مراحل تاسیس کارگاه روغن کشی

طبق آخرین آماری که کارشناسان ارائه داده اند وابستگی ایران به روغن های مختلف که از خارج وارد می شوند بیشتر از 80 درصد است و این در حالی است که ایران 40 درصد دانه های روغنی مورد نیاز در داخل کشور قابل دسترسی است و توسط کشاورزان کشت می شود. یکی از شغل هایی که به تازگی باب شده، روغن کشی می باشد که با استفاده از دستگاه روغن گیری کنجد و سایر دانه های روغنی را می گیرند. احتمالا شما مغازه هایی را دیده اید که در ورودی آن نوشته شده: روغن گیری در حضور مشتری؛ افرادی که این چنین کارگاه کوچکی افتتاح کردند می توانند این شغل را به  عنوان شغل دوم خود در نظر بگیرند و با صبر و آگاهی کم کم کسب و کار کوچک خود را به یک کارگاه بزرگ روغن کشی با سرمایه بالا تبدیل کنند. البته در نظر داشته باشید که لازمه این کار صبر، آگاهی و روحیه کار آفرینی است. اگر به نظرتان این خصوصیات را دارید پس این مطلب از بکردانه را مطالعه کنید تا مراحل تاسیس کارگاه تاسیس کارگاه  روغن کشی ر برای شما شرح دهیم.

 

مراحل راه اندازی کارگاه روغن کشی از مبتدی تا بازار کلان

 

چطور شروع کنیم؟

اولین قدم برای پای گذاشتن در عرصه روغن کشی این است که آگاهی خود را در این خصوص بالا ببرید و موارد اقتصادی، بهداشتی و فنی این کار را یاد بگیرید. البته شاید برای این کار بخواهید که از شرکت های مختلف طرح های توجیهی بخرید که در این صورت ممکن است که به اعداد و ارقام بالا و تا حدی غیر قابل درک بر بخورید و این کار باعث سرد شدن شما شود. اما بهترین کار این است که از یک نفر که در این صنعت شاغل است بپرسید و از جزئیات کار در این زمینه آگاه شوید. حتی اگر بخواهیم واقع بینانه  به موضوع نگاه کنیم بهترین حالت برای یادگیری ریزه کاری ها این است که مدتی به عنوان شاگرد در یک کارگاه روغن کشی (حتی به صورت مجانی) کار کنید تا به این صورت بتوانید آینده خود را به صورت واضح تر در این کار ببینید. مرحله بعدی در این قسمت این است که مجوز های بهداشتی مورد نیاز برای این کار را بشناسید و برای اخذ آنها اقدام کنید.


سرمایه لازم برای تاسیس یک کارگاه روغن کشی چقدر است؟

شما می توانید با خرید یک دستگاه روغن گیری معمولی مانند دستگاه روغن گیری 85 را خریداری کنید و سپس به  سراغ کارگاه مناسب و محل کار بروید. شما می توانید به جای اجاره کردن یک محل برای احداث کارگاه از زیر زمین خانه خود، یک اتاق معمولی یا کارگاه آشنایان خود شروع کنید برای این کار کافی است یک دستگاه روغن گیری خانگی تهیه کنید. در صورتی که قصد سرمایه گذاری بیشتر دارید و می خواهید از همین ابتدا کارگاه بزرگتری داشته باشید باید دستگاه بزرگتری خریداری کنید و به همین ترتیب بهتر است یک کارگاه در حومه شهر اجاره، یک کارگر یا کارشناس مواد غذایی (البته در صورت) استخدام و مجوز های مربوطه را اخذ کنید.
البته سرمایه گذاری اولیه برای تاسیس کارگاه روغن کشی بستگی به شما دارد و تقریبا با مبلغی در حدود 20 تا 25 میلیون تومان می توانید پایه های یک کسب و کار قوی و مطمئن را بریزید.

 دستگاه روغن کشی پرس سرد کارگاهی

بازار فروش روغن های طبیعی تولید شده چطور است؟

یکی از قسمت های مهمی که چه در سطح کلان و چه در سطح خرد تاثیر بسیار زیادی روی کار شما خواهد داشت بازاریابی و فروش محصولات تولید شده است. شما برای این کار می توانید به صورت حضوری به فروشگاه ها مراجعه کنید و محصول خود را معرفی کنید و از طرفی با استفاده از امکانات جدیدی مانند اینستاگرام، تلگرام و وب سایت استفاده کنید و محصولات خود را به صورت اینترنتی به افراد بسیار بیشتری معرفی کنید و خودتان آن ها را به فروش برسانید. برای این که بتوانید در بازار رقابتی این روز ها دوام بیاورید باید بتوانید محصول خود را با یک ویژگی خاص به مشتریان ارائه کنید به عنوان مثال کیفیت بالاتر، بسته بندی جالب، غلظت بالاتر و یا قیمت مناسب تری نسبت به رقیبان و محصولات مشابه آن ها داشته باشید.

 

فضای صنعت روغن کشی به چه صورت است؟

قبل از این که قصد گسترش کسب و کار خود را داشته باشید بهتر است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و ببینید که بازیگران صنعت روغن کشی چطور کار می کنند. همچنین تولیدات در سطح کلان نیاز به فروش در سطح کلان دارد و از طرفی باید بازار خود را گسترش دهید. برای کار کردن در این سطح شما باید ارتباطات قوی داشته باشید تا بتوانید با واردکنندگان دانه های روغنی، تولید کنندگان دانه های روغنی داخلی و واسطه های فروش بهتر کار کنید و روند کارها را سریع تر کنید.به  یاد داشته باشید که توسعه حساب نشده و بدون برنامه ممکن است است کل کسب و کار شما را از بین ببرد.

 تجهیزات کارگاه روغن کشی

چه گزینه هایی برای توسعه کسب و کار پیش روی شماست؟

بعد از کسب تجربه در بازار کوچک شما دید بهتری نسبت به کسب و کار در سطح بالا و توسعه خواهید داشت. همچنین این امکان را دارید که وام تهیه کنید و به این صورت منابع مالی کلان تری برای ادامه دادن داشته باشید. گزینه هایی که برای توسعه پیش روی شما هستند عبارتند از:

  • در زمینه فروش محصولات تولید شده شما فضای باز تری را احساس خواهید کرد و علاوه بر بازار داخلی حتی می توانید به صادرات هم فکر کنید. بهتر است بدانید که روغن های به دست آمده از دانه های روغنی موارد مصرف گوناگونی دارند و در استفاده های خوراکی، صنایع آرایشی و... نیز می توانند مشتریان شما باشند.
  • می توانید دانه های بیشتر و متنوع تری را برای استخراج روغن انتخاب کنید. از آفتابگردان، کلزا و نارگیل گرفته تا هسته انگور و انار و کنجد و... گزینه هایی هستند که هر کدام بازار خود را دارند و می توانید از آن ها اسفتاده کنید. به عنوان مثال می توانید برای تهیه دانه های انگور و انار با کارخانه های آبمیوه قرارداد ببندید.
  • ساده ترین گزینه پیش روی شما این است که دستگاه های روغن کشی و حجم آن ها را افزایش دهید و از طرفی تنوع دستگاه های خود را بالا ببرید تا بتوانید محصولات متنوعی تولید کنید. همچنین در نظر داشته باشید که می توانید دستگاه پرس گرم خود را با دستگاه روغن گیری پرس سرد که در حال حاضر طرفداران بیشتری دارد تعویض کنید.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید