روش تشخیص روغن پالم و عوارض مصرف پالم

روغن پالم که به  آن روغن نخل هم می گویند یک نمونه از روغن های گیاهی است که از مغز میوه نخل استخراج می شود. این روغن به عنوان یکی از مواد رایج برای پخت و پز در افریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین در سایر نقاط دنیا برای کاهش هزینه ها از روغن پالم تصفیه شده برای سرخ کردن نیز استفاده می شود. یکی دیگر از استفاده های این روغن که به تازگی در جهان باب شده است به کارگیری آن به عنوان سوخت گیاهی است که همین بالا رفتن سطح تقاضا باعث شده که افزایش قیمت آن نیز شده است. مالزی بزرگترین کشور تولید کننده روغن پالم یا نخل در جهان است، به طوری که این نمونه نخل در خیابان های این شهر به وفور دیده می شود.

 روغن پالم تصفیه شده

چرا استفاده از روغن پالم می تواند خطرناک باشد؟

این روغن مانند همه روغن های گیاهی فاقد کلسترول است، اما مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDL را افزایش می دهد و همین باعث می شود خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش پیدا کند. مطالعاتی که در سال 2009 روی این موضوع انجام شده نشان می دهد که روغن پالم  به دلیل دارا بودن چربی های ترانس برای افرادی که سطح LDL آن ها بالاست گزینه مناسبی نیست. از طرفی روغن پالم  به جز مضراتی که برای بدن دارد، در دهه اخیر باعث نگرانی فعالان محیط زیست شده است، چرا که بالا رفتن سطح استفاده از این روغن ها باعث شده است که سرمایه گذاری روی این صنعت بیشتر شود و از طرفی جنگل های انبوه مالزی را برای کشت روغن پالم از بین ببرند.

عوارض و مضرات مصرف روغن پالم

همانطور که در قسمت بالا گفتیم روغن پالم باعث بالا رفتن سطح کلسترول و افزایش چربی می شود و اسید های چرب با ضریب اشباع بالا در این روغن باعث می شود که فرد در طولانی مدت دچار ایجاد رسوب و گرفتگی در عروق و رگ ها شود. مقدار اسید چرب اشباع شده در روغن های پالم در حد 50 درصد می باشد و این در صورتی است که روغن های مورد استفاده در برنامه غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد باشد.  از طرفی سود جویی برخی افراد در صنعت لبنیات باعث شده است که از روغن پالم برای تولید محصولات لبنی پر چرب استفاده شود؛ به همین دلیل پیشنهاد بکردانه به شما این است که به جای استفاده از شیر و سایر لبنیات پر چرب از محصولات با چربی زیر 2.5 درصد استفاده کنید.
با وجود این مضرات باز هم روغن پالم پر مصرف می باشد، دلیل پر استفاده بودن این روغن ارزان بودن روغن پالم نسبت به روغن سویا، آفتابگردان، کنجد و ذرت است و از آنجایی که در اکثر جوامعی که از روغن پالم استفاده می کنند به اصطلاح از کشور های جهان سوم هستند و در زمان خرید اولویت آن ها ارزان قیمت بودن است؛ همین باعث شده که همچنان شاهد مصرف این نوع روغن در بازار باشیم. 

روغن پالم خالص

روش تشخیص روغن پالم

یکی از روش های تشخیص روغن پالم این است در زمان خرید به قیمت آن توجه کنید؛ همانطور که گفتیم روغن پالم نسبت به سایر روغن های گیاهی قیمت ارزان تری دارد. البته در نظر داشته باشید که این روش همیشه پاسخگو نیست و فقط با افزایش قیمت به راحتی می توانند ما را گول بزنند!
روش دوم که راه حل مطمئن تری برای تشخیص روغن پالم می باشد به این صورت است که کمی از روغن را درون یک لیوان شیشه ای می ریزیم و آن را در یخچال و دمای زیر 10 درجه سانتی گراد نگهداری می کنیم. بعد از چند دقیقه در صورتیکه مشاهده کردید روغن به  صورت مات درآمده است، باید بدانید که این روغن پالم است. از طرفی شاید دیده باشید که برخی از کارخانه ها برای این که مات بودن روغن مشخص نشود از شیشه های مات برای نگهداری و عرضه روغن به مشتری استفاده می کنند.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید