مضرات ارده چیست

یکی از مغذی­ ترین دانه ­های روغنی، دانه کنجد است که بیشتر در استان ­های یزد، خوزستان، اصفهان و بلوچستان کشت می ­شود. مهم ­ترین قسمت خوراکی و قابل استفاده این گیاه، میوه یا همان دانه آن است. کنجد به شکل­ های مختلفی مانند روغن و ارده، فرآوری و مصرف می­ شود. برای تهیه ارده باید دانه­ های کنجد را خیس کرد، پوست آن­ ها را کند و سپس توسط سنگ آسیاب یا دستگاه مخصوص سایید. ارده مایعی غلیظ، قهوه­ ای روشن و با طعمی تلخ و گس است که کالری بسیار بالایی دارد. از این ماده خوراکی بیشتر در فصل ­های سرد سال مانند پاییز و زمستان استفاده می ­شود. ارده غذای مناسبی برای صبحانه است چرا که انرژی مورد نیاز روز را برای افراد به خوبی تامین می­ کند. مانند هر ماده خوراکی دیگر، ارده نیز فواید و مضراتی دارد. اگر شما هم می­ خواهید در مورد ارده بیشتر بدانید تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

هر چیزی به تعادل مفید است

ارده ماده ­ای روغنی و غلیظ است که به دلیل طعم خاصی که دارد معمولا با یک خوراکی شیرین مانند مربا، عسل و انواع شیره مصرف می­ شود. ارده بسیار چرب است و نزدیک به 50 درصد چربی اشباع شده دارد. از دیدگاه طب سنتی این ماده خوراکی طبع گرمی دارد و بیشتر مناسب افراد سرد مزاج است. طب سنتی همچنین توصیه می­ کند در مصرف ارده جانب تعادل را رعایت کنید. یک قاشق غذاخوری ارده که معادل 15 گرم است حاوی 90 گرم کالری، 3 گرم پروتئین، 8 گرم چربی، 3 گرم کربوهیدرات و 1 گرم فیبر است. این مقدار ارده همچنین 13 درصد نیاز روزانه بدن به تیامین، 11 درصد نیاز به ویتامین B6، منگنز و فسفر و 14 درصد نیاز به کلسیم را تامین می ­کند.

از جمله فواید ارده می ­توان به انرژی ­زا بودن، تقویت استخوان­ ها، جلوگیری از بیماری ­های قلبی و کلیوی و تسکین دهنده دردهای مفاصل اشاره کرد. این ماده خوراکی به دلیل داشتن آنتی ­اکسیدان از ابتلا به سرطان جلوگیری می ­کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می ­گردد. از ارده برای کاهش وزن و لاغری نیز استفاده می­ شود. اما این ماده مقوی در عین حال که کاربردهای فراوانی دارد می ­تواند به بدن آسیب هم برساند.

در مصرف هر نوع خوراکی باید تعادل را برقرار کرد. ارده نیز از این قائده مستثنی نیست. اگر افرادی که طبع گرمی دارند در مصرف ارده زیاده ­روی کنند بدنشان جوش می ­زند یا دانه ­های قرمز روی پوستشان ظاهر می شود. نیمی از چربی این ماده خوراکی از نوع اشباع شده است و اگر میزان مصرف آن بیشتر از حد مجاز باشد این چربی مضر در بدن انباشته شده و باعث انسداد عروق قلبی و مغزی و چاقی می­ گردد. به طور کلی هر چیزی به اعتدال مفید است. بهتر است میزان ارده مصرفی را با توجه به وضعیت سلامت خود مشخص کنید که از فواید آن بیشترین بهره را ببرید.

هر چیزی به تعادل مفید است

مضرات ارده برای دیابت

ارده از محبوب­ ترین فرآورده­ های کنجد به شمار می ­رود. با وجود خواص بسیار این ماده خوراکی برای بدن، مضراتی نیز دارد. در این بخش به بررسی مضرات ارده برای دیابت می­ پردازیم. افراد دیابتی معمولا در معرض خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی قرار دارند. از جمله عوامل مهمی که بر بروز این دسته از بیماری­ ها تاثیر منفی می­ گذارد، مصرف چربی­ های مضر است. چربی ­های ناسالم یا اشباع اگر به مقدار زیاد وارد بدن شوند در رگ های قلبی رسوب کرده و احتمال سکته را بالا می ­برند. این دسته از چربی ­ها سطح کلسترول خون را افزایش می ­دهند. ارده به عنوان یک ماده خوراکی بسیار مقوی و انرژی ­زا دارای چربی اشباع است. اگر هنگام مصرف ارده زیاده­ روی شود این میزان چربی ناسالم در بدن انباشته می ­شود و مخصوصا کبد توانایی سوزاندن تمام آن را ندارد. مصرف خارج از حد تعادل این ماده خوراکی برای افراد دیابتی یک زنگ خطر به شمار می­ رود. اگر این افراد روزانه فعالیت بدنی لازم را نداشته باشند نمی ­توانند مقدار اضافی این ماده را از بدن دفع کنند و همین امر احتمال تشدید بیماری و ابتلا به سایر بیماری ­ها را افزایش می­ دهد. ارده معمولا به همراه یک خوراکی شیرین مثل شیره یا مربا خورده می ­شود. مصرف بیش از حد این ماده غذایی نه تنها میزان چربی خون را افزایش می ­دهد بلکه سطح قند خون را هم بالا می ­برد. این شرایط برای افرادی که دیابت دارند مضر است.

مضرات ارده برای دیابت

مضرات ارده برای معده

ارده گاهی اوقات به عنوان ملین و مسهل به کار می ­رود اما به طور کلی ماده ­ای دیر هضم است. اگر در خوردن این خوراکی مقوی زیاده ­روی شود در هضم آن اختلال پیش می­ آید. افرادی که معده و دستگاه گوارش حساس دارند بهتر است هنگام خوردن ارده بیشتر احتیاط کنند. از جمله مضرات ارده برای معده می­ توان به انسداد معده و اسهال اشاره کرد. این ماده خوراکی بیشتر مناسب افراد سرد مزاج است و اگر در مصرف آن زیاده ­روی شود یا به همراه غذاهای دیگر خورده شود به معده و سیستم گوارشی آسیب می ­رساند. برخی افراد توانایی هضم دانه­ های کنجد و فرآورده­ های آن مانند ارده را ندارند و بهتر است یا از این خوراکی استفاده نکنند یا میزان مصرف آن را کاهش دهند. از دیگر مضرات ارده می ­توان التهاب و آسیب روده بزرگ را نام برد. ارده می ­تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. خوردن بیش از حد کنجد و فرآورده­ های آن باعث بروز دیورتیکولیت می ­شود. بر اساس این مشکل حاد پزشکی، کیسه­ های دردناکی در دیواره ­های داخلی روده بزرگ تشکیل می­ گردد. از نشانه ­های بارز این بیماری درد شکم و لگن، حساس بودن نقطه بیماری و تب است.

مضرات ارده برای کبد چرب

کبد یکی از بزرگ­ ترین اندام ­های داخلی بدن است که در سمت راست شکم قرار دارد. سوخت و ساز مواد مغذی و دفع سموم از جمله مهم­ ترین و اصلی ­ترین وظایف این ارگان حیاتی بدن به شمار می­ رود. خونی که از دستگاه گوارش خارج می ­شود ابتدا توسط کبد فیلتر می­ گردد. یکی از شناخته شده­ ترین بیماری ­های این قسمت از بدن، کبد چرب است. این بیماری به علت تجمع چربی اضافی در کبد ایجاد می ­شود. ارده به عنوان یک ماده مغذی و پرکالری حاوی مقادیری چربی سالم و چربی اشباع است. خوردن مقادیر زیاد این ماده خوراکی باعث می ­شود میزان چربی موجود در خون افزایش یابد. اگر این ماده غذایی بیش از حد نرمال مصرف شود برای برقراری تعادل در بدن باید روزانه حداقل 20 دقیقه تحرک شدید داشت. در صورتی که در طولانی مدت در مصرف ارده زیاده ­روی شود کبد نمی­تواند مقدار اضافی چربی و کالری حاصل از آن را تجزیه کند و بسوزاند. این اتفاق باعث می ­شود جربی ناسالم در بخش ­های مختلف بدن مثل شکم، پهلوها و اندام­ هایی مثل کبد انباشته شود. مشهودترین عارضه مصرف بیش از حد ارده، چاقی است. تجمع چربی در داخل و اطراف کبد یا به اصطلاح کبد چرب، مشکل دیگری است که این چربی ­های اضافی در بدن ایجاد می ­کنند. اگر افزایش وزن دارید، کبد شما چرب است یا میزان چربی خون بالا دارید حتما در مصرف ارده حد اعتدال را رعایت کنید.

مضرات ارده برای کبد چرب

مضرات ارده و شیره خرما

ارده به تنهایی طعم خوشایندی ندارد و معمولا به همراه یک خوراکی شیرین دیگر مانند شیره و عسل صرف می شود. این دو ماده غذایی در کنار همدیگر انرژی و قند بدن را تامین می ­کنند. ارده به دلیل طبع گرمی که دارد اگر بیش از اندازه خورده شود باعث ایجاد جوش، خارش و دانه­ های قرمز رنگ روی پوست صورت و بدن می شود. مقدار زیاد ارده و شیره خرما به علت چربی و قند بالا برای افراد دیابتی ضرر دارد و خطر بیماری­ های قلبی و سکته را در آن­ ها افزایش می ­دهد. اگر افراد در طول روز تحرک کافی جهت سوزاندن این حجم از کالری را نداشته باشند ممکن است در طولانی مدت اضافه وزن پیدا کنند. برخی افراد به ارده یا خرما حساسیت دارند و بعد از مصرف دچار اختلال در هضم یا واکنش­ های آلرژیک در بدن می ­شوند. مصرف بالای این دو ماده خوراکی خوشمزه باعث می ­شود سطح چربی و قند خون بالا رود و مازاد آن در بافت ­ها و اندام ­های بدن مثل کبد انباشته شود. مضرات ارده و شیره خرما بر کسانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند پوشیده نیست. تجمع چربی اضافی در رگ ­ها باعث گرفتگی آن­ ها شده و ریسک حملات قلبی را بالا می ­برد. ارده غالبا دیر هضم است و زمانی که با شیره خرما میل می ­شود معده و دستگاه گوارش را تحت فشار قرار می ­دهد. از دیگر مضرات ارده و شیره خرما می ­توان به غلیظ شدن صفرا و تشکیل سنگ در کیسه صفرا اشاره کرد. این دو ماده مغذی و سالم اگر به اندازه مصرف شوند نه تنها باعث بروز بیماری و مشکلات نمی ­شوند بلکه سلامت افراد را بهبود می بخشند.

مضرات ارده و شیره خرما

ارده مایعی غلیظ، نرم، قهوه­ ای روشن و مقوی است که کمی طعم تلخی دارد و از ساییدن کنجد به دست می آید. این ماده خوراکی هیچ نوع افزودنی ندارد و سرشار از ویتامین، پروتئین، آنتی ­اکسیدان و کالری است. ارده بیشتر به عنوان صبحانه و در کنار یک ماده شیرین مثل شیره خرما و عسل میل می ­شود. این ماده غذایی بیشتر مواد مورد نیاز بدن را تامین می ­کند و جلوی ابتلا به بیماری­ های قلبی، کلیوی، کبدی، سیستم عصبی و سرطان را می ­گیرد. اگر در مصرف ارده و شیره تعادل رعایت نشود به برخی اندام ­های بدن مثل کبد، معده و دستگاه گوارش آسیب می ­رسد. خوردن بیش از حد ارده برای افرادی که بیماری قلبی یا دیابت دارند نیز مضر است. ما در این مقاله از بکردانه سعی کردیم درمورد مضرات ارده اطلاعات کاملی را در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم.  

 

 

دیدگاه‌ها  
مریم
سلام من دیابت دارم وقتی میگید ارده برای دیابت ضرر داره، یعنی کلا نباید ارده بخوریم؟
ادمین بکردانه
سلام و درود بر شما امیدوارم سلامت باشید، منظور ما این نیست که کاملا نباید ارده بخورید، بلکه باید به اندازه مصرف کنید و نه بیش از حد ممکن از آن استفاده کنید.
سهیلا
سلام من عاشق ارده هستم نمیدونستم برام خوبه یا نه، ممنونم از مطلب مفیدتون به طور کامل و مفصل صحبت کردید.
ادمین بکردانه
سلام و درود بر شما خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید