مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن

از دیرباز تا به امروز روش های مختلفی برای خشک کردن انواع میوه به وجود آمده که هر فرد متناسب با دسترسی خود از بهترین راه برای خشک کردن استفاده می کند. میوه خشک در بین عموم محبوبیت بسیاری دارد و استفاده از آن مرسوم است، در واقع میوه خشک یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین تنقلات است و مصرف آن برای تمام سنین مفید است. البته دقت داشته باشید طریقه و مدت زمان خشک کردن میوه بسیار حائز اهمیت است و باید هر نوع میوه را با در نظر گرفتن عوامل مختلفی در حرارت های متفاوتی خشک کرد. با پیشرفت علم و فناوری و مصرف بالای میوه خشک امروزه دستگاه های جدیدی ساخته شده است که با استفاده از آن ها می توان انواع میوه را در کمترین مدت زمان خشک کرد. تولید کنندگان دستگاه های میوه خشک کن انواع این محصولات را در سایزهای خانگی و صنعتی با ویژگی های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می کنند که هر فرد متناسب با نیاز خود می تواند بهترین مدل را تهیه و از آن به نحو احسن استفاده کند. مدت زمان خشک شدن میوه در دستگاه های میوه خشک کن کاملا متفاوت است و هر نوع میوه با توجه به ویژگی که دارد در مدت زمان و حرارت معینی خشک می شود. در کل برای بدست آوردن مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن باید عواملی مانند رطوبت میوه، ضخامت میوه، نوع برش، مقداری که در دستگاه قرار می گیرد و ... را در نظر داشت. با این تفاسیر نمی توان مدت زمان ثابتی را برای خشک کردن تمام میوه ها در نظر گرفت و برای هر میوه حداقل به 3 تا 6 ساعت مدت زمان برای خشک کردن نیاز دارد. بکردانه یکی از بهترین شرکت های تولید کننده میوه خشک کن در بازار کشور ایران است.

مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن

 

مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن صنعتی

 

دستگاه های میوه خشک کن صنعتی انواع مختلفی دارند که همگی آن ها برای مصارف صنعتی تولید می شوند و اغلب با سه عملیات حرارتی، خورشیدی و انجمادی اقدام به خشک کردن انواع میوه می کنند. با بررسی ها و تحقیقات انجام شده میوه هایی که با دستگاه های میوه خشک کن حرارتی خشک می شوند مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند زیرا در مدت زمان کوتاه تر و کیفیت بالاتری خشک می شوند. دستگاه های میوه خشک کن حرارتی نیز در دو مدل تونلی و کابینی ساخته می شوند که تولید کنندگان میوه خشک بسته به شرایط خود می توانند بهترین مدل را خریداری نمایند. اکثر دستگاه های میوه خشک کن صنعتی دارای تابلوهای برق هستند و قابلیت تنظیم رطوبت و دما را دارند از این رو با توجه به نوع میوه می توان رطوبت نهایی و دمای مورد نیاز را برای خشک کردن میوه تنظیم کرد. همانطور که اشاره شد در این دستگاه ها می توان رطوبت نهایی و میزان دمای مورد نیاز برای خروج رطوبت میوه را تنظیم کرد از این رو مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن صنعتی به رطوبت اولیه میوه و دمای دستگاه بستگی دارد و نمی توان زمان ثابتی برای آن در نظر گرفت. در واقع برای تعیین مدت زمان خشک شدن میوه در دستگاه های میوه خشک کن صنعتی باید به نوع میوه دقت کرد برای مثال پرتقال آب میان بافتی زیادی دارد از این رو برای خشک شدن نسبت به میوه های دیگری مانند سیب به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. علاوه بر نوع میوه باید به ضخامت برش های میوه ها و دمای دستگاه نیز دقت کرد، مدت زمان خشک شدن میوه با ضخامت آن رابطه مستقیم و با دمای دستگاه رابطه عکس دارد.

مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن صنعتی

 

جدول مدت زمان خشک شدن میوه ها در میوه خشک کن

 

برای خشک کردن انواع میوه مدت زمان خشک شدن بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت بسیاری تایم دقیق خشک شدن را محاسبه کرد تا کیفیت میوه خشک حفظ شود. همانطور که اشاره شد نحوه خشک کردن میوه در مدت زمان خشک کردن تاثیر به سزایی دارد و در روش های خانگی زمان خشک کردن میوه به نسبت بیشتر است. اغلب تولید کنندگان دستگاه های میوه خشک کن اطلاعاتی در مورد زمان و دمای لازم برای خشک کردن انواع میوه را به صورت جدول در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند که با بررسی آن ها می توان متوجه شد که زمان خشک کرد انواع میوه ها با هم متفاوت است. در زیر برای اطلاع پیدا کردن از مدت زمان لازم برای خشک شدن برخی از میوه ها جدولی طراحی شده که می تواند برای استفاده از دستگاه های میوه خشک کن مفید باشد:

نوع میوه وزن میوه (کیلوگرم) درجه حرارت (سانتی گراد) زمان لازم
آلو 15 40 – 50 6 ساعت
گیلاس 10 55 - 70 6 - 8 ساعت
زرد آلو 10 60 - 70 10 - 15 ساعت
سیب اسلایس شده حلقه ای 10 55 - 75 5 - 6 ساعت
موز حلقه ای 10 50 - 70 5 - 6 ساعت
گلابی 15 60 - 70 10 - 15 ساعت

حرارت چه ارتباطی با مدت زمان خشک شدن میوه ها دارد؟

 

دما یکی از مهم ترین موارد در خشک کردن میوه است که باید به آن دقت بسیاری شود و بهتر است قبل از خشک کردن میوه اطلاعاتی در مورد میزان دما و حرارت لازم داشت، زیرا حرارت لازم برای خشک کردن میوه ها با هم متفاوت است و بسته به میزان آب میوه باید حرارت مناسبی را برای خشک کردن انتخاب کرد. در واقع حرارت با زمان خشک کردن رابطه عکس دارد و هرچه حرارت برای خشک کردن بالاتر باشد به مدت زمان کمتری برای خشک کردن میوه نیاز است. با این تفاسیر هر چه حرارت بیشتری برای خشک کردن میوه ها در نظر بگیرید به زمان کوتاه تری برای خشک کردن نیاز دارید. البته دقت داشته باشید که نوع میوه تاثیر بسیاری در تعیین میزان حرارت و زمان برای خشک کردن میوه دارد به عنوان مثال میوه هایی که قند بالا دارند باید در دو مرحله خشک شوند از این رو ابتدا باید در دمای پایین قرار بگیرند سپس کم کم درجه حرارت آن ها را افزایش داد در صورتی که میوه های کم قند ابتدا باید در حرارت بالا قرار بگیرند و سپس به تدریج درجه حرارت آن ها کم شود. اما به طور کلی در اغلب موارد برای خشک کردن انواع میوه با افزایش حرارت میزان زمان خشک کردن کاهش پیدا می کند.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید