آیا ارده خراب می شود

ارده محصولی است که به صورت خالص از کنجد تهیه می شود. این محصول بیشتر به عنوان وعده صبحانه استفاده می شود، ارده یکی از فرآورده های مقوی می باشد که از دانه های کنجد درست شده از خواص ارده هرچه بگوییم کم گفته ایم.ارده را با استفاده از دستگاه های ارده گیر بدست می آورند.بهترین دستگاه های ارده گیری در سه مدل وجود دارند که هر کدام استفاده خاص خود را دارد. .

شرایط نگهداری ارده برای جلوگیری از خراب شدن آن

ارده همانند دیگر مواد خوراکی شرایط نگهداری خاصی داشته و به دلیل داشتن اسیدهای چرب محلول در ساختارش باید در جای خشک و خنک و دور از گرما و نور آفتاب نگهداری شود زیرا قرار دادن ارده در زیر تابش مستقیم نور سبب اکسید شدن آن می شود و خاصیت خود را از دست می دهد در نتیجه یکی از مهم ترین نکات در نگهداری ارده، ایجاد شرایط خنک برای ارده می باشد. ممکن است مواد غذایی پس از مدتی به دلیل شرایط مختلف خراب شده و دیگر قابل استفاده نباشند و استفاده از آن ها موجب بیماری شود ارده نیز همانند دیگر مواد خوراکی بوده و از این قاعده به دور نیست. به طور کل اگر شرایط نگهداری ارده را رعایت کنید می توان تا یکسال نیز از آن استفاده کنید. اگر مدت زمانی از ارده استفاده نکنید به شکل دو فاز شده و رسوب میکند و روغن روی آن را می گیرد که این موضوع هیچ ربطی به فاسد شدن و نامرغوب بودن ارده ندارد بلکه به عدم استفاده از آن مربوط می شوند و توصیه شده قبل از مصرف، دو فاز با هم مخلوط شوند. برای جلوگیری کردن از دوفاز نشدن ارده باید به طور مرتب هفته ای دوبار با یک قاشق خشک آن را هم بزنید. نکاتی که برای نگهداری ارده گفته شد بسیار مهم هستند و اهمیت ندادن به آن ها سبب از بین رفتن کیفیت و مواد مغذی آن می شود.

 

شرایط نگهداری ارده برای جلوگیری از خراب شدن آن

نشانه های خراب شدن ارده

در هنگام خرید ارده حتما به تاریخ انقضا درج شده روی محصول دقت کنید، ارده ای که بیش از یک سال از تولیدش گذشته را باید دور ریخت همچنین اگر ارده به مدت یک ماه جلو نور مستقیم آفتاب باشد باید دور ریخته شود زیرا دیگر قابل مصرف نیست.
از نشانه های خراب شدن ارده تغییر رنگ آن می باشد به خصوص اگر مدتی باشد که ارده را هم نزده باشید و دوفاز شده باشد. از روی رنگ روغن ارده می توانید دریابید که ارده شما خراب شده یا خیر. هنگامی که رنگ روغن ارده از زرد روشن به زرد کهربایی تغییر کند می توان گفت ارده فاسد شده و قابل استفاده نمی باشد. نکته بعدی بوی آن است که با استشمام بوی ارده می توان پی برد که ارده مشکلی دارد یا خیر، زمانی که ارده شما فاسد شده باشد به محض باز شدن درب ظرف ارده بوی تند و صابونی به مشام می رسد که نشانه خراب بودن ارده است.
یکی دیگر از این نشانه ها حالت چسبناک بودن سطح ظرف ارده می باشد که با لمس به راحتی قابل تشخیص است البته این نشانه ها تنها نشانه برای تشخیص فساد ارده نمی باشد و باید همراه با نشانه های دیگر باشد.
در آخر اگر هیچ کدام از نشانه های بالا نتوانست به تشخیص شما کمک کند، با چشیدن می توانید از سالم یا فاسد بودن ارده اطمینان حاصل کنید، برای این کار کمی از ارده را روی زبان بگذارید اگر طعمی تلخ یا تند داشت از خرابی آن مطمئن شوید و دیگر از آن استفاده نکنید.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید