دستگاه روغن گیری سیاه دانه

عمل روغن‌کشی یا روغن‌گیری به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد؛ جایی که عصارخانه‌ها با استفاده از چرخ‌های عصاری اقدام به روغن‌ گیری انواع دانه‌ها می‌کردند. این دستگاه‌ها به ‌شکل استوانه‌های قطوری بودند که قسمت انتهایی آن‌ها را قیف تشکیل می‌داد. ظاهر دستگاه روغن گیری سیاه دانه نیز برگرفته از همین استوانه‌های چوبی است؛ با این تفاوت که دیگر خبری از چرخ‌های عصاری نیست و فرایند روغن‌گیری به شکلی مدرن توسط دستگاه‌هایی شبیه به چرخ‌گوشت و آبمیوه‌گیری انجام می‌شود. برای آشنایی با این دستگاه‌ها شما را دعوت به خواندن ادامه مطلب می‌کنیم.

دستگاه روغن گیری سیاه دانه چیست؟

این دستگاه مدرن شبیه به چرخ‌گوشت و آبمیوه‌گیری بوده و فرایند روغن گیری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. این دستگاه شامل یک مخزن مستطیلی‌شکل برای استخراج تفاله‌ها، سیلندر مخصوص برای ریختن دانه‌ها و یک صافی جهت صاف کردن روغن می‌شود. بدنه این دستگاه کاملا استیل بوده و در برابر رطوبت و دما بسیار مقاوم است. کار کردن با دستگاه روغن گیری بسیار ساده است. کافیست انواع دانه‌های مختلف نظیر سیاه‌دانه، شاهدانه، کنجد، گردو، تخمه آفتاب‌گردان، بادام و غیره را درون این دستگاه بریزید و عصاره آن را استخراج کنید. این‌ دستگاه کاملا شبیه به دستگاه آبمیوه‌گیری عمل می‌کند، با این تفاوت که از قدرت موتور بیشتری برخوردار است.

دستگاه روغن گیری سیاه دانه

چگونگی عملکرد دستگاه روغن گیری سیاه دانه

به لطف تولید دستگاه‌های مدرن روغن‌گیری در سایزهای مختلف، امکان روغن‌گیری از انواع دانه‌ها در خانه نیز فراهم شده است. البته، این دستگاه‌ها بیشتر در کارخانجات روغن‌سازی کاربرد دارد. در این کارخانجات فرایند روغن‌گیری به دو روش "پرس سرد" و "پرس گرم" انجام می‌شود. اما برای روغن‌گیری انواع دانه‌های روغنی مانند سیاه دانه، از روش پرس سرد استفاده می‌شود. روش کار این دستگاه‌ها به قدری ساده است که نیاز به توضیح خاصی ندارد؛ به گونه‌ای که تنها دانه‌ها درون سیلندر ریخته می‌شوند و فرایند روغن‌گیری آن‌ها ظرف چند دقیقه انجام می‌شود. سپس عصاره‌ها وارد صافی شده و فراید غربالگری آغاز می‌شود.
نکته جالب توجه این است که دستگاه‌های روغن‌گیری کاملا اتوماتیک بوده و نیازی به حضور پرسنل جهت غربالگری وجود ندارد. از این رو، امکان استفاده از آن به صورت تمام وقت بدون نگرانی از خطرات ایمنی فراهم است. این دستگاه‌ها تمام استانداردهای ایمنی، بهداشتی و غیره را داشته و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آسیب به پرسنل منتشر نشده است.

ویژگی دستگاه روغن گیری سیاه دانه

این دستگاه از اختراعات بسیار هوشمندانه تاریخ بشر بوده و تاکنون میزان استخراج روغن را در کارخانجات مختلف به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. از ویژگی‌های منحصربفرد این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انجام فرایند روغن گیری به صورت شبانه‌روزی
  • انجام فرایند روغن‌گیری با سرعتی باورنکردنی
  • استخراج روغن با صدایی بسیار کم و بدون لرزش دستگاه هنگام کار
  • پوشش تمام استیل بدنه دستگاه

همانطور که مشاهده کردید این دستگاه روغن گیری سیاه دانه دارای ویژگی‌های بی‌نظیر بوده و آن را نسبت به سایر روش‌های روغن گیری متمایز کرده است. تمامی دستگاه‌ها شامل گارانتی‌های بلندمدت بوده و همچنین دارای 1 سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش هستند.

دستگاه روغن گیری سیاه دانه

مصرف برق روزانه دستگاه روغن‌گیری چقدر است؟

بسیاری از دارندگان این دستگاه از بابت مصرف برق آن بسیار نگران هستند. باید بگوییم که این دستگاه‌ها دارای موتوری هوشمند و پیشرفته هستند و مصرف برق روزانه آن‌ها به اندازه مصرف برق یخچال‌های خانگی است. این روزها با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از شرکت‌های سازنده با بهره‌مندی از ابزارها و قطعات بسیار مدرن سعی در کاهش مصرف برق محصولات خود دارند. دستگاه‌های روغن‌گیری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تمام استانداردهای روز دنیا در آن‌ها به‌کار برده شده است.

سرعت کارکرد دستگاه روغن گیری سیاه دانه

سرعت کارکرد استاندارد این دستگاه‌ها از صفر تا 50 هرتز بوده که وظیفه چرخش موتور آن‌ها بر عهده مبدل برق (اینورتور) است. امکان تنظیم سرعت آن نیز از طریق همین مبدل امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که سرعت روغن‌گیری تعریف‌شده برای هر نوع دانه متفاوت بوده و قبل از آغاز فرایند استخراج، باید از سرعت تعریف‌شده برای آن‌ها مطلع شد. این امر موجب شده است تا دستگاه‌های روغن گیر برای استخراج هر نوع دانه مناسب باشند؛ چراکه با تنظیم سرعت کارکرد آن، می‌توان هر دانه را متناسب با سرعت تعریف‌شده آن عصاره‌گیری کرد. نکته بعدی این‌که اینورتورها علاوه‌بر تنظیم سرعت کارکرد موتور، مصرف برق دستگاه را نیز به طرز عجیبی کاهش می‌دهند.

دستگاه روغن گیری سیاه دانه

در این مطلب شما را با ویژگی‌ها و کارکرد منحصربفرد دستگاه روغن گیری سیاه دانه آشنا کردیم. این دستگاه‌ها در سایزهای مختلفی تولید شده و موارد کاربرد آن‌ها بسیار گسترده است. عمر مفید و استهلاک پایین این دستگاه‌ها باعث شده است تا خرید آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد، زیرا این قطعات دستگاه‌های روغن‌گیری بسیار با کیفیت هستند. بهتر است قبل از خرید این محصول از تمامی مشخصات و عوامل موثر در تعیین قیمت آن مطلع شوید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید