انواع ارده

شاید این موضوع که ارده دارای انواع متفاوتی می باشد موضوعی ناشناخته برای برخی از افراد تلقی شود. با اینکه تمام ارده ها از کنجد به دست می آید اما باید دانست که با توجه به نوع کنجدی که از آن ارده گیری می شود و شیوه ارده گیری، نوع ارده ها و حتی کیفیت آن ها متفاوت خواهد بود. به دلیل ارزش غذایی بالایی که ارده در سبد غذایی مردم دارد شناخت انواع ارده و آشنایی با انواع با کیفیت آن از موارد مهم به شمار می آید.
روش های متفاوتی در انجام عمل ارده گیری اعمال می شود. این روش ها با توجه به امکانات و تجهیزات مورد استفاده و در دسترس و هم چنین با توجه به اقلیم های متفاوت دارای تفاوت هایی خواهد بود که در نهایت باعث گوناگونی در نوع ارده می شوند. ارزش غذایی بالای ارده به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا و فیبر است. مصرف متناسب ارده می تواند به کاهش کلسترول مضر در خون کمک کند، اگر شما نیز یکی از طرفداران دوآتشه ارده هستید ما خرید دستگاه ارده گیری بکردانه را به شما پیشنهاد می دهیم. در این مقاله به بررسی انواع ارده خواهیم پرداخت.

انواع ارده سنتی

منظور از ارده های سنتی ارده های تهیه شده در استان هایی است که نسبت به تهیه انواع ارده پیشتاز بوده اند. نام دو شهر بوشهر و یزد به دلیل تولید ارده های بی نظیری که دارند به گوش هر کسی که تا کنون به دنبال خرید ارده سنتی با کیفیت بوده خورده است.

  • ارده سنتی بوشهر

این ارده در استان بوشهر و بیشتر در شهرستان دشتستان تهیه می شود. پایه ارده سنتی بوشهر ارده بو داده است که در تهیه آن ابتدا کنجد پوست گیری می شود و سپس با حجم بسیار زیادی در کوره ها بو داده و بعد از آن عمل ارده گیری انجام خواهد شد، این روش را ارده گیری پرس گرم نیز می گویند. در تولید ارده سنتی بوشهر از دو نوع کنجد ایرانی و کنجد خارجی استفاده می شود. کنجد ایرانی دارای کیفیت بیشتری نسبت به نوع خارجی است و به همین جهت ارده سنتی حاصل از آن دارای دارای قیمت بیشتری نیز می باشد.

ویژگی های ارده سنتی بوشهر:

  • رنگ شکلاتی مایل به طلایی
  • عطر دلپذیر
  • دوام و ماندگاری بالا

به دلیل کیفیت بالای ارده سنتی بوشهر سالانه حدود 25 درصد از حجم ارده تولید شده به کشور های دیگر صادر می شود.

  • ارده سنتی یزد

ارده تولیدی در استان یزد دارای رنگ سفید می باشد. دلیل سفید بودن ارده سنتی یزد تفت ندادن کنجد ها بعد از فرآیند پوست گیری است. اغلب کنجد هایی که برای تهیه ارده سفید یزد استفاده می شوند از نوع کنجد خارجی است که بخش غالب آن از کشور های پاکستان و یا افغاستان به کشور وارد می شوند.

ویژگی های ارده سنتی یزد:

  • رنگ کرم مایل به سفید
  • بوی مطبوع
  • ماندگاری بالا

ارده سنتی

ارده سیاه ( سبوس دار)

این نوع از ارده به طور معمول به منظور درمان و یا پیشگیری از برخی بیماری های گوارشی تولید می شود. دلیل تیره بودن رنگ این نوع ارده استفاده سبوس در تولید آن است. ارده سیاه در استان های بسیاری تهیه می شود و بخش زیادی از آن به طور سالانه به کشور های دیگر صادر می شود. به دلیل استفاده سبوس در تهیه ارده سیاه و سخت بودن فرآیند تولید آن این نوع ارده با قیمت بیشتری به فروش می رسد.

ارده های طعم دار

استفاده از ارده های سنتی در میز صبحانه ممکن است برای برخی از ذائقه ها بخصوص کودکان خوشایند نباشد؛ به همین دلیل با افزودن طعم های مورد علاقه افراد می توان آن ها با رغبت بیشتری مصرف کرد و از خواص بی نظیر آن بهره مند شد. ارده هایی با طعم پرتقال، شکلات، توت فرنگی و ... دارای بیشترین بازار فروش در میان ارده های طعم دار می باشند. ارده های طعم دار نیز اغلب توسط تولیدی های شهر بوشهر وارد بازار می شوند.
به دلیل افزودن اسانس و افزودنی هایی که باعث طعم دار شدن ارده می شود قیمت ارده های طعم دار نسبت به نوع سنتی بالاتر می باشد.

ارده طعم دار

ارده دو آتیشه

کنجد مورد استفاده در ارده دو آتیشه کنجد وارداتی از سودان و پاکستان است. ارده های دو آتیشه دارای طرفداران خاصی است چرا که مزه آن تقریبا تلخ است اما همین موضوع باعث محبوبیت آن شده است. نام دو آتیشه به دلیل تلخ بودن این نوع ارده و هم چنین دو بار تفت دادن کنجد ها در فرآیند تولید، انتخاب شده است. این نوع از ارده با دیگر انواع ارده سنتی تفاوت قیمت بالایی ندارد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید