کنجاله دستگاه روغن گیری چیپسی یا فتیله ای

کنجاله به باقیمانده هر چیزی می گویند که بعد از کوفته شدن، فشردن و آب یا روغن دانه هایی مانند انار، کرچک، انگور، بادام، کنجد به جای می ماند. در همین راستا در نظر داشته باشید که تفاله با کنجاله  تفاوت دارد و به باقیمانده برنج، نیشکر، سبوس و چقندر تفاله می گویند.
در این مطلب از بکردانه قصد داریم در مورد دو نوع کنجاله دستگاه روغن گیری صحبت کنیم و خصوصیات کنجاله چیپسی و فیتیله ای را برای شما توضیح دهیم.

 

انواع کنجاله دستگاه روغن گیری

همانطور که پیش تر گفتیم در ایران دستگاه های روغن گیری از نظر کلاس انجام عملیات روغن گیری به دو دسته تقسیم میشود که در ادامه این دو دسته را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

 

دستگاه روغن گیری کنجاله چیپسی

تکنولوژی ساخت دستگاه روغن گیری کنجاله چیپسی به صورتی بوده است که پرس در طول ماردون انجام می شود، بنا بر این ما شاهد این هستیم که طول ماردون بلند و قطر آن پایین است. مزیت این دستگاه این می باشد که باعث افزایش طول عمر ماردون و فشار وارده را در طول این قطعه توزیع می کند. همانطور که از اسم این نوع کنجاله پیداست شکل آن ها به صورت ورقه و به اصطلاح چیپس می باشد. این دستگاه ها طریقه استفاده و کارکردن بسیار راحتی دارد، اما در عوض درصد روغن گیری در آن ها کمتر از نمونه های فیتیله ای است. از طرفی میزان لرد و ناخالصی بیشتری را نیز وارد روغن نهایی می کنند که در حدود 4 تا 8 درصد می باشد.

 کنجاله چیپسی سویا

دستگاه روغن گیری کنجاله فیتیله ای

تکنولوژی ساخت دستگاه هایی که کنجاله را به صورت فیتیله ای (استوانه ای) بیرون می دهند به این صورت می باشد که کل پرس در انتهای ماردون انجام می شود و به  همین دلیل طول ماردون کوتاه و قطر سر آن زیاد است. همین موضوع باعث شده است که انتهای ماردون در معرض فشار بیشتری باشد و همین تنش را در این قسمت بالا برده که در نتیجه عمر ماردون به این صورت کاهش می یابد.  به این دستگاه ها دستگاه های کنجاله مدادی نیز می گویند و بازده روغن این دستگاه نسبت به دستگاه روغن کشی کنجاله چیپسی بیشتر است و از طرف لرد و ناخالصی بسیار کمتری از دستگاه های چیپسی دارند. البته باید در نظر داشته باشید که کارکردن با این دستگاه ها سخت است و باید آموزش هایی در این خصوص ببینید.

 کنجاله فیتیله ای

کنجاله دستگاه روغن گیری چه کاربردی دارد؟

کنجاله ها دارای مقادیر زیادی پروتئین و انرژی هستند و همین باعث شده است که امروزه به عنوان یک منبع غنی مفید برای استفاده در خوراک و دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد. البته در نظر داشته باشید که کنجاله همه دانه ها خوراکی نبوده و به عنوان مثال کنجاله به دست آمده از دانه های کرچک برای خوردن سمی می باشد و تنها از آن به عنوان کود استفاده می گردد.
کنجاله قبل از این که به فروش برسند به قطعات کوچکتر خرد می شوند یا آن ها را آرد می کنند تا برای حمل و نقل راحتتر باشد و فضای کمتر را اشغال کند.
کنجاله کنجد، مغز گردو، نارگیل، آفتابگردان و... برای مصارف مختلفی به کار برده می شود و دارای خواص بسیار زیادی هستند. به عنوان مثال از کنجاله آفتابگردان و کنجد به عنوان خوراک دام، آبزیان وطیور مورد استفاده قرار می گیرد. در میان این کنجاله ها مقوی ترین محصول، کنجاله کنجد می باشد که دارای 25 تا 30 درصد پروتئین با قدرت جذب بالا و 12 تا 6 درصد چربی و سایر مواد مورد نیاز برای رشد دام، طیور و آبزیان است.

برای خرید دستگاه آسیاب به قسمت محصولات و دستگاه ها مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها  
اسعدی
دستگاه روغنگیر کنجاله چیپسی بخریم یا مدادی ؟
ادمین
به نقل از اسعدی:
دستگاه روغنگیر کنجاله چیپسی بخریم یا مدادی ؟

اگر که میخواهید عمر دستگاهتون زیاد باشه و درصد روغنگیریتون عالی باشه و به صورت تخصصی کار بکنید و دوست دارید لرد روغنی که خارج میشه از دستگاه کم باشه دستگاه کنجاله مدادی بخرید. ولی اگر دوست داری خیلی راحت تر کار بکنی و کنجاله خروجیت رو بهتر ازت بخرن دستگاه کنجاله چیپسی بخر
نظرات خود را با ما در میان بگذارید