روغن ارده کنجد از کجا تهیه کنیم؟

روغن ارده کنجد از کجا تهیه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ادامه این مطلب را مطالعه کنید. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه غذایی که در آشپزخانه به آن نیاز پیدا می کنید، انواع روغن‌ها هستند. انواع روغن های ارگانیک و غیر ارگانیک که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

تولید روغن های کارخانه‌ای همواره با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است برای مثال در سال‌های اخیر موردی از تخلف برخی از کارخانه‌ها در اخبار منتشر شد که نشان می‌داد در روغن‌های کارخانه‌ای مقادیر غیر مجازی از روغن پالم استفاده شده بود. هر چند که روغن پالم از نظر سازمان غذا و دارو، تأثیر منفی بر سلامت ندارد ولی مصرف کنندگان یعنی تعداد زیادی از افراد جامعه اعتقاد داشتند که روغن‌هایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند مشخص نیست از چه طریقی فرآوری می‌شوند و برای مصداق سخن خود به این مثال رجوع می‌کردند که اگر قیمت هر کیلو تخم آفتاب گردان را در نظر بگیریم، قیمت روغن کارخانه‌ای آفتاب گردان بسیار ارزان است و بدین معنی است که روغن‌های کارخانه‌ای روغنی خالص نیستند و برای سلامت ما ضرر دارند.

شاید ضرر و زیان ناشی از روغن‌های کارخانه‌ای خیلی سریع خود را در بدن ما بروز ندهند ولی قطعاً به مروز زمان بیماری‌هایی مانند گرفتگی عروق، فشار خون و بیماری‌های قلبی به سراغ ما می‌آیند که رژیم غذایی نقش بسیار مؤثر و مستقیمی در ابتلای افراد به بیماری‌های یاد شده خواهد داشت. بعد از این اخبار و حساسیت‌هایی که پیرامون روغن‌های کارخانه‌ای بوجود آمد باعث شد که حرفه‌ای در سطح بازار بوجود بیاید. این حرفه مربوط به روغن کشی از دانه‌های گیاهی بود. معمولاً یک کارگاه کوچک با تجهیزاتی مانند ماشین روغن کشی و ظروف و دانه‌های گیاهی وجود داشت که در حضور مشتری از دانه‌های گیاهی مورد نظر او روغن خالص استخراج می‌شد.

حال در این کارگاه‌ها یکی از دانه‌های گیاهی محبوب که برای روغن کشی یا روغن گیری استفاده می‌شد دانه گیاه کنجد بود. همان‌طور که می‌دانید دانه کنجد دارای مقدار زیادی چربی است که به همراه طعم و رایحه خوب کنجد آن را تبدیل به روغن‌های ارگانیک پر طرفدار کرده است. دانه کنجد همچنین حاوی کلسیم می‌باشد و این کلسیم در روغن کنجد هم وجود دارد و به علاوه تمام موارد گفته شده روغن کنجد می‌تواند تا حد زیادی حرارت را تحمل کند و برای آشپزی و سرخ کردن مواد غذایی مفید و مناسب است. حتی اگر علاقه داشته باشید که در سالاد هم از روغن استفاده کنید، روغن کنجد می‌تواند گزینه مناسبی باشد یعنی روغن کنجد به صورت خام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر خواص روغن کنجد می‌توانیم به کالری بالای آن اشاره کنیم که از طریق چربی‌های خوبی که در کنجد وجود دارد تأمین می‌شود. بنابراین با استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی خود می‌توانیم چربی مفید بدن را تأمین کنیم و از چربی بد و مضر کم کنیم. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم روغن کنجد دارای کلسیم است این عنصر تا حد بسیار زیادی در کنجد وجود دارد و برای کسانی که از لبنیات استفاده نمی‌کنند روغن کنجد می‌تواند جایگزینی مناسبی به عنوان منبع کلسیم باشد اما فراموش نکنید که به هر حال روغن کنجد هر چقدر هم سالم و خالص باشد کالُری بالایی دارد و هرگز نمی‌توانیم روغن کنجد را به عنوان منبع اصلی کلسیم انتخاب کنیم. اگر تصمیم بگیریم برای جبران کمبود کلسیمی که در نتیجه استفاده نکردن از لبنیات در بدن خود احساس می‌کنیم از روغن کنجد کمک بگیریم به مرور زمان اثرات سو این کار را در بدن خود خواهیم دید. درست است که روغن کنجد یکی از مواد اولیه سالم برای آشپزی است ولی زیاده روی کردن در مصرف آن هم صدماتی به سلامتی ما وارد خواهد کرد.

اگر دچار مشکلی در رابطه با سلامتی خود شده‌اید حتماً به پزشک متخصص تغذیه یا یک کارشناس مراجعه کنید و از او بخواهید عادات و رژیم غذایی شما را بررسی کند. در انتهای کار متوجه می‌شوید که زیاده روی در مصرف هیچ ماده خوراکی به نفع بدن نیست. روغن کنجد هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. همچنین اگر دچار بیماری‌های حساسی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی هستید حتماً از پزشک خود سؤال کنید که آیا مصرف روغن کنجد به سلامتی شما صدمه‌ای وارد می‌کند یا بلامانع است. اگر پزشک مصرف روغن کنجد را بدون مشکل تشخیص داد درباره مقدار روغن کنجد در رژیم غذایی خود سؤال کنید.

روغن ارده کنجد از کجا تهیه کنیم؟

روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟

روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟ اگر پزشک یا مشاوره تغذیه تشخیص داد که استفاده از روغن کنجد در برنامه غذایی ما مشکلی ندارد می‌توانیم این روغن را تهیه کنیم. ولی سؤالی که پیش می‌آید این است که روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم. پیش از این گفتیم به دلیل اینکه بسیاری از مردم و مصرف کنندگان روغن‌های کارخانه‌ای مشکوک به ضرر و زیان این روغن‌ها شدند حرفه‌ای به عنوان روغن کشی از دانه‌های گیاهی بوجود آمد که مورد استقبال بسیار قرار گرفته است. ما هم توصیه می‌کنیم برای تهیه روغن کنجد اصل به این کارگاه‌ها مراجعه کنید. البته حتی در این کارگاه‌ها که استخراج به وسیله دستگاه روغن گیری کنجد صورت می گیرد، بایستی اصول بهداشتی و استاندارد رعایت شوند تا روغنی که به فروش می‌رسد سالم و ارزشمند باشد. در غیر این صورت وجود نا‌خالصی‌ها و یا آلودگی‌ها در روغن خالص، امکان فساد آن را بالا می‌برند حال آنکه یک روغن فاسد در زمان‌های اولیه‌ای که کیفیت خود را از دست می‌دهد ظاهر بدی ندارد پس ممکن است که مصرف کننده متوجه فساد آن نشود و روغن را برای مدت‌ها در غذا و پخت و پز خود استفاده کند. بنابراین صرف کلمه ارگانیک و یا مشاهده مراحل روغن کشی باعث نمی‌شود که روغن صد در صد مفید باشد. به کارگاه‌های روغن کشی مراجعه کنید که معتبر هستند و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

روغن کنجد اصل را از کجا تهیه کنیم؟

بهترین مارک روغن ارده کنجد

بهترین مارک روغن ارده کنجد، ممکن است در شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور با هم تفاوت داشته باشد. ولی در نظر داشته باشید که بهترین مارک روغن ارده کنجد، روغنی است که در محیطی بهداشتی و استاندارد تولید شده باشد و دارای ناخالصی‌ها کم و عاری از آلودگی باشد. متأسفانه برخی از کارگاه‌های روغن کشی با قرار دادن دانه‌های کنجد در روغن کارخانه‌ای، روغنی تولید می‌کنند که صد در صد از روغن‌های کارخانه‌ای هم مضر‌تر بوده و به بدن انسان صدمه وارد می‌کند. برای تهیه بهترین مارک روغن ارده کنجد به کارگاه‌های معتبر در شهر خود مراجعه کنید و در صورت امکان از فروشنده بخواهید که در حضور شما، روغن کشی را انجام بدهد.

بهترین مارک روغن ارده کنجد

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید