طرز تهیه روغن ارده کنجد در منزل

برای تهیه کردن هر مقدار از روغن ارده کنجد به طور تقریبی باید سه برابر آن کنجد در اختیار داشت. برای مثال اگر قصد دارید به اندازه یک فنجان روغن ارده کنجد داشته باشید به سه فنجان کنجد نیاز دارید. روغن ارده کنجد را می توان در مصارف خوراکی، پوست، مو و زیبایی مورد استفاده قرار داد. در این مقاله به مراحل تهیه ارده کنجد خواهیم پرداخت. 

مراحل تهیه روغن ارده کنجد در منزل

مراحل تهیه ارده کنجد به این شرح می باشد:

  • تست کردن کنجد: در این مرحله باید دانه های کنجد تست یا طلایی شوند. به این منظور دانه های کنجد را در سینی مخصوص فر ریخته و آن ها درون فر در دمای 175 تا 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. دمای میانگین بین این دو عدد یعنی 177 بهترین محدوده برای طلایی شدن کنجد ها می باشد. پس از پنج دقیقه کنجد ها را بیرون آورید و آن ها را هم بزنید تا روی دیگر آن ها را برشته شود. کل مدت زمانی که که کنجد ها برای برشته شدن نیاز دارند 10 الی 15 دقیقه می باشد. 
    اگر دستگاه فر ندارید می توانید این کار را با استفاده از قابلمه و روی حرارت ملایم انجام دهید تا زمانی که دانه های کنجد طلایی شوند. در فرآیند طلایی شدن نباید اجازه دهید دانه های کنجد قهوه ای شوند زیرا در این صورت روغن کمتری می دهند.
  • ترکیب کنجد و روغن: در این مرحله هر یک چهارم فنجان از دانه های کنجد را با یک فنجان روغن مخلوط نمایید. روغن مورد استفاده می تواند روغن آفتابگردان، روغن سویا، نارگیل و ... باشد. در واقع ترکیب دانه های کنجد به روغن مورد نظر، یک به چهار است. به مدت پنج تا هفت دقیقه دانه و روغن کنجد را حرارت دهید.
  • آسیاب روغن و کنجد: پس از گرم شدن دانه های کنجد می توانید با استفاده از یک مخلوط کن مواد مورد نظر را آسیاب کنید. تا زمانی که دانه ها به طور کامل له می شوند به آسیاب کردن ادامه دهید.
  • جداسازی روغن: پس از اتمام میکس کردن روغن و کنجد اجازه دهید مواد درون مخلوط کن تا سه ساعت باقی بماند به این ترتیب روغن ارده کنجد روی مواد را خواهد گرفت و به راحتی می توان آن را جدا نموده و صاف نمود. اگر به صورت آنی از روغن استفاده نمی کنید بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.

مراحل تهیه روغن ارده کنجد در منزل

طرز تهیه روغن ارده کنجد در طب سنتی

آنچه در طب سنتی درباره کنجد حائز اهمیت است نحوه روغن گیری آن می باشد. تفاوت در نوع روغن گیری می تواند باعث تفاوت در مصرف و کاربرد آن شود. اگر در این روش همانطور که در بالا اشاره شد با استفاده از بو دادن و تفت دادن دانه های کنجد اقدام به روغن گیری نماییم آن را روغن ارده کنجد می نامیم اما اگر روش روغن گیری توسط پرس سرد انجام شود یعنی روغن دانه ها با فشار بالا از دانه گرفته شود آن را روغن کنجد می نامند.شما میتوانید با مطالعه تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد بیشتر با این موضوع آشنا شوید. در طب سنتی میان این دو و موارد مصرف، خاصیت و کاربرد آن ها تفاوت است. در واقع در طب سنتی آن چه به عنوان روغن ارده کنجد شناخته می شود باید با استفاده از روغن گیری ارده که همان میکس دانه های برشته و روغن است به دست آید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید