آزمایشگاه روغن (آزمایش روغن از دروغ تا واقعیت)

اگر تصمیم به خرید روغن دارید و در اصل یا تقلبی بودن آن شک دارید و نمی دانید که چطور می توانید اصل بودن یک روغن را بسنجید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. تیم تحقیقاتی بکردانه در این مقاله به یک آزمایشگاه روغن رفته است تا اطلاعاتی از دروغ تا واقعیت در رابطه با اصل و تقلبی بودن روغن ها را در اختیار شما قرار دهد. پس تا پایان این نوشتار با تیم بکردانه همراه باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت دستگاه ارده گیر می توانید با کارشناسان ما در بکردانه در ارتباط باشید.

راه های تشخیص اصالت در آزمایشگاه روغن

در آزمایشگاه روغن به دو صورت روغنی که به آزمایشگاه آورده می شود را مورد بررسی قرار می دهند.

  • سنجش خلوص: در ابتدا در مرحله اول ورود روغن به آزمایشگاه، میزان خلوص روغن و اسیدهای چرب موجود در آن را مورد بررسی قرار می دهند. در ابتدا نوع روغن به کمک دستگاه جی سی مشخص می شود. بعد از اینکه مشخص شد آیا این روغن کنجد، زیتون، سویا یا چه نوع روغنی است. با دستگاه های مخصوص میزان خلوص روغن را تعیین می کنند. این فرایند 3 الی 4 روز در آزمایشگاه زمان می برد.
  • سنجش کیفیت: مرحله بعدی سنجش کیفیت است. در این مرحله میزان پروکسید، اسیدیته، عدد صابونی، عدد یدی، رطوبت و موارد دیگری که به واسطه بررسی آن ها کیفیت روغن هرچه بیشتر مشخص می شود، اندازه گیری می شود که ما به واسطه این نتایج می توانیم تشخیص دهیم که کیفیت و ماندگاری این روغن چقدر است. این فرایند 3 الی 4 روز در آزمایشگاه زمان می برد.

به عنوان مثال روغن هایی که بوی بدی می دهند به این علت است که زمانی که روغن برای مدت زمان زیادی مانده باشد میزان پروکسید در آن افزایش پیدا می کند و افزایش میزان پروکسید، اسیدیته موجود در روغن را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع باعث بو گرفتن روغن می شود. و با اندازه گیری ها می توان تشخیص داد که این روغن رو به فساد رفته است.

 


آزمایشگاه روغن معتبر

به قطع آزمایشگاه های فراوانی در سطح شهر محل زندگی شما وجود دارند که می توانید برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن روغن مصرفی خود به آن ها مراجعه کنید اما مد نظر داشته باشید که یک آزمایشگاه حرفه ای دارای تجهیزات و امکاناتی است که در زیر به مروری بر آن ها خواهیم پرداخت.
در آزمایشگاه های تخصصی و معتبر عموما اصالت عسل، خاک شناسی، آزمایش سنجش میزان سلامت و کیفیت تمام مواد خوراکی، حتی تشخیص بیماری های دام و طیور و حیوانات و ... مورد بررسی قرار می گیرد. در این نوع از آزمایشگاه ها دستگاه هایی برای اندازه گیری میزان پروتئین موجود در مواد غذایی وجود دارد که بیشتر کارخانه های تولید لبنیات برای تشخیص میزان پروتئین موجود در پنیر، ماست و لبنیات تولیدی کارخانه خود به این بخش از آزمایشگاه ها مراجعه می کنند. همچنین جدول های ارزش غذایی که بر روی بعضی از مواد غذایی چاپ می شود حتما باید توسط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. در واقع تولید کننده میزانی از مواد غذایی که در حال تولید آن است را به این آزمایشگاه ها می دهد و بعد از آزمایش های مورد قبول جدول ارزش غذایی آن محصول توسط آزمایشگاه تهیه می شود که تولیدکننده در صورت لزوم می تواند آن را بر روی بسته بندی چاپ کند.

آزمایشگاه روغن معتبر

دستگاه های موجود در آزمایشگاه روغن معتبر

در آزمایشگاه های معتبر دستگاه های حرفه ای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. برای گرفتن اسیدهای چرب از دستگاه JCFID استفاده می شود که به واسطه آن می توان اسیدهای چرب تمام روغن ها را استخراج کرد و سپس آن ها را با پروفایل هایشان چک می کنند. برای بررسی کیفیت و اصل و تقلبی بودن روغن ها جدای از معیار و استاندارد جهانی که آزمایشگاه ها بر آن تکیه می کنند بلکه آزمایشگاه های معتبر برای تضمین نتایج خود یک نمونه اصل از روغنی که برای بررسی برای آن ها آورده اند را با اصول صحیح استخراج می کنند تا با مقایسه بتوانند صد در صد اصل یا تقلبی بودن روغن را تشخیص دهند.
شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمایشگاه روغن و از دروغ تا واقعیت تشخیص اصالت یک روغن می توانید با کارشناسان ما در بکردانه در تماس باشید و قبل از خرید مشاوره رایگان دریافت کنید و خریدی آسوده را تجربه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید