کره گیری از شیر

لبنیات به آن دسته از مواد غذایی گفته می شود که بر پایه شیر هستند. معمولا ماده اولیه تولید انواع لبنیات، شیر گاو است. اما گاهی از شیر سایر پستانداران همچون بز، گوسفند، گاومیش و... نیز استفاده می شود.
کره، چربی شیر است که از فرایندی تحت عنوان زدن شیر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تولید می شود و دارای انواع مختلف ترش ( تخمیری) و شیرین ( بدون تخمیر ) است.

فواید کره

کره، یک ماده خوردنی پرخاصیت شامل میزان زیادی ویتامین A است بنابراین در جلوگیری از بیماری های قارچی، حفظ تعادل بدن و ایجاد قدرت در عضلات مفید بوده ضمن آنکه برای پوست هم بسیار مفید است.
جالب است بدانید که کره تنها از ماست به دست نمی آید و بی شک اگر به فروشگاه ها و لبنیاتی های سطح شهر مراجعه کنید، خواهید دید که برخی کره حیوانی عرضه می کنند. کره حیوانی در واقع از ماست به دست نمی آید بلکه در طی یک پروسه از خامه تولید می شود که قیمت آن در مقایسه با کره حاصل از ماست پایین تر است.

راه کره گیری از شیر  

عمل کره گیری با روش سنتی و مدرن توسط دستگاه انجام می شود. در هر دو روش با زدن شیر و یا مواد لبنی دیگر می توان کره و چربی موجود در آن را از هم جدا کرد.

کره گیری از شیریکی از روش های سنتی که بی شک در زمان های قدیم یا نزد عشایر دیده اید، تولید کره با استفاده از مشک است. مشک یک کیسه ضخیم است که ماست را با مقداری آب داخل آن ریخته و از نقطه ای آویزان می کنند تا به طور مکرر آن را تکان دهند. بعد ازمدتی به دلیل همین تکان ها چربی موجود در ماست جدا شده و آن را با یک قاشق یا ملاقه برداشت می کنند. چربی به دست آمده را معمولا به وسیله یک پارچه تمیز می فشارند تا تمامی آب آن که همان دوغ طبیعی است به داخل یک ظرف خالی شود، محتویات باقی مانده در داخل پارچه همان کره طبیعی است که می توانید آن را در یخچال قرار دهند تا شکل بگیرد و سپس مصرف کنید.
ولی امروزه با توجه به پیشرفت بشری کره گیرهای برقی به وجود آمده که به آنها مشک برقی نیز می گویند.
هر کسی با استفاده از این مشک ها می تواند کره مورد نیاز روزانه خود را تهیه نموده و حتی آن را برای مصارف بعدی بجوشاند تا به روغن حیوانی خوشمزه تبدیل شود.

دستگاه کره گیر برقی با چرخش مداوم خود باعث جدا سازی کره از دوغ می شود. به این صورت که این دستگاه ها با پیروی از سیستم گریز از مرکز می توانند به صورت اتوماتیک و با کمترین دخالت کاربر حجم قابل توجهی از ماست را به کره تبدیل کند.
در داخل این مخزن یک همزن از جنس استیل قرار داده شده که به وسیله نیرویی که از موتور تامین می شود به حرکت درآمده و محتویات داخل مخزن یعنی ماست را می چرخاند.
برای راه اندازی آن ابتدا باید مخزن را با آب پر کنید و اجازه دهید که همزن با چرخش دادن آب قسمت های داخلی مخزن را به صورت کامل بشوید و سپس آب را دور بریزید.
حال در حدود 80 درصد ظرفیت مخزن را با ماست پرچرب پر کنید و مابقی را به همراه چند حبه یخ بریزید. لطفا دقت نمایید که هر چه ماست چربی بیشتری داشته باشد همان قدر کره بیشتری را می توانید بگیرید. ذکر این نکته لازم است که هرگز ماست چند حیوان را با یکدیگر ترکیب نکنید مثلا از ترکیب ماست گاو و گوسفند استفاده نکنید چون چیزی که حاصل خواهد شد کاملا بد مزه است و فقط باید ماست یکی از آنها باشد. دستگاه را به برق متصل کنید تا به مدت 1 ساعت به شکل یکنواخت ادامه پیدا کند تا بدین شکل ساختار ماست از هم شکافته و چربی آن جدا شود.
سپس چربی بالا آمده را با استفاده از یک ملاقه یا قاشق جمع آوری کنید و در یک ظرف مناسب داخل یخچال قرار دهید تا شکل بگیرد.
حتما توجه داشته باشید که کاملا آب کره یا همان دوغ گرفته بشود چرا که در کوتاه مدت باعث فساد کره شده و کره شما تغییر طعم داده و تلخ می شود.
هر آنچه اکنون در مخزن باقی مانده همان دوغ طبیعی است که می توانید آن را به داخل یک بیدون یا ظرف انتقال دهید.

دستگاه کره گیری از شیر

دستگاه کره گیری از شیر

دستگاه کره گیری یک دستگاه کوچک و الکتریکی است که برای جدا کردن کره شیر از شیر استفاده می‌شود. این دستگاه شامل یک پایه، یک مخزن برای شیر و یک موتور است که با استفاده از پره هایی که در مخزن قرار دارند، شیر را می‌چرخاند و باعث جدا شدن کره شیر از شیر می‌شود. برای استفاده از دستگاه کره گیری، ابتدا شیر را به مخزن دستگاه اضافه کنید و سپس دستگاه را روشن کنید. موتور دستگاه شیر را می‌چرخاند تا کره شیر جدا شده و در بالای مخزن جمع شود. سپس با استفاده از یک صافی، کره شیر را از شیر جدا کرده و آن را در ظرفی جداگانه قرار دهید. استفاده از دستگاه کره گیری می‌تواند به شما در تهیه مواد غذایی مانند خامه، برخی از تنقلات و دسرها کمک کند. همچنین، اگر می‌خواهید به دنبال یک روش سریع و آسان برای جدا کردن کره شیر از شیر هستید، استفاده از دستگاه کره گیری یکی از بهترین راه‌هاست.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سوالات متداول کره گیری از شیر

کره گیری از شیر به چند روش انجام می شود؟
عمل کره گیری از شیر با روش سنتی و مدرن انجام می شود. در هر دو روش با همزدن شیر می توان کره و چربی موجود در آن را از یکدیگر جدا کرد.
دستگاه کره گیری از شیر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
به طور معمول دستگاه کره گیری از شیر از یک پایه، یک مخزن و یک موتور تشکیل شده است که با ایجاد حرکت دورانی پره های متصل به پایه در مخزن شیر، باعث جدا شدن کره از شیر می‌شود.