تولیدی کره گیر


در قدیم الایام انسان ها برای گرفتن چربی از ماست از ابزاری دستی به عنوان مشک استفاده می کردند. این چربی گیری را معمولا دامداران و عشایر انجام می دادند و محصول را می فروختند. مشک در واقع پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز و ... بود که آن را به صورت مخصوصی دوخته و ماست و شیر را در آن ریخته و تکان می دهند. پس از گذشت مدتی که مشک را به صورت مداوم تکان دهند، چربی ماست از آن جدا شده و کره طبیعی به وجود می آید.
این روزها دیگ کمتر کسی پیدا می شود که از مشک برای کره گیری استفاده کند و با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های کره گیر جای آن را گرفته اند. دستگاه های کره گیر با ظرفیت های مختلف ساخته می شوند و با توجه به ظرفیت تولیدی، می توان از آن در منزل و برای مصارف خانگی و در ظرفیت های بزرگتر برای شرکت ها و کارخانجات استفاده کرد.
این روزها با وجود کارخانجات لبنیات زیادی که محصولات متنوعی تولید می کنند، همچنان خیلی از افراد استفاده از محصول اورگانیک را حتی با قیمت گران ترش ترجیح می دهند. دستگاه های کره گیر، ظرفیت های متفاوتی دارند. هرکدام از این کره گیرها کارایی متفاوتی دارند، در نتیجه ظرفیت و اندازه آن ها با یکدیگر متفاوت است.

شرح انواع دستگاه کره گیر

شرح انواع دستگاه کره گیر

کره گیرها به دو نوع تولید می شوند: بالا زن و پایین زن. برای ساختن این دستگاه ها و جوش زدن آنها باید از دستگاه های مخصوصی استفاده کرد و باید کاملا بهداشتی باشد، زیرا در صورت زنگ زدگی باعث خراب شدن مواد غذایی داخل آن شده و باعث تغییر ماهیت آن و حتی سمی شدن آن نیز می شود. به همین دلیل باید برای جوش کاری دستگاه کره گیری از سیم های جوش با جنس استیل استفاده کرد تا در کار و در مجاورت رطوبت زنگ نزند و ضد زنگ باشد. همچنین باید هنگام جوش دادن به کیفیت آن نیز اهمیت زیادی داد، تا پوسیده نشود.

محصولات تولیدی کره گیر

محصولات تولیدی کره گیر

در تولیدی کره گیرها علاوه بر کره گیری از ماست می توانند دوغ حاصل از کره گیری را از طریق شلنگ مخصوصی که خود دستگاه دارد، در یک ظرف دیگر تخلیه می کنند. برای این کار باید از شلنگ مخصوص همین دستگاه ها استفاده کنند، زیرا این شلنگ ها به دلیل عبور مایعات در معرض رشد انواع باکتری ها و قارچ هاست. به همین خاطر باید از جنس آنتی باکتریال باشند تا از رشد قارچ و باکتری ها در داخل شلنگ جلوگیری کنند.
نحوه کره گیری از ماست با دستگاه های کره گیر
کره یکی از پای ثابت های سفره غذای ما ایرانی ها از قدیم الایام بوده است. مهم ترین کاربرد آن هنگام صرف صبحانه است و جای مخصوص خود را دارد ولی خیلی اوقات از آن بر روی برنج یا درست کردن غذا نیز استفاده می کنند. در تولیدی های کره گیر ابتدا شیر را تبدیل به ماست کرده و سپس از آن کره می گیرند. به صورت مستقیم نمی توان از شیر کره گرفت. پس از آنکه در تولیدی ماست آماده شد یا از بیرون ماست را تهیه کردند سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص کره گیری از ماست کره و دوغ تهیه می کنند.
کره گیری از قدیم هم یکی از سخت ترین کارها برای عشایر و دامداران بود. در روش های سنتی علاوه بر اینکه باید مشک مخصوص این کار درست می کردند، پس از ریختن ماست و آب داخل مشک باید بصورت مداوم و ساعت ها مشک را تکان می دادند تا کره تولید می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این کار هم برای انسان ها مانند دیگر موارد آسان شد. دستگاه های کره گیر که با نام مشک برقی نیز شناخته می شوند، نیز کار دامداران و عشایران را احت کرد. البته هنوز هم هستند عشایری که این کار را به صورت سنتی و دیرینه خود انجام دهند.

سخن آخر

برای داشتن یک تولیدی خوب باید دستگاه های خوبی را نیز تهیه کرد تا بتوان محصول خوبی به مشتری تحویل داد. دستگاه های کره گیر بکردانه در ظریفیت های مختلف تولید شده و توانایی تولید کره در بیشترین و کمترین مقدار مورد نیاز را دارند. این دستگاه ها در ابعاد مختلف تولید و به تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور ارسال می شود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید