مضرات روغن رازیانه

مضرات روغن رازیانه شامل موارد بسیار محدودی است که در مقابل فواید روغن و گیاه رازیانه، اصلاً قابل توجه نیست. رازیانه یکی از گیاهان بومی سواحل مدیترانه است که در آشپزی این منطقه هم بسیار به آن توجه می‌شود که بیشتر به خاطر بوی مطبوع رازیانه می‌باشد. علاوه بر آشپزی مدیترانه‌ای که استفاده زیادی از رازیانه را توصیه می‌کند، طب سنتی هم فواید بسیاری برای استفاده از رازیانه و روغن آن بر شمرده است. یکی از مضرات روغن رازیانه که در شاخه‌های مختلف طب سنتی به آن اشاره شده است، سمی بودن روغن رازیانه می‌باشد. یعنی روغن رازیانه نباید به صورت خوراکی استفاده شود. البته این مورد که جز مضرات روغن رازیانه از آن یاد می‌شود بین تمام طرفداران طب سنتی قطعیت ندارد زیرا بسیاری برای تسکین درد گلو و مشکلات دستگاه گوارش، خوردن چند قطره روغن رازیانه را همراه آب، تجویز می‌کنند. پیشنهاد ما هم این است که پیش از استفاده رازیانه حتماً با پزشک یا داروساز، مشورت کنید. گفتیم که رازیانه گیاهی شبیه به بومادران است یعنی مانند بوته‌ای از گل می‌روید که دانه‌های گل آن مهم‌ترین قسمت رازیانه می‌باشند. برای بدست آوردن روغن رازیانه، بذر این گیاه تبخیر و سپس تقطیر می‌شود. نام علمی گیاه رازیانه Foeniculum vulgare است. درست است که از رازیانه در بسیاری از غذا‌های کشور‌های مدیترانه‌ای استفاده می‌شود ولی به دلیل خواص فراوان رازیانه، این گیاه برای تهیه و ساخت دارو‌های گیاهی و ارگانیک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه رازیانه در طبیعت شبیه به بوته‌ای از گل مشاهده می‌شود و دارای پیازی سفید رنگ است. در بسیاری از کشور‌ها حتی از پیاز و ساقه رازیانه برای آشپزی استفاده می‌شود ولی در کشور ما تنها دانه‌های رازیانه برای روغن گیری یا موارد دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفتیم این دانه گیاهی دارای خواص بسیاری است که در پزشکی کهن و طب سنتی و اسلامی اهمیت خاصی دارد. با ادامه این مطلب همراه باشید تا خواص بیشتری از رازیانه نام ببریم. این روزها بسیاری از افراد برای چربی زدایی دانه رازیانه از دستگاه روغن گیری خانگی دستی استفاده می کنند.

مضرات روغن رازیانه

روغن رازیانه برای لک صورت

روغن رازیانه برای لک صورت یا بهتر بگوییم برای درمان لک‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته خواصی که روغن رازیانه برای پوست و مو دارد فقط محدود به روغن رازیانه برای لک صورت نیست و لیست بلند بالایی را در بر می‌گیرد. ولی قبل از اینکه از فواید روغن رازیانه برای پوست و مو نام ببریم، توصیه می‌کنیم پیش از استعمال این روغن، چند قطره از آن را روی کتف یا شانه خود امتحان کنید و مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید. دانه رازیانه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث بروز چین و چروک روی پوست می‌شوند که در زندگی امروز، آلودگی‌های مختلف محیطی، رادیکال‌های آزاد در بدن را نیز افزایش داده و به نوعی باعث پیری زودرس می‌شوند. این موضوع مخصوصاً بر زیبایی و سلامت پوست صورت تأثیر می‌گذارد. حالا یکی از مواد مهمی که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می برد، آنتی اکسیدان است. روغن رازیانه هم که از عصاره دانه‌های آن گرفته شده، منبعی مهم و سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد. می‌توانید قبل از خواب چند قطره از روغن رازیانه را با پنبه‌ای استریل روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح روز بعد، به همان شکل باقی بماند و سپس با یک شوینده مناسب، پوست را تمیز کنید. توجه داشته باشید که این کار را برای مدتی باید انجام دهید تا تأثیر آن را مشاهده نمایید. از طرفی غیر از جوانسازی پوست، روغن رازیانه روشن کننده پوست نیز می‌باشد برای همین می‌توانید روغن رازیانه برای لک صورت به کار ببرید. قسمت‌هایی از پوست که دچار لک شده‌اند با چند قطره روغن رازیانه ماساژ بدهید، به مرور خواص این روغن باعث روشن شدن ناحیه مورد نظر می‌شود و تا حدی لک را از بین خواهد برد.

روغن رازیانه برای لک صورت

خواص روغن رازیانه برای لک صورت

خواص روغن رازیانه برای لک صورت و به طور کلی تاثیراتی که بر پوست صورت و پوست سر دارد، بیشتر به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. علاوه بر خواص روغن رازیانه برای لک صورت که به دلیل آنتی اکسیدان‌ها، پوست را روشن می‌کند، می‌توانیم خواص دیگری را برای آن روغن نام ببریم، برای مثال، روغن رازیانه دارای خاصیتی شبیه به آنتی بیوتیک‌ها است، برای همین برای درمان قارچ به‌ خصوص قارچی که در پوست سر وجود دارد، می‌توان از روغن رازیانه استفاده کرد. همچنین ماساژ دادن پوست سر با این روغن باعث از بین رفتن شوره سر نیز می‌شود. از دیگر خواص روغن رازیانه برای لک صورت می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که گاهی لک صورت به خاطر جای زخم‌ها ایجاد می‌شود، اگر زخمی که بر روی پوست ایجاد شده، تازه باشد، می‌توانید با استعمال روغن رازیانه در ناحیه مورد نظر، زخم را ضدعفونی کنید. با انجام این کار، جای زخم یا اصطلاحاً اسکار باقی نمی‌ماند. حالا اگر جای زخم کهنه باشد ممکن است باعث وجود لک روی پوست شود که از خواص روغن رازیانه برای لک صورت می‌توانید استفاده کنید. قبل از خواب چند قطره روغن را با دستان تمیز، روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید. یکی دیگر از فوایدی که روغن رازیانه برای پوست دارد این است که این روغن، چربی اضافه پوست را می‌گیرد و برای همین با استفاده از آن به مرور، پوست تمیز‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. گاهی اوقات ضخیم بودن مو‌های زائد باعث می‌شود که رنگ پوست تیره به نظر برسد. روغن رازیانه به این مشکل هم کمک می‌کند. ابتدا مو‌ها را با وسیله‌ای مانند موچین یا وکس، از ریشه بردارید و جای آن را با روغن رازیانه ماساژ بدهید. تکرار این عمل بعد از ۱۲ ماه باعث کاهش قابل توجه مو‌های زائد می‌شود.

 خواص روغن رازیانه برای لک صورت

روغن رازیانه برای سفیدی پوست

روغن رازیانه برای سفیدی پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در همین مطلب درباره خواص روغن رازیانه که باعث روشن شدن پوست می‌شود، مواردی را نام بردیم. یکی از مهم‌ترین خصوصیت روغن رازیانه برای سفیدی پوست این است که رازیانه میزان چربی ترشح شده در پوست‌های چرب را کنترل می‌کند. وقتی پوست‌ بیش از اندازه چربی ترشح کند، در نتیجه سطح پوست همیشه چسبنده خواهد بود و این چربی، زیبایی و نشاط را می‌گیرد. در ضمن اگر افرادی که پوست چرب دارند از مواد آرایشی استفاده کنند، مشکل چند برابری خواهند داشت زیرا چربی پوست با چربی آن مواد مخلوط شده و ظاهر نازیبایی به پوست می‌دهد. برای همین استفاده از روغن رازیانه برای سفیدی پوست در اینجا کاربرد خواهد داشت و با پاک کردن پوست و تنظیم چربی، آن را تا چند درجه روشن‌تر خواهد کرد.

خواص روغن رازیانه برای دور چشم

خواص روغن رازیانه برای دور چشم بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که روغن رازیانه می‌تواند تا حدی زیادی چربی پوست را تنظیم کند از طرفی با کاهش آبی که زیر پوست اطراف چشم‌ها جمع شده است، به از بین بردن پف زیر چشم کمک می‌کند. همچنین خواص روغن رازیانه برای دور چشم به دلیل این است که روغن رازیانه می‌تواند تیرگی زیر چشم‌ها را تا چند درجه روشن‌تر کند. برای همین می‌توانید چند قطره از روغن رازیانه را شب قبل از خواب در اطراف چشم‌ها ماساژ بدهید. توجه داشته باشید که پوست اطراف چشم بسیار حساس و نازک است و قبل از استعمال روغن حتماً مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. یکی دیگر از خواص روغن رازیانه برای دور چشم این است، باعث جوانسازی شده و از بوجود آمدن چروک‌های جدید پیشگیری می‌کند.

روغن رازیانه برای واژن

روغن رازیانه برای واژن گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین خواصی که روغن رازیانه دارد این است که استفاده از آن هورمون زنانه را بالا‌تر می‌برد. برخی از خانم‌ها در طول دوران زندگی خود مخصوصاً در سنی که یائسه می‌شوند مخاط عادی در لوله رحم را از دست می‌دهند و از روغن رازیانه برای واژن استفاده می‌کنند تا این خشکی بر طرف بشود. روغن رازیانه برای واژن می‌تواند به این صورت باشد که با یک قطره چکان با احتیاط چند قطره روغن به واژن تزریق شود. حتماً قبل از انجام این کار با متخصص زنان مشورت کنید. همچنین ماساژ ناحیه لگن و کمر با این روغن هم به بهبود وضعیت و عمل‌کرد رحم کمک می‌کند.

برای مشاهده سایر محصولات بکردانه از جمله دستگاه روغن گیری به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید