هر یک کیلو کنجد چقدر روغن میدهد؟

سال هاست که صنعت تولید مواد غذایی تبدیل به بزرگترین و سود آور ترین صنایع دنیا شده است. از هر چیزی که بگذریم از تهیه غذا نمی‌توان گذشت چرا که یکی از نیاز‌های اصلی انسان برای بقاست. همان‌طور که گفتیم صنایع غذایی در حال حاضر بسیار گسترده و قدرتمند شده‌اند و برای تهیه هر گونه متریال برای تهیه غذا با یک عالمه محصول و برند های معتبر رو به رو هستیم. گاهی این تنوع آنقدر زیاد است که واقعاً نمی‌دانیم کدام یک را انتخاب کنیم.

در بین مواد غذایی بعضی از آن‌ها نیاز‌های اصلی رژیم غذایی هستند که به هر حال باید در سبد خانواده وجود داشته باشند. البته این ضرورت می‌تواند در مناطق و کشور‌های مختلف، متفاوت باشد. نکته دیگری که در این میان حائز اهمیت است این است که بر اساس تحقیقات دانشمندان، و پزشکان، مشخص شده، رژیم غذایی و کیفیت موادی که استفاده می‌کنیم مستقیماً بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر گذار هستند.

در کشور ما هم اقلامی وجود دارند که بدون آن‌ها تقریباً تهیه هر غذایی غیر ممکن است. برای مثال روغن‌ها از این دسته مواد غذایی هستند که برای تهیه هر غذای ساده هم مجبوریم از آن‌ها استفاده کنیم و به نوعی جز متریال آشپزی ایرانی می‌باشند، حتی اگر تصمیم گرفته باشیم از غذا‌های خوش و آب و رنگ و بعضا چرب ایرانی فاصله بگیریم و رژیم غذایی خود را ساده‌تر کنیم باز هم نمی‌توانیم روغن را از این میان حذف کنیم. سال هاست که ثابت شده استفاده از روغن‌های گیاهی بسیار سالم‌تر از استفاده از روغن‌های حیوانیست و متوجه شده‌اید که دیگر تقریباً در هیچ فروشگاهی غیر از روغن‌های گیاهی، روغن دیگری وجود ندارد. در صورتی که بخواهید چربی دانه های کنجد را بطور اورگانیک خارج کنید می توانید از دستگاه روغن گیری کنجد استفاده کنید.

روغن کنجد

اخیراً حرفه‌ای به مشاغل موجود در بازار اضافه شده است به این شکل که در کارگاه های کوچک، روغن‌هایی از دانه‌های روغنی گرفته می‌شود و شعار این کارگاه ها، ارگانیک بودن و سالم بودن این روغن‌هاست. اگر به یاد داشته باشید مدتی قبل، شایعه‌ای در بین مردم پخش شد که روغن‌های کارخانه‌ای دارای پالم هستند و این ماده می‌تواند بر سلامت انسان تأثیر مضری داشته باشد. با بوجود آمدن این شایعه و بدبین شدن جامعه به روغن‌های گیاهی، کارگاه‌های روغن گیری جان تازه‌ای گرفتند و تعداد این کارگاه ها و فروشگاه‌ها بیشتر شد.

به هر حال به واسطه وجود شبکه‌های اجتماعی این اطلاعات به صورت درست یا نادرست به سرعت بین افراد پخش می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها را درباره مواد غذایی که در پخت و پز استفاده می‌کنند، حساس‌تر کرده است. روغن هم از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از انواع دانه‌های روغنی که در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرده، دانه کنجد است که بسیاری اعتقاد دارند روغنی که از آن تهیه می‌شود بسیار خوشمزه بوده و استفاده از آن مقرون به صرفه است. به علاوه اینکه ارگانیک بودن این روغن‌ها آشکار بوده و مصرف کننده مطمئن است درون آن هیچ گونه روغن پالم یا مواد نگهدارنده‌ای وجود ندارد. اگر شما هم از آن دسته هستید که به تغذیه سالم اهمیت می‌دهید و دوست دارید فقط در منزل غذا تهیه کرده و میل کنید حتماً به فکر خرید این روغن های ارگانیک افتاده‌اید.

روغن کنجد

نکات مثبتی که درباره روغن کنجد وجود دارد باعث شده این روغن گیاهی بیش از بقیه مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال می‌توانید مقایسه‌ای انجام دهید و از این بابت مطمئن شوید. اگر دو ماده غذایی مشابه را در دو تابه مختلف قرار دهید و یکی را با روغن کنجد و دیگری را با روغن مایع کارخانه‌ای سرخ کنید متوجه می‌شوید که روغن‌های کارخانه ای بیشتر به غذا جذب می‌شوند و بعد از چند دقیقه برای انجام مراحل پخت مجبور هستید دوباره به تابه روغن اضافه کنید. شاید در لحظه اول به این فکر کنید که قیمت روغن‌های ارگانیک مانند روغن کنجد بسیار بالا تر از روغن‌های کارخانه ای باشد ولی این مقایسه همیشه جواب پرسش ما نیست چرا که قیمت ارزان روغن های کارخانه ای تنها مزیت آن‌ها است و در آینده نه چندان دور باید نگران سلامت خود و خانواده‌تان باشید با این حساب استفاده از روغن کنجد برای پخت و پز می‌تواند از هر نظر مقرون به صرفه باشد.

اگر تصمیم گرفتید که از روغن کنجد استفاده کنید بهتر است چند نکته را در نظر بگیرید. برای مثال اینکه هر کیلو دانه کنجد چقدر روغن می‌دهد این سؤال و سوال‌های دیگر در ادامه این مطلب پاسخ داده خواهند شد...

 

هر کیلو کنجد چقدر روغن می دهد؟

 

برای پاسخ به این سؤال باید چند مورد را در نظر بگیرید برای مثال اینکه دانه‌های کنجد با هم متفاوت هستند و این تفاوت ژنتیکی می‌تواند بر مقدار روغنی که در خود ذخیره کرده‌اند تأثیر گذار باشد. با این حال به طور متوسط هر کیلو کنجد حدود چهارصد گرم روغن می‌دهد.

 

آیا هر نوع روغن کنجد، مفید است؟

 

قبلاً گفتیم که تعداد کارگاه های روغن کشی بسیار زیاد شده و همچنان رو به افزایش است. متأسفانه مانند بسیاری دیگر از مشاغلی که مرتبط به غذا است، در این کارگاه‌ها هم گاهی تقلب‌هایی انجام شده که باعث می‌شود روغنی که به دست مشتری می‌رسد چندان ارگانیک و سالم نباشد. مثلاً در مواردی دیده شده که در این کارگاه ها دانه‌های روغنی مانند دانه کنجد را چندین ساعت قبل از روغن کشی در روغن‌های کارخانه‌ای قرار می‌دهند. بعد از گذشته چند ساعت این روغن‌های کارخانه ای به دانه‌های کنجد جذب شده که هنگام روغن کشی میزانی بیشتر از ۴۰۰ گرم روغن از هر کیلو کنجد بدست می‌آید!
کاملاً مشخص است که چنین روغنی ابداً ارگانیک نیست و چه بسا تأثیرات مضر مضاعفی برای سلامت بدن ما داشه باشد. زیرا روغن های کارخانه‌ای وارد روغن کنجد شده و این روغن دیگر ارگانیک و خالص نیست در ضمن ورود این مواد نا خالص در روغن کنجد می‌تواند عیب دیگری هم داشته باشد. روغن‌های ارگانیک دارای مواد نگهدارنده نیستند حالا اگر این روغن کنجد آغشته به مواد نا خالص باشد بعد از چند ساعت که به دست مصرف کننده رسید، شروع به فساد می‌کند! پس ضرر چنین روغنی خیلی بیشتر از روغن‌های مایع کارخانه‌ای خواهد بود.

روغن کنجد

توصیه ما این است که برای تهیه روغن کنجد ارگانیک به کارگاه های معتبر مراجعه کنید و حتماً مطمئن شوید دانه‌های کنجد که قرار است روغن گیری شوند، خشک باشند.

 

جمع بندی

 

قطعاً استفاده از مواد ارگانیک در رژیم غذایی خانواده از هر نظر به نفع شماست ولی با رشد کارگاه های غیر استاندارد باید مراقب مواد ناخالص و مضر باشید و با مطالعه کافی اقدام به خرید روغن‌های ارگانیک کنید.

برای آسیاب کنجد می توانید از دستگاه آسیاب ادویه شرکت بکردانه استفاده نمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید