انواع روش های روغن گیری

در عصر حاضر استفاده از روغن های گیاهی بسیار به دلیل تاثیر شگرفی که در سلامتی انسان دارند، بسیار باب شده است. از این روغن های گیاهی علاوه بر مصارف خوراکی و پخت و پز، برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل: درد گوش، بیماری های پوستی و .... استفاده می شود. عملیات استخراج روغن از دانه های گیاهی در قدیم الایام در خانه ها و با روش های سنتی انجام می شد اما در حال حاضر با اندک تغییراتی، با روش های جدید و با راندمان بالاتر صورت می پذیرد. در گذشته برخی از روغن های گیاهی به دلایل مختلف بسیار گران بود و تنها ثروتمندان، توان خرید و استفاده از آن ها را داشتند. اما امروزه با پیشرفت علم و پی بردن به خواص شگفت انگیز روغن های مختلف بر زیبایی و سلامت پوست و بدن انسان، روغن های گیاهی در حجمی بالا تولید و برای مصارفی مثل پخت و پز و استفاده در صنعت تولید لوازم بهداشتی و آرایشی بکار گرفته می شوند. روغن گیری به روش های مختلفی انجام می شود که در یک دسته بندی کلی می توان آن را به روغن گیری به روش صنعتی و روغن گیری سنتی تقسیم نمود که روش های انجام روغن گیری به شکل صنعتی و مدرن  با استفاده از دستگاه روغن گیری  و به دو روش پرس گرم و پرس سرد دسته بندی می شوند. در این مقاله از بکردانه روش های مختلف روغن گیری را شرح می دهیم.

روغن گیری به روش سنتی

روغن گیری سنتی در زمان های قدیم و برای استحصال روغن از دانه های روغنی مختلف استفاده می شده است که هم اکنون نیز بعضی از تولیدکنندگان از این روش ها برای تهیه روغن استفاده می کنند. توصیه ما به شما عزیزان عدم استفاده خوراکی از این روغن ها می باشد زیرا به دلیل استرلیزه نبودن دستگاه ها و ابزار روغن گیری، احتمال بروز مسمومیت در صورت استفاده، وجود دارد. روش انجام روغن گیری سنتی با توجه به مواد مورد نظر برای روغن گیری متفاوت می باشد اما در مجموع پایه و اساس یکسانی دارد.
در این روش برای استخراج روغن از دانه های گیاهان از دستگاهی مشابه با آسیاب سنگی، استفاده می شود به این صورت که دانه های مورد نظر را پس از تمیز کردن به داخل آسیاب ریخته و با نیروی محرکه ای چرخ آسیاب را به چرخش در می آورند. دانه ها در اثر سایش سنگ ها برهم، له شده و در نهایت ماده ای خمیری شکل بدست می آید که با قرار دادن آن مخزن های سوراخ دار استوانه ای و تحت فشار قرار دادن آن، باعث استخراج روغن می شوند. روغن استخراج شده از صافی خارج شده و در نهایت تفاله ها داخل مخزن باقی می ماند. برای استفاده خوراکی از این روغن ها حتما باید قبل از مصرف عمل میکروب زدایی بر روی آن انجام شود و در غیر اینصورت برای استعمال خارجی و یا سایر مصارف توصیه می شود.
به دلیل پر زحمت بودن این روش استخراج و همچنین بکر بودن محصول نهایی، روغن های بدست آمده با روش سنتی معمولا قیمت بالایی دارند. این روش بیشتر برای دانه هایی و کنجد کاربرد دارند و برای تهیه روغن های دیگر روش های متفاوتی بکار برده می شود. مثلا برای تولید روغن نارگیل پس از خرد و له کردن آن، مواد حاصل را با آب و مقدار کمی روغن فندق مخلوط کرده و پس از چند ساعت آن را از صافی رد می کنیم، سپس محلول حاصل را برای 24 ساعت در جایی بطور ساکن قرار می دهیم سپس لایه تشکیل شده بر سطح آن را جدا کرده و برای یک ساعت حرارت می دهیم. در انتها روغن را از صافی رد می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن های گیاهی به مقاله دسته بندی روغن های گیاهی و ارگانیک مراجعه کنید.
یک راه دیگر برای روغن گیری مغزیجات که معمولا در خانه استفاده می شود به این صورت است که ابتدا دانه ها را حرارت داده تا برشته شود و یا این که آجیل مورد نظر را برای مدتی داخل آب ریخته و سپس پوست آن را جدا می کنیم. در صورت استفاده از هر کدام از دو راه بالا در این زمان دانه ها را با استفاده از آسیاب پودر کرده و سپس خمیر حاصل را داخل صافی ریخته و با فشار دست روغن آن را خارج می کنیم.

روغن گیری به روش سنتی

روغن گیری به روش صنعتی

برای تولید روغن از دانه های روغنی دستگاه های مختلفی در مقیاس های مختلف، طراحی و تولید شده اند. اساس کار این دستگاه ها به دو روش پرس گرم و سرد می باشد که در ادامه توضیحاتی درباره هر کدام ارائه می دهیم. برای تهیه انواع دستگاه های روغن گیری می توانید به سایت بکردانه مراجعه نمایید و در صورت نیاز با کارشناسان این گروه تولیدی در ارتباط باشید. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه روغن گیری نارگیل، رزهیپ و دانه های روغنی به سایت بکردانه مراجعه و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

روغن گیری با روش پرس سرد

یکی از بهترین روش های روغن گیری، تولید روغن از دانه های روغنی به روش پرس سرد می باشد. در این روش که از راه های جدید ابداع شده در صنعت روغن گیری است، دانه را پس از تمیز کردن داخل دستگاه روغن گیری می ریزند و تحت فشار قرار می دهند و سپس روغن آن استخراج می گردد. محصول بدست آمده با این روش از نظر حفظ ارزش غذایی در سطح بالایی از کیفیت قرار دارد. قیمت روغن های بدست آمده با این روش معقول بوده و به صرفه می باشد. در برخی دستگاه های روغن گیری پرس سرد دمای اولیه دانه ها را به 40 و در برخی دیگر به 50 درجه سانتیگراد می رسانند و سپس بقیه مراحل طی می شود. گفتنی است هر چقدر دمای اولیه دانه ها کمتر باشد، روغن به دست آمده کیفیت بالاتری خواهد داشت. این روغن ها دارای رنگی شفاف می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش روغن گیری پرس سرد به مقاله ای با عنوان دستگاه روغن گیری پرس سرد چیست در بخش مقالات بکردانه مراجعه نمایید. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه روغن گیری خانگی کوچک به سایت بکردانه مراجعه نمایید و یا با کارشناسان مجرب این گروه تولیدی تماس بگیرید.

روغن گیری با روش پرس سرد

روغن گیری با روش پرس گرم

برای روغن گیری به روش پرس گرم در ابتدا دانه های روغنی را تمیز کرده و سپس با ورود دانه ها به دستگاه، دمای آن را تا حدود 100 درجه افزایش می دهند سپس دانه ها را تحت فشار قرار داده و پرس می شوند. در این روش روغن گیری نسبت به روش پرس سرد، روغن بیشتری از دانه ها بدست می آید اما بسیاری از خواص روغن از بین می رود. این روش روغن گیری به دلیل داشتن صرفه اقتصادی، بیشتر توسط تولیدکنندگان در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش باید حتما روغن بدست آمده را در انتها تصفیه نمود. در مقاله طرز کار دستگاه روغن گیری می توانید به بررسی دقیق تر تفاوت های روش پرس سرد و گرم بپردازید.

دیدگاه‌ها  
کسری محمدی
سلام قیمت دستگاه های پرس سرد بکردانه چقدر هست؟
ادمین
به نقل از کسری محمدی:
سلام قیمت دستگاه های پرس سرد بکردانه چقدر هست؟

با سلام و عرض ادب. برای اطلاع از قیمت دستگاههای روغن گیری بکردانه به صفحه اختصاصی دستگاه روغن گیری در سایت مراجعه و یا با کارشناسان بکردانه در ارتباط باشید.
خسروی
سلام خسته نباشید. شما دستگاه های پرس گرم هم تولید می کنید؟
ادمین
به نقل از خسروی:
سلام خسته نباشید. شما دستگاه های پرس گرم هم تولید می کنید؟

سلام و عرض ادب. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان بکردانه در ارتباط باشید.
قائید زاهدیان
دستگاهی که به روش سنتی کار کنه هم داریم در بازار؟
ادمین
سلام و عرض ادب، برای تولید روغن به روش سنتی دستگاه های مخصوصی در بازار وجود دارد و برای مصارف کم کاربرد دارند . برای تهیه روغن در حجم های بالاتر می توانید از دستگاه های روغن گیری بکردانه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه با مشاورین بکردانه در ارتباط باشید.
به نقل از قائید زاهدیان:
دستگاهی که به روش سنتی کار کنه هم داریم در بازار؟
برمکیان
سلام وقت خوش، طول عمر دستگاه روغن گیری معمولا چند ساله؟
ادمین
به نقل از برمکیان:
سلام وقت خوش، طول عمر دستگاه روغن گیری معمولا چند ساله؟

سلام و عرض ادب. طول عمر دستگاه های روغن گیری به عوامل مختلفی مثل کیفیت قطعات و نحوه نگهداری از آن بستگی دارد.
متین فتوحی
سلام روغن هایی که با دستگاه تولید می شود حتما باید فیلتر شود؟
ادمین
به نقل از متین فتوحی:
سلام روغن هایی که با دستگاه تولید می شود حتما باید فیلتر شود؟

سلام و عرض ادب. برای استفاده خوراکی از روغن های بدست آمده از دستگاههای روغن گیری باید این روغن ها را فیلتر نمود اما در مصارف دارویی که برای استعمال خارجی کاربرد دارند گاهی حتی نباید روغن را فیلتر کرد زیرا روغن خواص درمانی خود را از دست خواهد داد.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید