میوه خشک کن برقی | دستگاه میوه خشک کن برقی

خشک کردن یکی از روش های حفظ و نگهداری طولانی مدت محصولات خوراکی به خصوص میوه و سبزیجات به شمار می رود. خشک کردن میوه جایگزین مناسبی برای استفاده از میوه ها در خارج از فصل آنها می باشد. میوه خشک شده از نظر ارزش تغذیه ای دارای فواید بسیار زیادی می باشد و می تواند میان وعده ای مقوی و مناسب برای رفع گرسنگی باشد ولی مصرف زیاد آن هم ممکن است مضراتی برای بدن به همراه داشته باشد. به دلیل انرژی زیاد و کم حجم بودن اگر در هر وعده مقدار زیادی میل شود باعث افزایش قند خون و در نتیجه اضافه وزن می شود. امروزه هر فردی می تواند با هزینه ی بسیار کمی یک دستگاه خشک کن میوه خانگی را خریداری کند و به راحتی از آن استفاده کند. تولید لواشک با دستگاه میوه خشک کن یکی از کاربردهای میوه خشک کن برقی است. در این مقاله از بکردانه به بررسی دستگاه های میوه خشک کن برقی می پردازیم.

انواع دستگاه میوه خشک کن خانگی

دستگاه های میوه خشک کن در سایز های متفاوتی در بازار برای متقاضیان عرضه می شوند اما به طور کلی این دستگاه ها را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  1. دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی
  2. دستگاه میوه خشک کن خانگی گازی

میوه خشک شده با دستگاه برقی و گازی

دستگاه میوه خشک کن خانگی گازی

دستگاه های گازی از انرژی گاز برای ایجاد گرما و خشک کردن میوه ها استفاده می کنند. این دستگاه ها از نظر ابعاد به هیچ عنوان قابل مقایسه با مدل های خانگی رومیزی نیستند و ابعاد بزرگتری دارند که برای تولیدات انبوه مورد استفاده قرار می گیرد. البته با استفاده از این دستگاه ها می توان در گوشه ای از منزل کسب و کار خانگی پر درآمدی را راه اندازی کرد. دستگاه های میوه خشک کن خانگی گازی صدای بسیار کمی دارند و هیچ گونه مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی کنند.

دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی

دستگاه میوه خشک کن خانگی کاربرد آسان و راحتی دارند. این دستگاه ها آب میان بافتی میوه و سبزیجات را بدون هیچ گونه پختی، خشک می کنند. این فرایند توسط المنت حرارتی و فن موجود در دستگاه انجام می شود. المنت حرارتی گرما تولید می کند و فن، گرمای تولید شده را داخل دستگاه به گردش در می آورد.
المنت حرارتی، فن و سیستم تهویه به صورت همزمان در دستگاه کار می کنند که در نهایت باعث گردش هوا و خروج رطوبت از میوه می شود. رطوبت توسط هواکش به قسمت تهویه منتقل و از دستگاه خارج می شود. گردش هوا می تواند افقی و یا به صورت عمودی باشد.
در دستگاه هایی که گردش هوا به صورت عمودی انجام می شود، طبقات آن ها بر روی یکدیگر قرار گرفته و فن آن در قسمت پایین دستگاه قرار دارد که هوای داغ را به تمامی طبقات از پایین به بالا می فرستد. هوای داغ از بین طبقات عبور کرده و باعث خشک شدن میوه و سبزیجات می شود.
لازم به ذکر است که در این مدل دستگاه ها برای برداشتن طبقات پایین، شما مجبور هستید که ابتدا طبقات بالاتر را برداشته تا به طبقه مورد نظر برسید.
دستگاه هایی که طبقات آن ها به صورت کشویی هستند و فن آن ها در قسمت پشت دستگاه قرار دارد، این فن ها هوای گرم را توسط المنت به داخل فضای محفظه دستگاه میوه خشک کن سیرکوله می کنند. توسط فن های سیرکولاتور، گرما به صورت یکنواخت و یکدست در کل محفظه خشک کن به گردش در می آید.
ساز و کار و شیوه خشک کردن میوه ها توسط میوه خشک کن های خانگی، مشابه است ولی ظرفیت و میزان کارایی و همچنین ظاهر آنها با یکدیگر متفاوت است.
در برخی از مدل های میوه خشک کن خانگی به خاطر شفاف بودن جنس بدنه شما می توانید تمامی مواد و سینی های داخل آن را به راحتی مشاهده کنید ولی در برخی دیگر کاملا پوشیده هستند به شکلی که نمی توان داخل آن را مشاهده کرد.
در انواع دستگاه های خشک کن جنس بدنه از پلاستیک مقاوم و مرغوب ABC تولید می شود که در مقابل گرما، ضربه و سایر عوامل آسیب رسان مقاوم بوده ولی در انواع فلزی، بدنه از آلیاژهای ترکیبی مقاوم و ضد زنگ و یا استیل تهیه شده که مقاومت آن بسیار است.
برخی از این دستگاه ها به شکل مستطیل و یا مربع هستند که دارای چند سینی در طبقات مختلف می باشند و برخی دیگر به صورت گرد یا بیضی که سینی های داخل آن از جنس پلاستیک بوده و می توان در هر دو مدل میوه ها را پس از برش زدن داخل دستگاه قرار داد، بعد از چند ساعت از دستگاه خارج کرد و مصرف نمود.
سینی ها در بسیاری از مدل ها مقاوم و فشرده و در برخی دیگر از توری های فلزی تهیه می شوند. جنس سینی ها باید به گونه ای باشد که میوه و مواد غذایی خشک شده به راحتی از روی آن جدا شود.

برای خرید دستگاه خشک کن مناسب به نکات زیر توجه فرمایید:

  • تعداد و جنس طبقات
  • وضعیت گردش هوا
  • کنترل دمای دستگاه
  • توان مصرفی
  • جنس بدنه
  • ظرفیت و گنجایش دستگاه
  • زمان مورد نیاز برای خشک کردن مواد
  • صدا

جهت اطلاعات بیشتر راهنمای خرید میوه خشک کن خوب را مطالعه نمائید. توسط این دستگاه ها می توان هر نوع ماده غذایی از جمله میوه، سبزی، گوشت و ماهی و بسیاری از موارد دیگر را خشک و مصرف کرد.

دستگاه میوه خشک کن خانگی برقی

نحوه نگهداری و استفاده از میوه خشک شده

برای اینکه بتوانید از میوه های خشک شده خود بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • میوه های کاملا خشک و ترد را در ظرف پلاستیکی درب داری بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید.
  • میوه هایی که کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی ریخته و روی آن را با سلفون بپوشانید.
  • اکثر میوه های خشک شده 9 الی 12 ماه قابل استفاده هستند.
  • از میوه خشک می توانید در غذاهای مختلف و یا همچنین به عنوان میان وعده استفاده کنید.
  • برخی از میوه ها خشک شده را می توان در آب گرم و یا با آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد.
  • میوه خشک باید در جای خشک، خنک و دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.

بسیاری از میوه های خشک شده در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد و یا افزودنی های دیگر خشک می شوند. بنابراین شما می توانید با خرید یک دستگاه میوه خشک کن به راحتی محصول مورد نیاز خود را تولید کرده و استفاده کنید.

دستگاه میوه خشک کن برقی

دستگاه میوه خشک کن برقی از پر مصرف ترین دستگاه های موجود است. مزیت های این دستگاه نسبت به دستگاه میوه خشک کن گازی بیشتر است. دستگاه میوه خشک کن برقی بکردانه از جنس استیل ساخته شده است و بدنه آن ضد زنگ و خوردگی است و تا سال های سال برای شما کارایی دارد. همچنین برقی بودن این دستگاه باعث می شود که گرما و حرارت به طور یکنواخت در سرتاسر آن پخش شود و بتواند به طور یکسان میوه ها و سایر مواد غذایی که درونش قرار گرفته است را خشک کند. اتصال دستگاه میوه خشک کن برقی راحت تر است و برای راه اندازی آن کافی است که آن را به پریز برق وصل کنید و کار با آن را شروع کنید. دستگاه میوه خشک کن برقی بکردانه به فن سیرکولاتور، سیستم خاموش کننده اتوماتیک، المنت برقی، کنترل کننده زمان دیجیتالی و فن خنک کننده مجهز است و ظرفیت تولید آن بسیار زیاد است. دستگاه میوه خشک کن برقی در ابعاد مختلفی تولید می شود و شما می توانید با توجه به احتیاج خودتان یکی از آن ها را خریداری کنید. بای مشاهده اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دستگاه میوه خشک موجود در منو مراجعه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید