چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه

خشک کردن میوه ها راهکاری است که برای در دسترس بودن انواع میوه در تمام فصول سال ابداع شده است. با این روش می توان مانع از دور ریز میوه نیز شد. به این صورت که با خشک کردن میوه هایی که در حال حاضر تمایل به مصرف آنها نداریم، خوردن آنها را به زمان دیگری موکول کنیم. در این حالت هم از ویتامین های موجود در میوه های گوناگون بهره برده ایم و هم مانع از اتلاف منابع در اختیار شده ایم.
اما خشک کردن میوه ها همیشه کار خیلی راحتی نیست و برای به دست آوردن میوه های خشکی که ظاهر جذابی نیز داشته باشند، باید اصول و نکات این کار به دقت رعایت شود. به عنوان مثال برخی از میوه ها به دلیل داشتن آهن، در معرض هوا سیاه می شوند. شاید به نظر برسد که باید از خشک کردن این میوه ها صرف نظر کرد؛ اما چاره کار چیز دیگری است که در ادامه این نوشتار به آن خواهیم پرداخت. بکردانه یکی از بهترین شرکت های تولید کننده میوه خشک کن در بازار کشور ایران است.

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

چگونه موز را خشک کنیم که سیاه نشود؟

می دانیم که میوه هایی که دارای مقادیر قابل توجه آهن یا پتاسیم هستند، چنانچه در معرض هوا قرار بگیرند، با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و تغییر رنگ می دهند. این تغییر اگر چه تاثیری در خواص اصلی میوه ندارد، اما ظاهر آن را زشت می کند. لذا باید با استفاده از ترفندهای خاصی از بروز این حالت جلوگیری کرد.
برای اینکه موز را بدون سیاه شدن خشک کنیم باید از موزهای سفت، اما رسیده استفاده کنیم و بعد از اینکه آنها را به اندازه های یکسان برش دادیم، داخل محلول آب و آبلیمو قرار دهیم. می توانیم برای خوش طعم شدن میوه های خشک از طعم دهنده ها نیز استفاده کنیم. به عنوان مثال می توان مقداری عسل نیز به این محلول اضافه کرد. همچنین می توان از آب آناناس نیز برای این کار استفاده کرد. بعد از اینکه موزهای اسلایس شده درون یکی از محلول های فوق مدتی استراحت کرد، آنها را خارج کرده و در ظرف مورد نظر می چینیم و برای خشک کردن آماده می کنیم. فرقی نمی کند که بخواهیم موزها را با استفاده از دستگاه خشک کنیم و یا روش سنتی و استفاده از نور آفتاب؛ در هر صورت با آغشته کردن موزها با یکی از محلول هایی که اشاره کردیم، دیگر میوه ها دچار واکنش شیمیایی نمی شوند و رنگ آنها ثابت باقی خواهد ماند.

جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک

جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک

برای خشک کردن میوه می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که برخی سرعت بیشتری دارند و برخی به زمان بیشتری برای خشک کردن میوه نیازمند هستند. هر چه میوه ها سریع تر خشک شوند، کمتر در معرض هوا قرار می گیرند و تغییر رنگ کمتری را تجربه می کنند. دستگاه هایی که مخصوص خشک کردن میوه هستند، بیشترین سرعت را در انجام این فرآیند دارند و بکار بردن روش سنتی نیز طولانی ترین راهکار برای درست کردن میوه خشک است. لذا در صورتیکه بدون هر گونه تدبیری، فقط اقدام به خشک کردن میوه های ورقه شده شود، میوه هایی که زیر نور آفتاب خشک می شوند رنگ سیاه تری خواهند داشت. زیرا زمان طولانی در ارتباط با اکسیژن موجود در هوا بوده اند. از این رو بهتر است برای پیشگیری از بروز این اتفاق از روش هایی که برای خشک کردن موز ارائه شد، استفاده نمائیم. یعنی میوه ها را بعد از اینکه به ابعاد دلخواه برش دادیم، در محلول آب و آبلیمو و یا آب آناناس قرار دهیم. پس از اینکه میوه ها مدتی در این محلول باقی ماندند، آنها را خارج کرده و در سینی مورد نظر قرار می دهیم. باید دقت شود که میوه ها به صورت یک لایه در ظرف قرار بگیرند و هیچ گونه تماسی با هم نداشته باشند.

جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک
اگر بخواهیم میوه های خشک خوش رنگ و لعاب تری داشته باشیم، باید پس از خشک شدن، آنها را درون شهدی که از قبل آماده کرده ایم قرار دهیم. برای آماده سازی شهد باید در یک ظرف مقداری شکر و آب ریخته و روی حرارت قرار دهیم تا قوام پیدا کند. در این مرحله نشاسته ذرت را نیز به شهد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا 15 دقیقه حرارت ببینند. در این فرصت، قابلمه‌ ای را که در آن تا نیمه آب و یخ ریخته ایم، درون سینک قرار می دهیم. بعد از اتمام فرآیند آماده سازی شهد، شعله را خاموش کرده و ظرف را به سرعت داخل ظرف آب و یخ فرو می بریم. باید مراقب باشیم که آب سرد داخل شهد نشود. بعد از گذشت 5 دقیقه، شهد نهایی آماده شده است و می توانیم میوه ها را با استفاده از انبر داخل آن فرو کنیم و یا با استفاده از قلمو سطح میوه ها را به شهد آغشته کنیم. با خشک شدن شهد، میوه های خشک زیبا و براق آماده مصرف خواهند بود.
اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای میوه خشک کنید، می‌توانید دستگاه‌ های به روز و با کیفیت تولید شرکت بکردانه را تهیه کنید. همچنین اگر می‌ خواهید با روش های سنتی به خشک کردن میوه بپردازید، بکردانه با ارائه مطالب مفید، همراه شماست.

تولید دستگاه میوه خشک کن توسط بکردانه

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سؤالات متداول چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه

آیا آغشته کردن میوه به آب لیمو یا آب آناناس باعث تغییر مزه آن نمی شود؟
جای نگرانی نیست. این کار تنها برای چند لحظه اتفاق می افتد و پیش از آن که میوه مزه آن عصاره را بگیرد، آن را خارج می کنیم.
آیا دستگاه میوه خشک کن بکردانه از سیاه شدن میوه جلوگیری می کند؟
بله کاملاً. دستگاه میوه خشک کن بکردانه به دلیل افزایش سرعت فرایند خشک شدن میوه ها، فرصت واکنش شیمیایی و سیاه شدن را به میوه نی دهد و به همین دلیل میوه های خشکی که با این روش به دست می آیند، به هیچ عنوان سیاه نمی شوند.