشرفت التهابات و مزمن شدن آن ها جلوگیری کنید و احتمال ابتلا به بیماری هایی که گفتیم را کاهش دهید.

 تشخیص روغن زیتون فرابکر

چطور روغن زیتون فرابکر را تشخیص دهیم؟

اولین موردی که با استفاده از آن می توانید روغن زیتون فرابکر را تشخیص بدهید برچسب هایی است که روی بسته بندی زده است. در صورتی که روی آن نوشته شده بود تصفیه نشده به  این معنی است که ظاهرا این روغن فرابکر است. همچنین شما نمی توانید مقدار زیادی از روغن زیتون فرابکر را بخورید، چون عطر و طعم شدیدی دارد و دقیقا طعم و عطر زیتون طبیعی را با خود به همراه دارد. این نوع روغن زیتون از نظر ظاهری رنگ تیره تری نسبت به سایر روغن زیتون ها دارد و این در حالیست که روغن زیتون معمولی که بیشتر در بازار موجود است رنگ شفاف و روشن تری دارد.
شاید در مصرف اول روغن زیتون فرابکر با خود بگویید که نمونه های معمولی بهتر هستند، اما به یاد داشته باشید اگر به  دنبال خواص زیتون و طعم و بوی طبیعی آن هستید بهترین گزینه برای شما روغن زیتون فرابکر خواهد بود. البته در پایان به عنوان یک توصیه این موضوع را باید خدمت شما عرض کنیم که بهترین روش استفاده از روغن زیتون فرابکر روی سالاد و غذاهای سرد است و شما می توانید برای سایر مصارف خود از روغن زیتون های تصفیه شده استفاده کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید