تشخیص روغن خوراکی خالص و ناخالص

حتما شما هم شنیدید یا دیده‌اید که با گران شدن ارز و کالاهای موجود، انواع تقلبیشان هم زیاد شده است! روغن‌های خوراکی هم از این موضوع بی‌نصیب نیستند و انواع تقلبی و ناخالصشان وارد بازار شده که روزانه تعداد زیادی از آن‌ها هم خریداری می‌شود. ولی شنیدن کی بُوَد مانند دیدن؟ امروزه که اخبار راست و دروغ، زیاد منتشر می‌شود و نمی‌دانیم به کدام یکی اعتماد کنیم و به کدام اعتماد نکنیم! قصد ما این است که در این مقاله از بکردانه، روش‌های تشخیص روغن خالص از ناخالص را برایتان توضیح دهیم که بتوانید تا حدودی آن‌ها تشخیص دهید و فقط به شنیده‌ها اکتفا نکنید. به خصوص اگر قصد خرید روغن زیتون یا کنجد را داشته باشید، حتما با خودتان می‌گویید، حالا که بیشتر هزینه می‌کنم، از کجا بفهمم روغنی که می‌خرم اصل است یا تقلبی؟

برای خرید انواع دستگاه های روغن گیری و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به سایت بکردانه مراجعه نمایید و یا با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

راهکار های تشخیص قطعی روغن خالص از ناخالص

تشخیص قطعی روغن خالص از ناخالص کار ساده‌ای نیست و اگر می‌خواهید 100% نسبت به اصل بودن آن مطمئن شوید، باید به آزمایشگاه‌های مخصوص بروید و در آنجا تستش کنید. ولی راهکارهایی هم هست که می‌تواند به شما در شناخت روغن اصل کمک کند:

  • اعتماد به فروشنده: فرضا شما از فروشنده‌ای روغن می‌خرید که از قبل، نسبت به آن شناخت داشتید و مطمئن هستید که فردی با وجدان و مورد اعتماد است یا تعریف این شخص را از افراد مورد اعتمادی شنیده‌اید و می‌دانید روغنی که به شما می‌فروشد اصل و خالص است، در این صورت با خیال راحت‌تری اقدام به خرید می‌کنید.
  • قیمت فروش روغن: مثلا می‌خواهید اقدام به خرید روغن کنجد کنید و می‌دانید که این روغن به خاطر یک سری دلایل، مثل وارداتی بودن کنجد، قیمت بالایی مثلا حدود 100 تا 120 هزار تومان دارد. موقع خرید در فروشگاه اگر به روغنی برخوردید که قیمتش خیلی کمتر از این مقدار بود (مثلا حدود 50-60 هزار تومان) باید نسبت به آن تردید کنید البته قابل توجه است که این روش در همه‌ی شرایط و موارد راهکار درستی نیست. خب مسلم است که وقتی روغنی مثل کنجد، ارزانتر از قیمت یک کیلو دانه‌ی آن فروخته شود، باید به خالص بودنش شک کرد! چرا که اگر در تهیه‌ی روغن، واقعا از کنجد مرغوب و درجه یک استفاده شده باشد، علاوه بر هزینه‌ی خرید دانه‌ی آن، هزینه‌های دیگری مثل فرایند روغن‌گیری و مراحل فراوری هم لحاظ می‌شود.
  • بوی روغن هم می تونه مشخص کننده اصل بودن یا نبودن آن باشه.

راهکار های تشخیص قطعی روغن خالص از ناخالص 

چگونه قیمت روغن ناخالص نسبت به نوع خالص و اصل آن، ارزان‌تر است

با وجود این که در بازار، روغن‌های گران‌قیمتی مثل کنجد، نارگیل، زیتون، بادام و... وجود دارد، ولی از طرفی هم روغن‌های ارزان مثل کلزا، سویا و... به وفور دیده می‌شود و یکی از نمونه‌های رایج تقلب کردن در تهیه‌ی روغن، جایگزین یا مخلوط کردن روغن ارزان قیمت با روغن‌های گران‌تر است مثلا روغن زیتون را با مقداری روغن کلزا مخلوط کرده و به عنوان روغن ناب زیتون می‌فروشند. در نهایت باید بگوییم که همیشه و در هر شرایطی افراد سودجویی حضور دارند که به دنبال سود بیشتر هستند و این خود ما هستیم که با در نظر گرفتن حداقل‌ترین روش‌ها می‌توانیم جنس اصل و مرغوب را خریداری کنیم. 

  

نظرات خود را با ما در میان بگذارید