فواید و عوارض جانبی خوردن میوه خشک در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری نقش بسزایی در سلامت مادر وجنین دارد از این رو استفاده از مواد غذایی و مکمل های با کیفیت و ارگانیک بسیار حائز اهمیت است. یکی از سوالاتی که ممکن است برای مادران باردار پیش بیاید این است که آیا مصرف میوه خشک در دوران بارداری منعی دارد یا نه؟
میوه های خشک به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین های لازم می تواند به عنوان یکی از مکمل های غذایی در دوران بارداری مصرف شود. میوه های خشک منبع فیبر، املاح معدنی و آهن است. میوه های خشک نسبت به میوه های تازه دارای کالری بیشتری هستند این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می شود از این محصولات در دوران بارداری به صورت افراطی استفاده نشود چرا که ممکن است باعث اضافه وزن شود.
نکته مهمی که در رابطه با استفاده از میوه های خشکی در بازار وجود دارد این است که باید از سلامت و طبیعی بودن این محصولات بخصوص برای استفاده مادران باردار مطمئن باشید. بسیاری از میوه های خشکی که در بازار وجود دارند دارای قند های افزودنی هستند. مصرف قند های افزودنی برای مادران باردار مضر است و موجب اضافه وزن آن ها می شود و حتی ممکن است آن ها را به دیابت دوران بارداری نیز مبتلا کند. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه میوه خشک کن با کارشناسان بکردانه ارتباط برقرار نمایید.

فواید خوردن میوه خشک در بارداری

فواید خوردن میوه خشک در بارداری

استفاده از میوه های خشک در دوران بارداری نه تنها برای جنین بلکه برای مادر نیز دارای فوایدی است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
• میوه خشک منبع غنی از فیبر است
تغییرات هورمونی که در دوران بارداری برای بدن مادر اتفاق می افتد می تواند او را دچار مشکلاتی مانند یبوست کند. فیبر برای کارکرد صحیح دستگاه گوارش لازم است و مصرف میوه خای خشک می تواند باعث کاهش یبوست در این دوران شود.
• میوه خشک، سرشار از آهن است
زنان باردار در طول دوران بارداری برای رفع کم خونی مجبورند از قرص های کم خونی و قرص آهن استفاده کنند. میزان مصرف این قرص بسته به تشخیص پزشک و حدودا 27 میلی گرم در روز است. میوه های خشک سرشار از آهن هستند که باعث می شوند نیاز مادر و جنین به آهن تا حدودی برطرف شود.
• میوه خشک منبع غنی ویتامین و املاح معدنی است.
انواع میوه خشک دارای موا معدنی و املاحی هستند که اگر به درستی و در مقدار مناسب مصرف شوند می توانند نیاز مادر و جنین را به این املاح برطرف نمایند. پتاسیمی که در میوه های خشک وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قند خون داشته باشد. قند های طبیعی که در میوه های خشک وجود دارند به راحتی جذب می شوند و می توانند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده سلول های بدن قرار گیرند.

benefits and side effects of eating dried fruit during pregnancy4

عوارض جانبی میوه خشک در بارداری

در رابطه با عوارض میوه های خشک در دوران بارداری باید به این نکته توجه کرد که استفاده از میوه های خشک فقط در صورتی که بیش از حد و به صورت افراطی مصرف شوند ممکن است مشکلاتی را به وجود آورند. این مشکلات عبارتند از:
• میوه های خشک در صورت استفاده زیاد و دارا بودن قند های افزودنی باعث اضافه وزن می شوند.
• مصرف بی رویه میوه خشک باعث مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و گاز معده می شود.
• قند طبیعی میوه (فروکتوز) به مروز باعث پوسیدگی دندان می شود به همین دلیل بعد از مصرف باید دندان ها با دقت تمیز شوند.
• برخی از افراد ممکن است به خوردن میوه های خشک حساسیت نشان دهند.
در دوران بارداری در مصرف میوه های خشک به موارد زیر توجه کنید:
• بهتر است که میوه های خشک مورد استفاده را از فروشگاه های معتبر و ارائه دهندگان مورد اطمینان تهیه کنید. اگر در خانه از دستگاه های میوه خشک کن دارید بهتر است خودتان به خشک کردن میوه اقدام نمایید تا از سلامت آن به طور کامل مطمئن شوید.
• درخرید میوه های خشک به این موضوع توجه کنید که محصول خریداری شده فاقد قند افزودنی باشد.
• میوه های خشک نباید دارای مواد نگهدارنده باشد. برخی از افزودنی ها و نگهدارنده ها دارای موادی هستند که موجب آلرژی و مشکلات تنفسی می شوند.
• خرید میوه های خشک را به صورت تازه و از فروشگا های معتبر تهیه کنید.
• نگهداری میوه های خشک باید در یک ظرف تمیز و در یخچال باشد تا از فاسد و خراب شدن آنها جلوگیری شود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید