طریقه استفاده از میوه خشک کن

میوه ها را هم می توان به صورت تازه میل کرد هم به صورت خشک شده و ترد. میوه ی خشک یا چیپس میوه یکی از تنقلات خوشمزه و سالم است که می توانید به صورت میان وعده از آن استفاده کنید. همچنین می توان در مهمانی ها به صورت پذیرایی از آن بهره برد. حتی افرادی هم که میوه تازه مصرف نمی کنند، از نوع خشک آن استقبال می کنند. به دلیل اینکه خشک کردن میوه به روش سنتی و در برابر نور خورشید، امکان وجود آلودگی های محیطی و گرد و خاک را در میوه افزایش می دهد، افراد به سمت میوه هایی که به روش های صنعتی خشک می شوند، روی آورده اند. اما خرید میوه خشک آماده چندان مقرون به صرفه هم نیست و قیمت نسبتا بالایی دارد. اما اگر به جنبه کسب درآمد و داشتن میوه های خشک سالم و ارگانیک اهمیت دهید می توانید با خرید یک دستگاه میوه خشک کن خانگی به راحتی در تولید میوه ی خشک خودکفا شوید واز میوه های خشک تولیدی خود لذت ببرید. در این مقاله از بکردانه اطلاعاتی درباره میوه خشک و دستگاه های میوه خشک کن به شما عزیزان عرضه می داریم.

چرا باید از میوه خشک کن استفاده کرد؟

یکی از دلایل مهم برای استفاده از دستگاه میوه خشک کن این است که می توان از میوه ها به مدت طولانی تری نسبت به میوه های خشک نشده و تازه استفاده کرد. در هر ماده ی خوراکی بین 2 تا 96 درصد آب وجود دارد. وجود آب در میان بافت میوه های تازه باعث می شود باکتری ها و قارچ ها در آن به سرعت رشد کنند و به زودی خراب شوند و کپک بزنند. اما با خشک کردن میوه باعث می شویم تا آنها عمر طولانی تری داشته باشند و مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند. توجه داشته باشید که با خشک کردن میوه ها فقط آب آنها از بین می رود و ویتامین ها و مواد مغذی آن از بین نخواهد رفت. ولی این که میوه خشک را کجا نگهداری کنیم؟ نیز اهمیت بالایی دارد، دقت کنید که میوه های خشک را باید در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

طرز کار دستگاه میوه خشک کن ها

برای خشک کردن میوه ها با استفاده از میوه خشک کن باید ابتدا میوه ها را به خوبی بشویید و ضدعفونی کنید تا میوه ها آلوده نباشند. همچنین میوه های خراب و آن هایی که تغییر رنگ داده اند، برای افزایش کیفیت محصول نهایی، جدا شوند. سپس میوه ها آبکشی می شود و رطوبت روی آن ها گرفته می شود. بعد از آن به وسیله دستگاه اسلایسر میوه، برش انجام می شود. درصورتی که میوه هسته بزرگی دارد، باید برای جداسازی هسته، به دستگاه هسته گیر منتقل شود. در نهایت اسلایسرهای میوه را داخل سینی های دستگاه خشک کن میوه قرار دهید.

دستگاه های میوه خشک کن آب داخل میوه و مواد خوراکی را بدون هیچ فرآیند پختی از بین می برد. در داخل دستگاه های میوه خشک کن یک المنت حرارتی و یک فن قرار دارد. المنت حرارتی باعث گرم شدن محیط داخل دستگاه می شود و فن این گرمای تولید شده را در دستگاه به گردش در می آورد.

دستگاه خشک کن میوه به وسیله ی مشعل تعبیه شده در دستگاه، حرارت را به صورت یکنواخت و غیرمستقیم بین تمامی سینی و کابین ها پخش می شود. به این صورت رطوبت از میوه خارج شده و ویتامین های موجود در میوه ها حفظ می شود و تغییر رنگ نمی دهد. دوجداره و عایق بودن بدنه ی دستگاه خشک کن میوه، از خروج حرارت از ماشین به بیرون جلوگیری می کند.

در خشک کن میوه، شما می توانید دما و زمان موردنیاز خود را به دستگاه بدهید تا خشک شدن میوه ها شروع شود. بهتر است دما بین 40 تا 60 درجه سانتی گراد باشد و بسته به نوع میوه، با صبر و حوصله و سرعت کمی خشک شود. زمان خشک کردن میوه به عوامل مختلفی مانند رطوبت اولیه و نهایی میوه، دما و رطوبت محیط، دمای محفظه دستگاه خشک کن و نوع میوه بستگی دارد و تقریبا بین 4 تا 8 ساعت زمان میبرد.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا نمی توان از فر به عنوان میوه خشک کن استفاده کرد؟ بعضی از فرها مجهز به میوه خشک کن نیز هستند اما به طور کلی تمام فرها دارای فن جهت گردش هوای گرم نیستند. همچنین اینکه گرمای ایجاد شده در فر به طور یکنواخت بر روی سطح میوه قرار نمی گیرد و نتیجه ی کار مطلوب نخواهد بود. دلیل دیگر این که دمای فر بسیار بالا است و باعث می شود میوه ها پخته شوند و هم طعم آنها دچار تغییر شوند هم مواد مغذی داخلشان از بین بروند. دستگاه میوه خشک کن از لحاظ مصرف برق هم بسیار مقرون به صرفه تر از فر می باشد. اگر به فکر خرید دستگاهی برای درست کردن میوه خشک در منزل افتاده اید برای استعلام قیمت دستگاه خشک کن میوه خانگی با کارشناسان بکردانه تماس بگیرید.

طریقه استفاده از میوه خشک کن

آموزش کار با دستگاه میوه خشک کن

نحوه کار با دستگاه میوه خشک کن بسیار آسان است و در نهایت شما از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد. در ادامه این بحث با ما همراه شوید تا آموزش کار با دستگاه میوه خشک کن را به شما ارائه دهیم. قبل از هر چیز باید بدانید که همه میوه ها برای خشک کردن مناسب نیستند. بهتر است برای تهیه چیپس میوه از میوه هایی که کاملا رسیده و سالم هستند، استفاده کنید. پس از انتخاب میوه های مناسب آن ها را به دقت شسته و خشک کنید سپس میوه ها را به لایه هایی به ضخامت 3 تا 6 میلیمتر برش بزنید. دقت کنید هم اندازه بودن ضخامت برش های میوه در زیبایی و کیفیت نتیجه کار شما نتیجه مستقیم خواهد داشت. برش های میوه با قرار گرفتن در مجاورت هوا تغییر رنگ می دهند که این عوض شدن رنگ میوه نتیجه اکسید شدن آن هاست برای پیشگیری از رخ دادن این اتفاق با در نظر گرفتن نوع و طعم میوه با یکی از سه روش زیر رنگ میوه ها را تثبیت کنید:

  • قرار دادن میوه ها در محلول آب و نمک با نسبت 6 قاشق نمک در 3.5 لیتر آب
  • گذاشتن میوه هایی مثل هلو و سیب در آب یخ
  • خسیاندن میوه هایی همچون آناناس، موز، هلو در شربت عسل که حاوی یک لیوان عسل، یک لیوان شکر و 3 لیوان اب است.

پس از انجام اعمال فوق، میوه ها را داخل سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. حال میوه ها را با فاصله و طوری که با یکدیگر تماس نداشته باشند بر روی سینی های مخصوص دستگاه میوه خشک کن بچینید و سینی ها را داخل دستگاه قرار دهید. با توجه به نوع میوه درجه حرارت دستگاه را تنظیم کنید و دستگاه را روشن کنید. در فواصل 4 ساعته به میوه ها سر بزنید و هنگامی که از میزان خشک شدن آن ها راضی بودید دستگاه را خاموش و میوه ها را از داخل دستگاه خارج کنید. اجازه بدهید میوه ها کمی حرارت خود را از دست بدهند و سپس آن ها در داخل کیسه های پلاستیکی در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

آموزش کار با دستگاه میوه خشک کن

موارد استفاده از میوه خشک کن ها

به دلیل اینکه این محصول بیشتر برای خشک کردن میوه به کار می رود به اسم میوه خشک کن شناخته می شوند. در حالی که از این دستگاه برای خشک کردن گوشت، سبزیجات، غلات و گل نیز می توان استفاده کرد. از دیگر موارد استفاده از این دستگاه می توان به تهیه ی لواشک، ماست تازه و غذاهایی که به دمای ملایم اما با دوام نیاز دارند می توان اشاره کرد. میوه خشک کن هایی که دارای سینی گرد می باشند برای مواد غذایی خشک مثل میوه و سبزی و گوشت و غیره، و دستگاه هایی که دارای سینی مربعی می باشند برای تهیه ی ماست و لواشک به کار می روند. از ملزومات راه اندازی کسب و کار میوه خشک کنی اخذ مجوز کارگاه میوه خشک کنی است . در صورت نیاز به مشاوره و یا وجود ابهام در این زمینه به بخش مقالات سایت بکردانه مراجعه و مطالبی که در این زمینه برای شما قرار داده ایم را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از دستگاه میوه خشک کن

  • نگهداری بیشتر میوه ها : با از بین بردن آب میان بافتی میوه، می توان آنها را به صورت خشک شده مدت زمان بیشتری نسبت به میوه ی تازه نگهداری و استفاده کرد.
  • سلامت : خشک کن ها هرگز باعث از بین رفتن مواد مغذی و پروتئین داخل میوه ها نمی شوند. این دستگاه ها فقط آب میوه ها را از بین میبرد. به علاوه بر خلاف میوه های خشک شده و کنسروی کارخانه ای فاقد مواد نگه دارنده ی سولفوری و نمک می باشند. حتی برخی کارخانجات به میوه ی خشک شده شکر و برخی مواد شیمیایی مضر اضافه می کنند. پس با تهیه ی میوه خشک در منزل از سلامت چیپس میوه ی خود مطمئن باشید.
  • صرفه جویی : دیگر نگران دور ریختن میوه های اضافه ی داخل یخچال خود نباشید. با این دستگاه میوه های خود را خشک کنید و با خیال راحت استفاده نمایید.
  • استفاده ی آسان : استفاده از دستگاه میوه خشک کن بسیار آسان بوده و در منزل و توسط هر شخصی امکان پذیر است.

انواع میوه خشک کن

انواع میوه خشک کن عبارتند از:

  • جریان عمودی:

منبع تولید گرما در این دستگاه در قسمت پایینی آن قرار دارد. این دستگاه ها معمولا گرد هستند.

  • جریان افقی:

منبع تولید گرما در این دستگاه در قسمت پشت دستگاه قرار دارد. این مدل از خشک کن توزیع گرمای یکنواخت تری دارد. مدلهای مختلف این دستگاه از رومیزی تا بزرگ و صنعتی موجود است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سوالات متداول طرز استفاده از میوه خشک کن

طرز استفاده از میوه خشک کن به چه صورت است؟
برای آشنایی با جزئیات طرز استفاده از میوه خشک کن برندهای مختلف باید به مراجع و منابع معرفی شده توسط همان برند مراجعه کنید اما به طور کلی طرز استفاده از میوه خشک کن به این صورت است که باید میوه ها را شسته و پس از خرد کردن با فاصله مناسب از هم بر روی توری دستگاه قرار دهیم سپس با توجه به نوع میوه دما و زمان دستگاه را تنظیم کنیم.
نکات مهم در نحوه استفاده از میوه خشک کن چیست؟
در طرز استفاده از میوه خشک کن باید به نکات زیر دقت کافی داشته باشید: میوه ها به صورت یکنواخت روی توری دستگاه چیده شوند. تمیز کردن توری ها پس از هربار استفاده از دستگاه در صورتی که چند نوع میوه را به طور همزمان در دستگاه قرار می دهیم، میوه ها از نظر نوع بافت و میزان آب میان بافتی مشابه یکدیگر باشند.
اساس کار میوه خشک کن چگونه است؟
میوه خشک کن ها با دارا بودن یک فن و یک المنت حرارتی، جریان هوای گرم یکنواختی را در فضای داخل دستگاه به گردش در می آورند که باعث می شود آب میان بافتی میوه ها خارج شده و میوه ها با حفظ کلیه خواص، خشک شوند.