روش خشک كردن موز با دستگاه میوه خشک کن

استفاده از میوه های خشک امروزه بسیار متداول شده است و در مراسم هایی مانند شب چله، عید نوروز، جشن های تولد و ... می توان شاهد استفاده از انواع این میوه ها بود. این میوه ها علاوه بر ظاهری زیبا، به شما کمک می کنند در همه سال از انواع میوه ‌ها در پذیرایی خود بهره ببرید. بکردانه یکی از بهترین شرکت های تولید کننده میوه خشک کن در بازار کشور ایران است.

چطور با دستگاه میوه خشک کن موز خشک کنیم؟

در گذشته برای تهیه میوه های خشکی نظیر آلبالو، برگه زردآلو و ... از نور مستقیم آفتاب بهره گرفته می شد. این روش اگر چه کاملاً طبیعی محسوب می شود اما نیازمند صرف زمان طولانی برای تهیه میوه خشک است. همچنین بکارگیری این شیوه، فقط در ایام تابستان که هوا بسیار گرم است امکان پذیر بوده و در نتیجه تهیه میوه های خشکی مانند پرتغال و دیگر میوه های زمستانی با این شیوه غیر ممکن است. از این رو بشر با استفاده از دانش و تکنولوژی موفق به تولید ماشینی برای خشک کردن میوه ها شده است که در زمان کوتاهی قادر به خشک کردن میوه هاست، بدون اینکه آثاری از آلودگی های محیطی بر روی آنها باقی بماند. دستگاه میوه خشک کن نیمه صنعتی یکی از با کیفیت ترین دستگاه های تولید شده توسط مجموعه بکردانه است.

روش خشک كردن موز با دستگاه میوه خشک کن
موز یکی از میوه هایی است، که مصرف آنها به شکل خشک مورد علاقه بسیاری از افراد است. می دانیم که این میوه پر خاصیت چنانچه در معرض هوا قرار گیرد به سرعت تغییر رنگ داده و به اصطلاح سیاه می شود. پس استفاده از روش های سنتی برای خشک کردن این میوه نمی تواند به نتیجه مورد انتظار بیانجامد. لذا بهتر است با استفاده از دستگاه های میوه خشک کن و بالا بردن سرعت عمل در گرفتن آب موز، از بروز این فعل و انفعال جلوگیری کنیم تا میوه های خشک شده خوش رنگ و زیبا به نظر برسند.
برای خشک کردن موز با استفاده از دستگاه های مخصوص این کار، ابتدا باید موزها را برش دهیم. می توانیم موزها را حلقه حلقه کرده و یا به صورت مورب برش بدهیم. البته برخی از افراد موزها را به جهت طولی برش می دهند و اسلایس های بزرگ تری ایجاد می کنند. شکل برش دادن موزها تاثیری در نتیجه نخواهد داشت و افراد صرفاً با توجه به سلیقه خود می توانند یک شیوه را برگزینند.
برای جلوگیری از سیاه شدن موزها بهتر است آنها را در ظرفی که حاوی آب به همراه مقداری آبلیمو است قرار دهیم. می توان مقداری عسل نیز به محلول آب و آبلیمو اضافه کرد. بعد از خارج کردن برش های موز از داخل این محلول باید آنها را به طور منظم بر روی سینی دستگاه بچینیم به طوری که قطعات هیچ تماسی با یکدیگر نداشته باشند. با قرار دادن سینی در داخل دستگاه و سپری شدن زمان لازم، میوه های خشک آماده ذخیره سازی و مصرف خواهند بود.

روش خشک كردن موز با دستگاه میوه خشک کن

زمان خشک شدن موز در میوه خشک کن

یکی از سوالاتی که در آغاز کار خشک کردن میوه به ذهن می رسد این است که چقدر زمان برای خشک کردن موز لازم است. پاسخ این سوال وابسته به عوامل مختلفی است. به عنوان مثال اگر برش های موز بسیار نازک باشند، زمان لازم برای خشک شدن آنها کوتاهتر از زمانی است که اسلایس ها قطور باشند یا به شکل مکعبی خرد شده باشند. پس یکی از عوامل مهم در این مورد، ضخامت اسلایس های موز است. عامل تعیین کننده دیگر، حجم میوه قرار داده شده در دستگاه است. چنانچه از تمام ظرفیت دستگاه برای خشک کردن میوه استفاده شود، به زمان بیشتری برای خشک کردن آن ها احتیاج خواهیم داشت. درجه مشخص شده برای دستگاه نیز مؤلفه تأثیرگذار دیگری است که می تواند بازه زمانی را کوتاه و یا بلند کند. علاوه بر موارد فوق، سلیقه فردی نیز در زمان خشک شدن موز موثر است. برخی از افراد میوه ها را خیلی خشک می کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند میوه ها حالت تردی خود را حفظ نمایند. به همین دلیل زمان مورد نیاز این دو گروه نیز متفاوت خواهد بود.

زمان خشک شدن موز در میوه خشک کن
با توجه به مجموعه عوامل یاد شده می توان گفت که خشک کردن موز به طور متوسط به 24 ساعت زمان نیاز دارد. البته تاکید می کنیم که به طور متوسط؛ یعنی این بازه می تواند کمی طولانی تر و یا کوتاه تر نیز باشد و این بسته به شرایط اختصاصی هر فرد و تمایلات و علاقه مندی های وی است. لازم است بعد از روشن کردن دستگاه و منتقل کردن میوه های آماده شده به آن، در فواصل زمانی مشخص مثلا 6 یا 8 ساعت یکبار، میوه ها مورد بررسی قرار گیرند و میزان خشک شدن آنها رصد شود. تا در زمان دلخواه با خاموش کردن دستگاه، میوه های مورد نظر به دست آید. ماندن بیش از حد موزها در دستگاه باعث خشک شدن زیاد آنها خواهد شد و زود برداشتن میوه ها نیز نادرست است. چرا که میوه ها هنوز دارای مقادیری آب هستند و در معرض هوا دچار کپک زدگی خواهند شد. پس نمی توان یک زمان مشخص دقیق برای خشک شدن موز در دستگاه اعلام نمود و صرفاً یک بازه تقریبی در این مورد در دسترس قرار دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر برای خشک کردن موز و دیگر میوه‌ها، و همچنین تهیه دستگاه میوه خشک کن، به وبسایت شرکت بکردانه مراجعه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید